Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 16 december 2015

Julmarknadskryss del 2

Av Lambergsfrua - 16 december 2015 13:30

DAG 4
BAMBERG  regn, regn och mera regn

Varje kväll låg följande dags program i hytten. Här är programmet för vår fjärde dag på resan (räknat från Karlstad alltså). Galamiddag redan på kryssningens andra dag berodde på, att de två tyska grupperna, som redan fanns ombord när vi kom, skulle lämna båten nästa dag.

Man hade frångått traditionen att ha Captain's Dinner, för det hade orsakat så mycket avundsjuka och rent av missämja bland gästerna. Bättre då med en rejäl galamiddag, som uppskattades av alla.

Båten hade gått hela natten och fortsatte så fram till kl. 13. Det gav oss en skön sovmorgon. Efter frukost satt vi i hytten och tittade på landskapet, som gled förbi utanför fönstret.

Vi var inte ensamma på floden. Den här pråmen var inte riktig lika lång som vår båt - "bara" 86 meter ...

Naturligtvis hade kapten med sig bilen för turer i land.

Efter 3-rätterslunchen la vi till vid kaj i Bamberg, en stad med ca 70.000 inv. och bland annat nio bryggerier! Den omnämns första gången redan 902 och finns på UNESCO.s världsarvlista.

Vår buss väntade för att ta oss in till Altstadt i Bambergs centrum. Vår chaufför följde oss via landvägen, sov på olika hotell och fanns redo för våra utflykter.

Bamberg ligger på 7 kullar, som var och en kröns av en ståtlig kyrka. Staden kallas "Frankiska Rom". Guiderna kallar skämtsamt Rom för "Italienska Bamberg".

Det gamla Rådhuset vid floden Rednitz. Oj, vad det regnade!

Här fanns så många vackra gamla hus och många korsvirkeshus - men sikten uppåt väggarna var kraftigt begränsad av våra paraplyer. Med paraply tittar man av naturliga skäl mest neråt och framåt.

När vi traskat i regnet närmare trekvart, fortsatte vår guide frejdigt gatan uppför kullen till Domen. Då var vi några i gruppen, som gav upp och stannade under en byggställning utanför Hof Apotheke . "Vi är snart tillbaka" sa guiden - men det var kö till Domen. Vi väntade trekvart, men vi stod i alla fall hyfsat torrt.

Hof Apotheke har anor från 1400-talet och dagens personal var mycket vänlig. Därinne fanns en stol för väntande kunder. Den fick användas av dem som så önskade i vår lilla trupp.

I vår utflykt ingick en mugg Glühwein och pepparkaka. Det regnade fortfarande kraftigt och det fanns inga lediga platser under skyddande tak. Mannen i Mitt Liv och jag avstod varm dryck i väta och gick till ett närbeläget konditori i stället för varsin Latte. Där var det torrt och varmt och gemytligt.

Fotot av nöjd MiML är taget senare, när gruppen skingrats för en stund och det bara duggade lätt.

Vi tog en sväng på marknaden bland välstoppade korvar, vackert dekorerade pepparkakor, glittriga juldekorationer och värmande kläder. De här vantarna med blinkande fingertopper skulle jag kunna tänka mig att värma tassarna med i vinter - eller inte...

Till galamiddagens fyra rätter (egentligen 5, om man räknar med den där lilla uppfräschande smaklöksrenaren före huvudrätten) krävdes det många olika bestick.

Varje morgon vid frukosten fick vi välja varmrätt till lunch och middag. Det erbjöds tre olika alternativ - kött,fisk eller vegetariskt. Ville man sedan avstå från någon rätt la man besticken på snedden framför sig. Vid vårt bord hamnade soppskeden oftast där.

Efter Bamberg passerade vi Europakanalens första sluss på vår resa. Vi kunde följa båtens färd via TV:n i hytten.
Nästa stopp: Nürnberg

FORTSÄTTNING FÖLJER !!!

Ingrid

16 december 2015 15:01

Vilket härligt program, det var inte några längre pauser mellan aktivteterna. Men vilken otur att det regnade så på er busstur. Även om man har paraplyer förtar regnet en hel del av charmen. Vackra bilder fick du i alla fall.
Kram, Ingrid

16 december 2015 15:59

JTack Igrid!
a, det fanns något att göra hela tiden ombord, t.o.m ett stort pussel fanns utanför Panoramabaren för den som tröttnade på utsiken;
Regnet förtog mycket av upplevelsen i Bamberg, men det var inte mycket att göra åt.
Varm kram,
Lanbergsfrua :)

Margareta wåreniu

16 december 2015 16:12

Låter underbart i mörkaste december , förstår att det är en upplevelse, vädret kan man ju inte göra något åt så mycket omtanke och service
Trevlig läsning

http://Pollepot. blogspot.se.

16 december 2015 23:31

Kul att du gillade läsningen Margareta!
Regn eller inte, vi hade en fantastisk resa i alla fall.
Kram,
Lambergsfrua :_)

Maria

16 december 2015 18:04

Digert program - måste varit svårt att stå emot Early Bird och morgongympan ;)
Kul med "förkamera" som går att följa från hytten. Där har någon tänkt till!
Kram

16 december 2015 23:26

Hm, early bird hade vi inga som helst problem avstå från ;)
Kameran i fören var en suverän bonus.
Kram,
Ma

Sonen

28 december 2015 05:14

Ett sådant ställe som det gamla rådhuset i Bamberg skulle jag mycket gärna bo i - och så fiffigt med kamera i fören kopplad till internteven så att man kan se hur båten färdas. Kanonbra!

28 december 2015 11:49

Jag skulle gärna bo ett sådant där gammalt pampigt hus - bar det var utrustat med moderna bekvämligeter. Dass hängade fritt ut över vallgraven är inte riktigt min melodi ;)
Den där kamerna var till stor glädje och vi hade den påkopplad så fort vi var inne i hytten.