Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under januari 2015

Av Lambergsfrua - 30 januari 2015 12:45


Det är inte klokt vad
 beroende man blir av att ha tillgång till internet.Det är ett elände att vara utan, när det inte är självvalt.  

Telefonen fick vi
ordnng på ganska snart och go'a grannen V. fixade uppkopplingen på laptopen i helgen som gick. Vi var alltså inte inte helt isolerade från omvärlden mer än ett par dagar.   

Eftersom det visdes sig vara omöjligt att komma fram till Bredbandsbolaget för support till våra stationära datorer och de inte svarat på mail/felanmälan kontaktade vi killarna på WermlandsData - och i går eftermiddag kom en av dem hit för att hjälpa oss. Gissa om han var välkommen!

Det tog inte mer än ca en kvart så fungerade uppkopplingen perfekt, men så är ju alla killarna på WermlandsData så kunniga och proffsiga. Vänliga dessutom, så man behöver aldrig känna sig dum eller okunnig. 


 
Förra veckan såg det ut så här utanför vår port.

 
Många lät cyklarna stå kvar i sin vintserskrud och tog bussen i stället.

I förrgår hade vi i det närmaste barmark och stora delar av Tjärnen var isfri. I natt kom det snö igen och det har småsnöat hela dagen. Isen har i alla fall inte lagt sig vilket gläder både oss och änderna. Kan det möjligen vara Våren som vill göra sig påmind   

Önskar er alla en riktigt trevlig helg.
Varm kram,
Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 24 januari 2015 13:44

Jag är inte sjuk, jag har inte rest bort - men VÅR INTERNETUPPKOPPLING OCH TELEFONI HAR LAGT AV!    Vi ska få ny (inkommande) router från Bredbandsbolaget, men vet ju inte när. Inga mail kan jag ta emot eller skicka heller förstås. Har bara kontantkort i mobilen. Morr.

Känner mig helt utanför samhället. Det här skriver jag hos vännen R som haer förbarmat sig över mig.

Önskar er alla en trevlig helg - med tillgång till internetuppkoppling.
Varm men frustrerad keram,

Lambergsfrua

Av Lambergsfrua - 19 januari 2015 15:15

 
Käre Sonen
 skriver en hel del och har också publicerats i både i bokform och som  e-böcker. Nu kommer han ut med en ny bok den 15 mars -  "Natten jag dog". Ett datum att lägga på minnet för alla som gillar att läsa och gillar att läsa lite annorlunda böcker.


Spännande tycker vi föräldrar och är självklart väldigt glada för hans skull. Och inte så lite stolta förstås.


 
Av titeln att döma förstår man, att det inte är någon söndagsskoleberättelse det handlar om. Snarare är det en skräckromatisk roman.

Det ligger mycket arbete bakom en publicering och här kan du läsa mer om den nya bokens tillkomst, om Peter Eriks andra alster och inte minst - om honom själv   

Mer finns att läsa
på hans officiella Facebooksida, som du hittar här

Citat från hans officiella FB-sida
"När det gäller författare som förväntar sig framgång med sin första bok sade P.G Wodehouse vid ett tillfälle att: "Det är som att kasta en fjäder i Grand Canyon och lyssna efter ekot." 


 

Men då hade han inte en specialbeställd T-tröja!"

Varm kram,
Sonens mamma   


Av Lambergsfrua - 17 januari 2015 14:00

Dagen efter besöket på Hud ringde Mannen i Mitt Liv till Hud och fick efter ca 20 minuters väntan i telefonkön tala med en av sjuksköterskorna. Hon var mycket vänlig och tog sig tid att lyssna. Hon bad dessutom om ursäkt för att han fått en tid under den period, som han kommer att vara bortrest. Vilket hon kunde se i anteckningarna.

Samtalet pågick
i mer än 10 minuter (vilket betydde att någon annan fick vänta i telefonkön) och nu står han som första namn på återbudslistan. "Och det blir alltid något återbud", sa sköterskan. MiML lämnade ju till exempel återbud, vilket gör att någon annan nu kan korta av sin väntetid.

 

 

Tulpanens Dag firade vi den 15 januari.

Efter några dagar
med riktigt otäck halka på gångbanorna, har plusgraderna nu förbättrat situationen för oss gående och de cyklande. Isen på Tjärnen smälter undan alltmer, men största delen är fortfarande istäckt förstås. Jag föredrar att se det positiva - he he.

     
Änderna har kvicknat till och fnattar omkring i det öppna vattnet och på isaknetrna. Kanske anar de att Våren inte är alltför långt borta. I alla fall inte lika långt borta som för en vecka sedan.   

Önskar er alla en riktigt trevlig helg!
Varm kram,
Lambergsfrua 

Av Lambergsfrua - 14 januari 2015 23:15

Idag har vi varit på en liten utflykt till Centralsjukhuset.
MiML skulle prova sandalerna, som han beställt på Ortopedteknik. De blir bra och kommer med posten. Det kallar jag service.

Nästa punkt på listan var ett beök på Hörcentralen, vilket resulterade i tid för kontroll inom ca 10 dagar. Också bra service. Och en vänlig tjej i receptionen.


Sista punkt på listan var ett besök på Hud. Det blev en besvikelse. MiML var där den 2 januari och beställde tid för undersökning av ful plutt vid nyckelbenet. Han underströk då speciellt vilka datum vi är bortresta i februari.


MiMLs duktige och alltid lika vänlige läkare har betonat, att MiML ska höra av sig direkt, om något "fult" dyker upp på kroppen. Och det har det ju gjort. En plutt, som växer så sakteliga.


Innan vi gav oss iväg till sjukhuset idag, kom kallelse till Hud - till en av dagarna vi är bortresta, den 18 februari. Det är alltså över sex veckor sedan MiML var på Hud och bad om kontroll. Avsikten med dagens besök på Hud var att rätta till det hela och få en annan tid. Ingen återbudstid finns och ingen ny tid kan bokas före den 20 februari, upplyste kvinnan i receptionen! Nähä och ska han sen vänta ytterligare sex veckor, är vi inne i slutet av mars. Hur kan hon förresten veta i förväg, att det inte finns några återbudstider? 


Jag är både arg, ledsen och frustrerad. Mycket mer än MiML. Han vill tro att det är en "snäll" plutt och det hoppas jag också - men det vet vi ju inte. Och det får vi tydligen inte heller veta förrän någon gång i slutet av mars... men sista ordet är inte sagt ännu.

Go'natt alla bloggvänner.
Varm kram,

Lambergsfrua 

Av Lambergsfrua - 14 januari 2015 12:15

Förra veckan snodde jag runt här hemma och letade efter en liten förpackning små batterier och ett cerat. Jag hade lyft upp dem ur jackfickan och tydligen lagt dem på ett bra ställe - som jag naturligtvis inte hittade igen. Jag letade och letade och MiML letade,  men utan resultat. Jag har fortfarande inte hittat det där braiga stället...

 

Bilden har inte ett skvatt med texten att göra. Tycker bara att blommorna är vackra. 

Jag har en pilatesboll. Min pilatesboll är vackert röd. Man blir glad bara av att titta på min pilatesboll - och det har jag sysslat med den senaste tiden. Inte använd pilatesboll ska nu användas och behövde pumpas.

Pilatesbollens pump har sin givna plats i verktygsskåpet. Jag gick direkt dit för att hämta pumpen. Det fanns ingen pilatesbollspump där - men en hel del annat intressant. Som vi har letat Mannen i Mitt Liv och jag! Det finns inte så många platser för en pilatesbollspump att gömma sig på i vår lägenhet, men vi gick i alla fall bet.


Här behövs inga pilatesbollar. Bara fröbollar.

Nu har jag fått låna
Dotterns pilatesbollspump mot löfte att lämna tillbaks den snart. Hon misstänker antagligen, att hennes pilatesbollspump ska försvinna till samma okända ställe som min.

Min pilatesbollen är nu pumpad och i gott skick. Då gäller det för mig att också komma i gott skick med hjälp av min pilatesboll - dock förhoppningsvis inte lika välpumpad.   

Varm kram,
Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 8 januari 2015 22:51

Idag har vi haft en mild dag med ca +5 och sol på förmiddagen.
Vi var ute en sväng på Bergvik och bunkrade upp lite efter helgerna. Reor ch sale stod som spön i backen, men det var glest mellan kunderna i de olika butikerna. Man märker att decemberhelgernas shopping har grävt djupt i många plånböcker. 

 
Hemma igen packade vi upp varorna och gav oss sen ut på dagens stravtrav. Träffade då på den här sorgliga skepnaden, som tappat både näsa och en arm - och halva huvudet. I går var han en riktig snygging, men förfallet går snabbt, när Gumman Tö får härja fritt.


Lätta moln gjorde sitt bästa för att dölja den bleka vintersolen - som ändå gav extra ljus där den speglade sig i isen.

Jag skrev förut att det alltid blir något kvarglömt, när man plockar bort julsakerna. Jovisst blev det så även i år. När julsakerna burits upp på vinden, upptäckte jag den stora maffiga rosetten på badrumsspegeln. Den togs bort och försvann upp på vinden i väskan med julsaker. Nöjd och belåten trodde jag att allt nu var bortstädat, men icke. Idag fick jag se den lilla vita glittrande stjärnan, som jag hade höngt högst upp i murgrönan därnere i porten.  Bort med den - och nu tror jag att julen är helt utstädad...

Varm kram,

Lambergsfrua    
 

Av Lambergsfrua - 5 januari 2015 13:57

När vi travade runt med våra stavar idag sken solen och det var ett par minusgrader. Det bet inte i kinderna som igår och var faktiskt riktigt skönt. Fast än så är det långt till vår...

 
Det tyckte tydligen inte de här två personerna, som kom promenerande och slog sig ner på en bänk vid tjärnen med sina hundar och en barnvagn. Och de satt kvar länge. Man får ju hoppas att de hade något varmt att sitta på.     

I dag kommer käre Barnbarnet hit en stund för att ge lite support till dator, mobil och/eller surfplatta - allt enligt det presentkort  som vi fick i julklapp av honom.   

Önskar er en fortsatt skön trettondagsafton.
Varm kram,

Lambergsfrua   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards