Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 15 december 2015

Julmarknadskryss del 1

Av Lambergsfrua - 15 december 2015 19:45

Mannen i Mitt Liv och jag gillar verkligen att besöka julmarknader och vi gillar att åka båt.
Vad kan då vara en bättre kombination än en julkryssning på Main via Europakanlaen till Donau med strandhugg för julmarknader och annat intressant. Den resan gjorde vi för ett tag sedan och det blev en härlig upplevelse, trots regn och stormen Helgas härjningar.

DAG 1 TILL GÖTEBORG
Sista fredagen i november
gav vi oss iväg till Göteborg för att dagen därifrån kliva på bussen söderut Det innebar en övernattnng i Göteborg för oss och då passade vi på att umgås och äta middag med Sonen och Dottersonen, som ju bor därnere.

DAG 2
GÖTEBORG - ÖRESUNDSBRON - RÖDBY - HANNOVER
Efter en tidig hotellfrukost
gav vi oss iväg den korta sträckan till John Ericssonsplatsen - i hällandes regn. Att dra väska och samtidigt försöka hålla i ett paraply är ingen bra kombination, framför allt inte om det dessutom blåser. Det blåser alltid i Göteborg. Vi och några andra i gruppen tog skydd under fästet till Göta Älvbron i väntan på bussen. Blött...

Under dagen
gjordes täta stopp för mat/toabesök eller fika/toabesök.

Bron från Fehmarn. När vi hade lämnat Sveriges gräns, blev bussfikat extra uppskattat, då även Irish coffee dök upp på "menyn".

Framåt kvällen kom vi fram till vårt hotell Ramada Europa i Hannover, där en god middagsbuffé väntade på oss. Pepparkakshuset därinne var en pampig historia.

DAG 3
HANNOVER - WÜRTZBURG - M/S AMADEUS RHAPSODY    Regn och +6
Vid avfärd på morgonen
fick vi våra hyttnummer på klisterlappar att fästa på väskorna.

Söderut låg det snö på marken och regnblandat blask kom från ovan.

Nostalgiskt lunchstopp
för oss på Raststätte Riedenerwald. Där brukade vi alltid stanna och äta Gulaschsuppe på väg ner till Seefeld i Österrike för skidåkning på den tiden det begav sig. Senast var väl si så där 35 år sedan och inget var sig likt - mer än namnet. Och någon Gulaschsuppe såg vi inte till. Däremot korv på längden och tvären...

Borgen Marienbergberg i Würtzburg syns vida omkring. Den har varit hem för frankiska biskopar i över 500 år. Gustav II Adolf intog borgen 1631 under det 30-åriga kriget, plundrade den och behöll makten där i fyra år.  De flesta av bibliotekets värdefulla böcker lät han föra till Uppsala. Ofta var ju det s.k krigsbyten rena stöldgodset.
OBS! Det stora rosa bandet av blommor på grässlänten.

Och därnere vid Main låg vår båt M/S Amadeus Rhapsody och väntade. Hon är högsta tillåtna längd 110 meter och högsta tillåtna bredd 11,4 meter. Dessutom bara 5,85 m hög över vattenytan - helt anpassat för slussar och låga broar.

Vid framkomsten till båten togs våra väskor om hand av personal från besättningen och ställdes utanför våra hytter. Otroligt bekvämt och smidigt.

Inbjudande lobby på övre däck - där receptionen låg och vi fick våra nycklar.

Hytter fanns på tre däck till olika priser förstås. Alla var lika stora och med exakt samma utrustning. Enda skillnaden var att hytterna längst ner, som ingick i grundpriset, hade mindre fönster, som inte var öppningsbara. Det fanns ett par sviter också, lite större och utrustade med badkar - men med runda fönster.

Färgerna i vår hytt gick i rött.
Tofsen på hyttnyckeln hade nog gjort Hollywoodfrum Maria Montazami lycklig. Inget man bar med sig från båten av misstag. Den skulle alltid lämnas i receptionen, när man lämnade båten och då bytas ut mot ett landstigningskort. Där stod telefonnumret till båten, om man till äventyrs skulle råka vimsa bort sig på land.

