Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 13 december 2016

Lucia

Av Lambergsfrua - 13 december 2016 17:00



Trevlig Lucia önskar jag alla
med den här originella ljusstaken, som jag såg på ett besök i Societetshuset på Utö i Stockholms skärgård. Det blev effektfullt med ljusen som speglade sig i fönstret.  

Natten går tunga fjät... Fortsättningen stämmer väldigt bra just denna dag "kring jord som sol'n förgät". Ja nog har solen glömt bort oss, känns det som. Här är dagen nu bara 6 timmar och ett par ynka minuter till och än har vi inte nått bottenläget vid midvintersolståndet.

 
Då piggar det upp med Luciafirande och många tända ljus. De här värmeljusstakarna med röda ljus fick Mannen i Mitt Liv och jag av Dottern och Svärsonen i 56-årig förlovningapresent i början av december. Mycket uppskattat och i kväll ska de tändas.


Vår nya adventsstjärna får lysa dygnet runt nu, när det är så mörkt. Vår gamla adventsstjärna inköptes i december 1961 och hade gjort sitt efter förra årets advent. Den var också av papp och hade ungefär samma varma röda färg, som den nya. Man kan säga, att den led av materialutmattning och behövde pensioneras.

Varm kram,
Lambergsfrua
  

 
 
Ingrid

Ingrid

13 december 2016 22:22

Har en pappersstjärna hängt med så många år har den verkligen gjort sig förtjänt av vila. Den nya ser ju jättefin ut. De är trevliga de där som står på fot.
Hoppas att ni haft en fin Luciadag och hört många vackra sånger.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

14 december 2016 16:51

Du har så rätt. Vi tvekade redan förra året att hänga upp den, men lyckades få den på plats - inte helt utan besvär kan jag säga ;) Nu är vi så nöjda med den nya som står på fot. Bara att ställa fram utan krångel med upphängning.

Vi har köpt en vanlig lampskärm till också, så lampan kommer till användning hela året.

Vi tittade på TV:s LUcia från Varbergs fästning och det var både vackert och stämningsfullt.
Varm kram,
Lambergsfrua :)

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

15 december 2016 14:51

Grattis till er i efterhand. Om fyra år kan ni fira ännu "större".
Det är mysigt att tända ljus i väntan på det som händer i nästa vecka. Då ljuset därute så smått börjar ta tillbaka makten.
Ibland tänker jag tvärtom. Att det gjorde betydligt mer hållbara saker förr. Både jag och S hade med oss samma sorts julbelysning och gröna låda/kartong till vårt gemensamma bo. Fortfarande fungerar de utmärkt. Jag vet inte om "min" inköptes redan 1944 eller på femtiotalet. Kul att ha kvar vår barndomsbelysning.

Det är fint runt Varbergs fästning. Ibland tog vi med cyklarna på bilen och cyklade en bit av Ginstleden längs med havet.
Decemberkram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

Lambergsfrua

15 december 2016 16:10

Tackar ödmjukast Bosse! 60-årig förlovningsdag låter väldigt mycket. Vi får koncentrera oss på att fira 55 -årig bröllopsdag den 23 december. Även det låter ockås väldigt mycket. Jag fattar inte riktigt att det har blivirt så många år, så snabbt.
En sådan grön låda med julgransbelysning, som du talar om, hade vi också i mitt föräldrahem. Pappa hade ett stort säkerhetstänk och skulle aldrig drömma om att tända levande ljus i granen.
Den lådan med ljus fick vi överta och använde så länge vi hade en levande gran. När Sonens astma protesterade, skaffade vi en riktigt fin konstgjord gran från Tyskland via Astma- och allergiförbundet. Det var innan de fanns att köpa i varje varuhus.
Ha det gott i vintermörkret!
Varm kram! :)

 
Ingen bild

Sonen

1 februari 2017 12:01

Har jag berättat att jag missade Lucia i år? Jag noterade inte förrän dagen därpå att Lucia hade varit. Jag är uppenbarligen inte särskilt stämningsfull av mig.

Lambergsfrua

4 februari 2017 12:48

Ha ha ha! Det är väl egentligen så, att just Luciafirandet inte känns lika viktit längre. Vi brukar titta på ´TV:s luciafirande på kvällen, men i år var det alldles för många alternativa melodier till de gamla go'a texterna, så vi tröttnade. Vi vil att det ska låta som förr ;)
Kram,
Ma :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards