Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2015

Gospelrock!

Av Lambergsfrua - 24 oktober 2015 17:15

Idag regnar det och det var dags att spänna upp paraplyerna igen.


Den här bilden har jag visat förr, men jag visar den så gärna igen, för jag tycker om paraplyerna med sina glada solar. Den solen har designats av Lilla Spöket Labans skapare Karlstadbon Lasse Sandberg och har varit stadens symbol och varumärke sedan 1989. Ja, Spöket Laban skrev han förstås tillsammans med hustrun Inger.


Igår var Mannen i Mitt Liv och jag på konsert och lyssnade/tittade på "Gospelrock - ett stycke amerikansk musikhistoria" presenterad av Annika Modeen och Bertil Österberg. Bertil har vi hört många gånger förr och gillar högt och rent, medan Annika Modeen och Jobakören var nya bekantskaper för oss. Trevliga bekanskaper visade det sig. Det var en afton fylld av enorm sång-, spel. och dansglädje. Fotografering var förbjuden, så jag kan tyvärr inte ge några foton utan använder mig av programhäftet.

 
De medverkande presenterade gospelns ursprung hos slavarna på bomullsfälten i den djupa Södern Sångerna gav hopp om ett bättre liv i en annan värld. Man sjöng utan istrument och ofta växelsånger.

Ur gospeln växte sedan småningom fram jazz, soul, blues och rock. Mycket av dagens moderna musik har sina rötter i just gospeln.


Jag bifogar musikhistorien, så som den berättades för oss av en kunnig och bitvis humoristik konfrenciér - även om jag misstänker att inte många av er orkar läsa igenom till sista raden. 


Här har vi musikvalet, musik som framfördes med värme och stort engagemang. Bertil hade flera solonummer och spelade både gitarr och trumpet med bravur. När han och hela ensemblen drog igång "When the saints..." klappades det taktfast i bänkraderna och själv hade jag svårt att sitta stilla - men hur skulle det se ut med en gammal tant skuttande i bänkraden - he he.

"Satchmo" med sin trumpet var en av mina stora favoriter i tonåren. Jag hade egentligen inte några direkta favoriter, men Ludde "Satchmo" Armstrong med When the saints och Blueberry hill var i topp för mig. Och så Elvis förstås...

Joba Gospels entusiastiska ledare Marita Schollin var en fröjd att se. Hon gav sig totalt hän åt musiken och kunde inte stå still en enda sekund där på scenen. Hon studsade, knäade, skuttade och eldade sin trupp, förlåt kör, till stordåd. Henne skulle jag vilja se i Körslaget om det kommer tillbaks i TV nån gång.

Väl hemma igen satte vi oss en stund på balkongen med ett glas vin och pratade om, vad vi hade upplevt. Vi var så genomnöjda och smått lyriska båda två - och så glada att vi verkligen köpte biljetter och masade oss iväg till den här konserten.


 
Träden blir allt kalare, men än har vi färgprakt utanför sovrumsfönstret.

Önskar er alla en skön forttsättning på den här helgen.
Varm kram,
Lambergsfru 
  

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards