Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Reseminnen

Av Lambergsfrua - 19 juli 2010 12:00

Först vill jag tacka er som har skrivit kommentarer hos mig - alltid lika uppskattat. En ros till er!   


Jag tar ju alltid många foton från våra resor, men sen det är egentligen bara den allra närmaste familjen, som är intresserad av att titta på dem - även om jag rensar friskt. Och så ni go'a bloggarvänner förstås   


Men det finns ett undantag och det är vår vänliga och alerta granne Ingegerd. Efter varje resa BER att få titta på bilderna!  Och jag visar så gärna.


Nu har vi börjat gå bakåt i tiden och igår var det dags för Sydafrika, där vi var ca tre veckor över jul och nyår för fem år sen *oj, vad tiden går!*


Jag ska inte trötta er med alla de bilderna, men några kan jag inte låta bli att visa.


Vi fick se The Big Five - här ett av flera lejon. Chauffören på vår safarijeep körde rakt in till en grupp lejon, där hannen låg och mumsade på en giraffunge medan honorna väntade på sin tur. Trots att vi hela tiden hade en beväpnad s.k hunter sittande i en stol framme på kofångaren var jag faktiskt riktigtt skraj  då. 


Många upplevelser och vackra naturscenerier senare besökte vi de lika vackra vindistrikten.

Här blommade mängder av hortensia. Den kallas för Christmas Flower eftersom den blommr runt jul - då är det sommar därnere.


Kapstaden ligger oerhört vackert vid bukten nedanför Taffelberget.

MiML Och jag vid hamnen The Waterfront i Kapstaden.


Uppe på Taffelbergets utsiktplattform - dit jag gick ut med stor tvekn och ryggen mot stupet.


Min första reaktion när jag fick se den branta höga linbanan upp till Taffelbergets topp var NÄÄ, ALDRIG I LIVET!   Men jag insåg också, att jag skulle ångra mig grymt, om jag inte åkte med upp.


Linbanekorgen är stor som en buss och rymmer 65 personer. Hela golvet roterar sakta runt ett stillastående centrum. På så sätt får alla möjlighet att se så mycket som möjligt uinder resan. Jag satt på en pall i mitten och tittade ner i golvet...Men jag följde med i alla fall och det är jag jätteglad för.   


I resans program ingick många utflykter, självklart till Robben Island där Nelson Mandela satt fängslad för sina politiska åsikter.


Goda Hoppsudden var ett annat måste.

Men Stormarnas Udde är mer rättvisande för här blåste det rejält. 


Nyårsafton firades med gruppen på en riktigt trevlig restaurang med läcker mat. När vi sen gick de två kvarteren tillbaks till hotellet var gatorna fyllda med tutande bilar och glada människor av alla kulörer scm ropade Happy New Year!


Sammanlagt visade jag ungefär 150 bilder. Ingegerd kollar alltid varje bild noga, upptäcker ofta detaljer och frågar intresserat om olika fakta. Hon vill hela tiden veta och lära sig mer. Själv har hon inte haft möjlighet att resa och kommer inte heller att göra det i framtiden - hon fyller 86 i höst   


Mina soligaste kramar till er alla som tittar in!   

 
 
Ingmarie

Ingmarie

19 juli 2010 14:07

Fina bilder
Jag har varit dålig på att läsa bloggar men jag tror det beror på värmen att man inte vill sitta inne eller hur :)

http://mimmiros.blogg.se

 
Ruth

Ruth

19 juli 2010 14:30

Jisses Amalia, tänk att denna gråa måndag få en resetripp till Afrika. Älskar dina reseskildringar, har själv inte varit så mycket utomlands så det är så roligt med dina bilder och intressanta tillhörande texter. Jag har varit i USA i en månad och fick uppleva mycket intressant, följde med min man på en affärsresa. Hur många länder min man har besökt tror jag inte han själv vet. När det begav sig så blev det nog sammanlagt ett ½ år varje år och det pågick i ca. 40 år. Mycket bilder har vi i lådor på vinden och i album. Kanske dags att kika igenom dom.
Tack för dina Afrika minnen.
Kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Herrhags-TK

19 juli 2010 17:17

Oj, vilka häftiga bilder och vilken häftig resa! Jag hade nog aldrig vågat upp på det där plattformen på berget. Vilken upplevelse.

 
Ingen bild

Sonen

19 juli 2010 17:47

Härliga bilder och din sista på er båda är toppen. Märkligt nog syns den inte när man landar på din blogg, bara när man skall göra en kommentar. Jag har två stycken av dig på Taffelbergets topp istället. Teknikens under, ännu en gång ^^ Anyway, äventyrliga resor har ni sannerligen varit med om att göra ;)

Kram

 
Ailas

Ailas

19 juli 2010 19:44

Härliga bilder... Måste varit en oförglömlig resa på många sätt! Bilderna finns där och då kan man göra resan om igen genom att titta på dem.

En kär kollega till mig, som tyvärr inte längre finns i livet, besökte Sydafrika flera gånger eftersom hennes dotter bosatte sig där nere efter giftermål med en svart man. Fick se fantastiska bilder och det var verkligen trevligt att nu se även några av dina.

Själv brukade jag chatta en del med en svensk man som arbetade i Sydafrika. Han klagade mycket över brottsligheten och en gång när vi chattade blev vi avbrutna av att några försökte bryta in sig i hans lägenhet. Han ledsnade och bor i Sverige idag.

Trevlig kväll!

http://ailas.svenskablogg.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

19 juli 2010 21:01

Underbara bilder o vilken söt kisse...undrar om den är lika snäll som den ser ut...förmodligen inte!!
Härliga minnen förstår jag.
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

19 juli 2010 22:21

Vilka härliga bilder från en resa som måste gett minnen för livet.
Så roligt att du har en intresseras Ingegerd som gillar att se foton från era resor. Det är kul att se på gamla kort och friska upp sitt minne och får man då göra det tillsammans med någon annan är det ännu roligare.

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Suss

Suss

19 juli 2010 22:53

Jätteroligt att få se bilder från Sydafrika. Där har jag inte varit och inte vet jag om det blir av heller. Kärestan skulle då aldrig följa med upp till utsiktsplattformen, oavsett vad jag skulle muta honom med. Modigt av dig som var så rädd. Tack för den lilla reseglimten.

http://leontina.blogg.se

 
soffie

soffie

20 juli 2010 00:14

otroligt vackra bilder från din resa till SydAfrika,Jag har med varit där jag gjorde min slutpraktik i Sydafrika och vi reste runt en hel del,ett fantastiskt vackert land,
Må gott

http://www.soffie69.blogg.se

 
wiper

wiper

20 juli 2010 09:42

Vad glad och snygg du är på presentationsbilden. Jag tycker det är roligt att kolla på dina reseskildringar det känns som man är med och blir sugen själv på att åka iväg om man kunde.

Lyckostar som varit till Sydafrika. Vad häftigt att få åka in bland djuren men jag förstår rädslan
Din man och du är så fina ihop och ni ser ut att ha så roligt tillsammans. Det lyser av kärlek om er.

Jag lider av svindel så jag vet inte om jag tordes åka denna linbana. Vilka svindlande höjder och vad modigt av dig att åka upp.

Tack för att du delade med dig av dessa fina och positiva bilder

Ha en jättefin dag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

20 juli 2010 12:50

Jag har svarat alla er som har bloggar, de två som inte kommit så långt ännu får svar här ;)

Herrhags-TK: Välkommen tillbaka hit! Jo, jag kände mig väldigt stolt över mig själv, när jag väl stod på fats mark däruppe på berget - nästan lite euforisk ;) Kabinen gungade inget som tur var. Vid eventuell blåst motverkas gungningarna av en ballast på 4 ton vatten!!! Knappt man tror att det är sant, en så är det.
Soliga kramar!

Sonen: Vad konstigt att du såg dubbelt av en bild och inte den sista förrän du skulle kommentera. Här syns de på rätt sätt. Hur som helst - sista fotot av pappa och mig togs av Lars från Stockholm på nyårsafton, sedan han hade berättat en rolig historia :D

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards