Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under juni 2009

Av Lambergsfrua - 25 juni 2009 12:21

När jag var uppe i natt på en liten nödvändig (vitsigt, fniss!) tur vid  halv tre, blev jag sen bara tvungen att stanna vid fönstret och njuta av skådespelet som bjöds. Larvade iväg efter kameran och knäppte en bild. Men fotot  ger inte verkligheten riktig rättvisa. Allra helst som mitt fönster inte är nyputsat...

Men strunt i det - gläds och njut av färgspelet:)

Av Lambergsfrua - 24 juni 2009 22:11

Näe då, inte var det nån helikopter inte. Nån slags slända förmodligen. Jag vet inte så noga, men den stackarn har fastnat i det konstfulla nätet, som husspindeln  så idogt spinner upp utanför vårt vardagsrumsfönster - trots att jag tar bort det med jämna mellanrum.


Vet inte varför jag bryr mig. Spindlarna var här före oss och de tänker sannerligen inte flytta, bara för att jag envisas med att riva deras nät. Jag gillar inte spindlar, men de håller sig åtminstone utanför fönstren - för det mesta... 

Av Lambergsfrua - 24 juni 2009 22:10

Kanse en helikopterattack, eller???

Av Lambergsfrua - 24 juni 2009 20:27

"Du får gärna kopiera vad jag har skrivit om min Shorinjiträning", sa Erik. Så då gör jag det. Kanske någon annan blir intresserad och börjar träna också! :)


"Född 1994 och har tränat Shorinjikempo sedan 2004. Har just fått brunt bälte och tränar barngruppen en gång i veckan. Tränar själv 2-3 gånger i veckan

 Varför började du träna Shorinjikempo?
Jag hade testa flera olika sporter, t.ex fotboll och pingis, men hade tröttnat på allt. Min kompis tränade Shorinjikempo, så jag följde med en dag. Jag fastnade direkt, och har hållt på sedan dess. Jag gillade själva tanken med självförsvar samt att det hade en tanke bakom på ett mentalt plan.


Vad tycker du är det bästa och roligaste med vår träning?
Jag gillar att jag kan ha möjligheten att försvara sig mot andra om de skulle attackera mig. Jag tycker att det är bra med både mjuka och hårda tekniker, men mina favoriter är nog de mjuka,: ta ner och oskaddliggöra på ett smidigt sätt.

Sedan gillar jag även disciplinen och den mentala delen: om man har mycket råstyrka men inte vet vad man ska göra med den är det ju inte så bra.

Principerna är även bra: försvar först, attack sedan samt respektera de äldre, åsidosätt inte de yngre. Klokt.

Ett par andra saker som jag gillar är att jag får motion samt att dojon bara ligger 400 meter från mitt hus.. .


 



Av Lambergsfrua - 24 juni 2009 15:45

Ja, jag vet att jag är tjatig, men för mig är det här en liten sjö - ingen tjärn. Hur som helst kom den här båten på väg ut i Vänern, när vi kom gående på bron över Kanalen. Fiske på gång kanske.

Av Lambergsfrua - 24 juni 2009 15:42

I förrgår fanns det bara halvutslagna och knoppiga pioner - idag blommar de för fullt och några hade redan börjat tappa bladen.

Av Lambergsfrua - 24 juni 2009 13:36

 Igår graderad Barnbarnet Erik till Brunt Bälte i Shorinjikempo - Grattis Erik!

Han har gått från vitt till gult, till grönt och till blått innan han kom så här långt. Nu återstår "Bara" svart bälte och där finns det nio olika graderingsnivåer...


Shorinjikempo är en traditionell japansk kampsport, som oftast refereras till som "Den tänkande människans kampart".

Shorinjikempo baseras på enighet mellan kropp och själ samt enigheten mellan styrka och kärlek. Shorinjikempo innehåller även meditation (Zazen).

Zazen är egentligen bara en koncentrationsövning som finns i några olika varianter. Det är mycket viktigt att man under zazen håller sig stilla och inte kliar sig, ändrar sittställning etc. (Det senare skulle nog vara väldigt svårt för mormor!)

Vid gradering inom Shorinji Kempo utför man både en skriftlig test och en teknisk test.

Källa: Wikipedia.








Av Lambergsfrua - 23 juni 2009 17:26

I dotterns trädgård (ja, trädgården tillhör ju även svärsonen och barnbarnet) är pionerna på gång och på andra håll har de redan slagit ut. Har väl lite att göra med sort och hur solen träffar.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards