Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 23 januari 2016

Ögonen är viktiga

Av Lambergsfrua - 23 januari 2016 13:45

Jag var på synundersökning hos en av lågpriskedjorna i december 2014. Ögonbottenfotografering ingick och allt såg bra ut. Det fanns ingen grå eller grön starr vilket naturligtvis kändes skönt. Jag är ju ingen ungdom längre, inte ens medelålders - om man inte räknar med att bli si så där 150 år förstås...
Jag frågade speciellt om man kunde se några tecken på, att jag har behandlats med både laser och opererats för näthinneavlossning för ett antal år sedan, men det kunde man inte.

 
När jag fått mina nya glasögon och använt dem ett tag, var jag inte riktigt nöjd med dem. Jag gick tillbaka till företaget inom garantitiden och framförde mina åsikter. Man kollade att glasen var rätt enligt undersökning och beställning (man slipar inte glasen själva) och det var de. Man gjorde en mindre justering på bågarna och då kändes det ganska OK. Men man ska naturligtvis inte nöja sig med ganska OK. Allt eftersom tiden gick kändes det allt mindre OK - och jag hade tappat förtroendet för företaget.

 
På inrådan av Dottern
beställde jag nyligen tid hos Klarsynt på Optikhuset här i Karlstad.
Klarsynt är Sveriges största sammanslutning för privatägda optikerbutiker och finns över hela landet. Dessutom slipar de glasen på plats och kan därför enkelt göra justeringar, om så behövs.

Jag blev otroligt proffsig bemött av personal, som verkligen gav sig tid att lyssna, fråga, kolla noga, visa resultat på datorskärmen och förklara. Det tog hela en timme och en kvart och jag fick mycket mer information där, än jag någonsin fått på de olika lågprisföretagen (jo, som ny i stan testade jag ett par olika).


 
Inte ens vid de uppföljande ögonläkarbesöken efter min ögonoperation fick jag en så noggrann genomgång av mina ögon. Och visst kunde man se förändringar på det opererade ögat med en skada på gula fläcken och visst hade jag grå starr...

 
Att anlita en Klarsynt-optiker är naturligtvis lite dyrare än att gå till något av lågprsföretagen, men jag anser ändå, att det är värt varenda krona. Som jag ser det, ska man vara noga med valet av optiker framför allt om man vet med sig eller anar, att ögonen behöver lite extra omsorg för att fungera så bra som möjligt - och nej, jag får inte betalt av Klarsynt Optikhuset för att skriva det här och jag är inte heller personligen bekant med någon där.

Nu önskar jag er alla en riktigt trevlig helg vad ni än ska göra!
Varm kram,
Lambergsfrua - som snart kommer att se ännu bättre ut    
  

 
 
Ingen bild

Maria

23 januari 2016 16:54

Kul att du är så nöjd med besöket :)
Kram

Lambergsfrua

23 januari 2016 22:45

Mer än nöjd Maria och jag ville sprida budskapet till en större krets än den på Facebook. Om det är fler som läser här än där vet jag förstås inte, men det är värt ett försök ändå.
Varm kram,
Ma :)

 
Ingrid

Ingrid

23 januari 2016 22:34

Ögonen är väldigt viktiga, så det var nog bra att du gick till Klarsynt och fick en ordentlig undersökning gjord. Och din berättelse visar ju mer än väl att talesättet att "man får vad man betalar för" stämmer mer än väl.
Hoppas att du får en skön söndag, för nu är lördagen snart till ända!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

23 januari 2016 22:44

Ja visst är det så Ingrid. Jag tror att lågpriskedjorna är aslldeles utmärkta för dem, som inte har några ögonproblem. Vi andra ska nog tänka oss för innan vi väljer optiker.
Önskar dig också en riktigt skön söndag!
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards