Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2016

Musikhöst i Tyrolen del 1

Av Lambergsfrua - 24 oktober 2016 16:30

"Vet du vad", sa Mannen i Mitt Liv dagarna innan vi skulle iväg i arla morgonstunden med Gruppresors buss till Tyrolen. "Jag tycker att vi sover på hotellet mitt emot stationen natten innan avresan"
  Bakgrunden var att vi vid ett annat tillfälle en tidig morgon inför en resa stått och trampat utanför vår port i väntan på den förbeställda taxin. Som inte kom! Som tur var, hade vi så pass god tidsmarginal, att vi lyckades få tag i en ledig taxi, som körde oss till bussen innan avgång. Den känslan av stress och oro satt kvar i kroppen och knoppen alldeles för länge för välbefinnandet.

Sagt och gjort. På eftermiddagen innan avresan checkade vi in på anrika Hotel Drott vid stationen. Det ståtliga hörnhuset byggdes 1909, där förutom hotellet med sina 10 rum, tre fotografer, ett bageri, en bank och några exklusiva paradvåningar delade på utrymmet. Det nu nyrenoverade hotellet erbjuder idag 85 fräscha rum, som nås genom en behagligt maklig färd i Karlstads näst äldsta hiss.

På rummet väntade en glad överraskning! Dottern och Svärsonen hade lämnat två små vinflaskor och en ask med den allra finaste lyxhoklad, allt insvept i prasslande cellofan. Vi blev både glada och rörda över den gesten. Självklart kom de på besök lite senare och vi hade en trevlig stund tillsammans i det mysiga sällskapsrummet högst upp i hotellet.

I rumspriset ingår även eftermiddagskaffe med hembakt och våfflor, som man gräddar själv och dessutom en fräsch middagsbuffé med både sallad, varmrätt och dessert. Lägg därtill en alltigenom trevlig personal, så är det inte svårt att trivas gott på det hotellet.

Jag behöver väl
inte säga, att vi la oss tidigt den kvällen med klockan klockan på ring strax före halv fem...

DAG 1 KARLSTAD - HELSINGBORG/HELSINGÖR - RÖDBY/PUTTGARTEN - HANNOVER, 103 mil

Vår resrutt Karlstad - Hannover.

Med våra frukostpåsar
från hotellet klev vi ombord på bussen tio i fem och sen började äventyret.

Vi åt vår frukost
i soluppgången vid bensträckarpausen i Brålanda. "Bensträckare" är ett finare namn för toa- och fikastopp.

Under de 20 minuterna
som överresan till Helsingör tar, fick vi sitta kvar i bussen och det var skönt.

Det mest upphetsande på den dagens resa var nog uppståndelsen, som jag orsakade på kajen i Rödby. Vi kom dit i god tid före ombordkörning och i väntan på den var vi flera, som passade på att besöka servicebyggnadens toaletter. När det var dags att köra ombord, trodde guiden genom ett missförstånd, att jag var kvar därborta.  Medan jag satt på min plats i allsköns ro, stressade hon iväg för att leta rätt på mig. Helt ovetande om den dramatik jag jag orsakade, sträckte jag på halsen som alla andra i bussen för att se, vem guiden skulle komma tillbaka med...
Jodå, vi kom med den färja som planerat, trots att den ena tradaren efter den andra hade kört förbi oss i kön.

Tyskland bjöd på intensiv trafik och bitvis kilometerlånga köer. Efter flera bensträckare och ett lunchstopp kom vi fram till hotellet i Hannover framåt halv nio på kvällen. Direkt efter incheckningen väntade middagsbuffén. Sedan somnade vi helt ovaggade.

DAG 2 HANNOVER - ST. JOHANN IN TIROL 78 mil
Bussen styrde ut
från hotellet kl. 7.30. Vid Kreuz Rothenburg/Frankfurt/Stuttgart var det 27 km kö (info från chauffören), då tre filer blev två på grund av broreparation och för de två filerna plötsligt blev en, då en långtradare fått stopp i innerfilen Snacka om flaskhals!
Vid lunchstoppet i närheten av Bamberg åt MiML och jag resans första gulachsoppa - gott!

Det var molnigt och mörkt, så vi såg inte mycket av Alperna söder om München Bussen tankades innan vi körde in i Österrike - 500 liter diesel!

Vid halv åttatiden var vi framme i den lilla staden St. Johann in Tirol (det finns ett St. Johann till)

... och checkade in på mysiga Hotel Fischer i den bilfria zonen mitt inne i centrum. Fast visst kom det en och annan servicebil där också. Balkongen längst upp till vänster var vår.

Vi fick ett bra rum med utsikt mot alpkedjan Wilder Kaiser, fast den såg vi inte i mörkret. Det lilla fönstret stod öppet och elementet var kallt, så det var minst sagt fräscht därinne. Det skulle självklart ordnas, lovade en vänlig tös i receptionen.

Trerättermiddagen smakade bra och sedan somnade vi gott, trots att rummet fortfarande var kallt.

DAG 3 RUNDVANDRING I ST JOHANN - ELLAMU FÖR PREMIÄR PÅ "MUSIKHÖST I ALPERNA

St Johann in Tirol ligger 670 m.ö.h i hjärtat av Kitzbüheler Alpen drygt 12 mil från München, 9,5 mil öster om Innsbruck och 30 mil väster om Wien. (Bilderna är klickbara om du vill se närmare)

Efter en välbehövlig och uppskattad sovmorgon samlades vi i lobbyn för en guidad tur i centrum.

Det är en klassisk tyrolsk marknadsstad med ett medeltida centrum, där byggnaderna är utsmyckade med freskmålningar och prunkande balkonglådor. Ca 8.500 personer bor här.

Kyrkan i St Johann ligger alldeles vid Torget. 60 % av befolkningen är romersk-katoliker.

Kyrkan var rikligt dekorerad med blommor, frukt och grönsaker för en skördegudstjänst. Klicka gärna på bilden för att se allt läckert som ligger där.

Framåt lunch lättade molnen och vi kunde njuta av mäktiga Wilder Kaiser, där snön fallit på topparna under natten. Vårt (och alla andras) rum började då också bli behagligt varmt sedan fjärrvärmen kopplats på...

Efter en trerätters middag på hotellet bar det iväg med bussen till Ellmau ca en kvarts resa bort för att vara med på Musikfestens öppningsgala. Vi var absolut inte den enda bussen på den stora p-platsen. Någon räknade till minst 90 bussar, så det gällde varkligen att ha noga koll på var vår buss stod. Det är både praktiskt och snyggt med en orange buss, som sticker ut bland alla neutralt lackade bussar.

På mitt lilla kollage syns Musikfestens officiella affisch, det enorma uppvärmda tältet med plats för 6.000 personer (!) och den lilla alpstaden Ellmau, som den ser ut en klar och solig höstdag. (Fotot av tältet tog jag från en linabanekorg vid ett senare tillfälle).

Vi hade bokade platser och hamnade ganska långt fram första kvällen. Flinka ungdomar tog genast upp beställning på drycker, som snabbt kom fram på borden. Flera storbildskärmar hängde i taket och gav alla en god möjlighet att se, vad som hände på scenen.

Musikkåren tågade in taktfast spelande iklädd traditionella kläder med Lederhosen på herrarna och Dirnlklänningar på kvinnorna. Borgmästaren (längst ner till vänster på bilden) höll invigningstal och en öltunna premiäröppnades, så borgmästaren kunde provsmaka ölet.

Jag satt för långt ifrån för att kunna fotografera scenen, som omgavs av strålkastare i olika färger. De här bilderna är tagna från en av storbildsskärmarna. Det bjöds på ett omväxlande program med traditionella tyrolerdanser med mycken humor och originella musik- och sånginslag.

Glada till sinnet och med lätt träsmak återvände vi till hotellet och sköna sängen - men vi satt faktiskt en liten stund på balkongen med varsitt glas vin bara för nöjet att kunna göra det - även om det var lite svalt.

FORTSÄTTNING FÖLJER - DÅ BLIR DET BLAND ANNAT EN BÅTTUR PÅ ACHENSEE!

Ingrid

24 oktober 2016 17:51

Vilken härlig start på resan! Den där hotellövernattningen låter ju helt underbar och så omtänksamt av ungdomarna att uppvakta er med lite godis på rummet.
Nog är det helt underbart i Tyskland och Österrike. Alla småstäder och byar där husen dignar av blommor. Jag glömmer aldrig vår första resa till Dannenberg. Det var påsk och så mycket påskdekorationer utomhus hade jag aldrig sett förut.
Musikfesten var säkert en upplevelse det med.
Jag ser fram mot fortsättningen!
Kram, Ingrid

Lambergsfrua

24 oktober 2016 22:41

Vad roligt att du redan har läst början på vår resa. Ja visst är Tyskland och Österrike fantastiska länder att turista i och över lag är manniskorna vänliga och hjälpsamma, fram för allt mot oss svenskar - vi delar ju Drottningen kan man säga.
Jag är i full gång med del 2 av resan, men jag är inte så snabb, pillar och petar med texten och bilderna. Inte har jag bloggvandrat heller på ett tag, men det blir bättring, när jag är klar med det här resereportaget.