Mot Panoramabaren...

...för kaffe med småbakelser. Det var fritt val av både sort och antal.

Här syns flodsystemet Rhen - Main - Donau med Europakanalen mellan Main och Donau. Bilden är klickbar som de flesta andra.

Välkomstdrink före middagen med presentation av de olika cheferna ombord och kaptenen förstås.

Kaptenen gick sedan runt och skålade vid alla småborden. Vi fick bubbel, men nog ser det ut som han har apelsinjuice i sitt glas. Det kändes betryggande...

Från fönsterplats vid vårt bord i matsalen avnjöt vi vår 4-rätters middag, medan båten kastade loss och gav sig iväg mot Bamberg, där den egentliga Europakanalen börjar. Det imponerande bygget påbörjades 1960 och slutfördes vid Kelheim nära Regensburg 1992 - sammanlagt 17.2 mil och 16 slussar.

Tillbaka i hytten vilade ett konstverk av några handdukar på vår säng. Vi blev aldrig riktigt kloka på vad det skulle föreställa, men trevligt var det. NÅgra medåassagerar påstod att det var en igelkott, men det köper vi inte. Vi har aldrig sett igelkottar med sådan svans...

FORTSÄTTNING FÖLJER !!!

Ingrid

15 december 2015 23:10

Så trevligt det låter med en kryssning på floder. Jag har åkt på dagsturer på Rehn och det är ju så vackert. Julmarknader är dock inte något som jag uppskattar, men en liknande tur på våren eller sommaren skulle nog sitta bra.
Det ska bli spännande att läsa fortsättningen!
Kram, Ingrid

15 december 2015 23:17

En kryssning på Rhen i färgsprakande höstfärger är ett minne för livet - något vi hade förmånen att kunna göra för några år sedan. En flodtur på våren är nog också en fantastisk upplevelse.
Eftersom vi gillar tyska julmarknader var det här en hrlig kombination - men visst vore den ännu bättre att få göra på våren.
Varm kram,
Lambergsfrua :)

Ditte

16 december 2015 08:31

Härligt att åka på kryssning! Vi åkte ju en vecka på Donau för några år sen. Fast åka iväg på vintern har aldrig känts så lockande, men kul att "resa" med er ;)

16 december 2015 11:58

Det gläder mig att du vill förlja med på resan, Ditte.
Jag kan mycket väl förstå att du föredrar en sommarkryssning. Vi gjorde ju samma Donaukryssning som ni, fast även den på vintern med fantastiskt nyårsfirande i Wien.
Här var det julmarknaderna som lockade och den lite udda kombinationen med en flodkryssning. Men visst hade det varit härligt om naturen grönskat och både pool och soldäck hade kunnat användas.
Varm kram,
Lambergsfrua :)

Maria

16 december 2015 18:01

Riedener Wald :D Det kommer jag allt ihåg. Misstänker att senast vi stannade där tillsammans var på Obertauern-resan när Anki var med.
Kul läsa - och vilken härlig hytt!
När det gäller handduken misstänker jag en flodbåt som hellre vill vara en snabbbåt med rejält sprutt!

16 december 2015 23:29

Jo men Maria, senaste gången var på resan till Obertauern med Anki - och ni två gick loss på lekredskapen som två småbarn ;)
Hm, jag tror fortfarande att handdukskonsten var ett djur - svårt att säga vilket

Sonen

28 december 2015 05:09

Riedenerwald, ja, det var ett tag sedan. Würtzberg besökte jag, Mikael Nilsson och Conny Larsson 1982 och det är också några år sedan nu. Kul att se borgen, den har åtminstone inte ändrat sig så mycket ;) Häftig båt, och vad gäller handduken kanske det är en lilja? (Fast Marias gissning är inte heller dum).

28 december 2015 11:47

Riedenerwald väcker bara positiva minnen, trots att allt där är förändrat.Borgen är verkligen ståtlig och jag gillar att man hade arrangerat ett rosa band på sluttningen nedanför.
Handdukarnas formationer triggade igång fantasin, för det var inte helt självklart vad skapelsen skulle föreställa ;)