Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under oktober 2010

Av Lambergsfrua - 31 oktober 2010 12:57

Oj, oj, oj vad den här månaden har gått fort - rena turbofarten känns det som!   


I morgon är det dags för november, årets gråaste månad - tills alla advenstdekorationer lyser upp mörkret och tillvaron för oss ;)


Eftersom vi har lite sol och +9 här idag, har vi faktiskt monterat fast ljusslingan på balkongräcket redan nu. Det är av ren självbevarelsedrift.   

Inte ett år till att vi står där med jackor på och jobbar med frusna händer.   


Idag var det riktigt behagligt - men självklart har vi inte tänt den - mer än att vi kollade om alla lampor var hela.   


Önskar er alla en härlig söndag!

Solga kramar!   

Av Lambergsfrua - 30 oktober 2010 18:33

Måste bara fä gratulera Dottern och Svärsonen på deras förlovningsdag.

Vi ses i morgon en stund   


London 1986


Varmaste kramar till er båda!     

Av Lambergsfrua - 30 oktober 2010 17:27

Gårdagen var helt suveränt trevlig i våra ögon. Vi åkte till Hotell Selma Lagerlöf tillsammans med goda vännerna Anneli och Rune.


Vi änlände till hotell Selma Lagerlöf en gråmurrig hösteftermiddag med duggregn.

Desto mer välkomnande innanför dörrarna   



På våra rum väntade bubbel och fruktkorg. Det ingíck i det teaterpaket vi hade beställt. Ja, ska jag nu vara ärlig, så hade man missat detta i vårt rum, men som kompensation fíck vi mängder av ursäkter - och en helflaska bubbel i stället för en mindre. Inte helt fel    Vi delade självklart med oss till Anneli och Rune. Tillsammans med dem fick vi en trevlig stund på rummet före middagen. Och jodå, det fanns både bubbel, godis och frukt kvar till senare   


 

Något vinpaket med två glas vin för 175 kronor var det inte tal om. Löjligt är bara förnamnet. Det fick bli öl till både förrätt och varmrätten. Men maten smakade alldeles utmärkt - men vi hade lite funderingar kring det där med duxellsås. Vad jag förstår är det lök som frästs ihop med svamp till en tjock röra ungefär som tapenade - men jag kan ha fel.


 Sen var det då dags för själva föreställningen, som du kan läsa lite om här.

Vi satt på första bänk och här kommer några foton från föreställningen.


Privatdeckaren Linus Wahlgren ska spionera på finansministern och hans vänsterprassel, läckra med korkade Regina Lund, men har oturen att få ett fönster i huvudet. Död och pina! Vad göra av kroppen. Hängs upp på en krok i garderoben - var annars i en äkta helskruvad fars   


Sen gäller det ju att göra sig av med liket från finansministerns rum på ett snyggt sätt. Rullstol beställs från room service (!) och där placeras deckaren. Han får partyhatt på huvudet och en sån där blåsvissla i munnen.

Andra gäster ska uppfatta honom som helknall efter en festnatt.


Plötsligt ser man den där blåsvisslan resa sig och ett svagt pip hörs. Liket är inte ett lik längre!    


Liket är bara en ganska omtumlad deckare, som fått hjärnan ordentligt omskakad och centrifugerad av det nedfallande fönstret. Det är ett sånt där fönster, som öppnas genom att nedre delen skjuts uppåt - men mekaniken är inte alls tillförlitlig. Flera råkar ut för det oberäkneliga och bedrägliga fönstret...


Jag måste säga att Linus Wahlgren var helt suverän som hel- eller halvdöd person. Totalt avslappnad och lealös som förmodat lik och sen smidig och lika lealös som uppvaknad. Hans "dans" som nyvaknad går bara inte att beskriva. Hans rörelsemöntser och oräkneliga platta fall både skrämde och imponerade. Karl'n borde varit helt blåslagen, men han behärskar totalt konsten att falla handlöst utan att skada sig - tror jag   


Självklart är det mycket spring i dörrar och här har Har Lasse Brandeby fått besök av "syster Anita! och Johannes Brost dyker upp som faster Greta - eller var det moster   


Verkar det rörigt? Det är inget mot vad det var på scenen - men oj, vad vi fick skratta.


Extra bonus var att vännerna Anneli och Rune fick koppla av och ha roligt efter ett par riktigt tuffa månader med både sjukdom och dödsfall på det personliga planet. Det var alltså ett alltigenom lyckat teaterbesök.   


Nu är det snart dags för middag och sen blir det TV för hela slanten.

Önskar er alla en riktigt skön kväll!

Soligaste kramar till er som tittar in hos mig!   






Av Lambergsfrua - 28 oktober 2010 16:39

Nej, jag är inte full, om någon till äventyrs trodde det Rulle skulle visserligen kunna syfta på mig med tanke på att jag har en viss - hm - rondör.   


Men nej, jag menar att jag inte direkt fördriver dagarna med att sitta i gungstolen och virkar, eller vad man nu förväntas göra som silvergrå pantertant.   


I går var jag fullt sysselsatt med jobb åt vår brf, skrev protokoll från senaste styrelsemötet och sen traskade vi runt och delade ut det infoblad till medlemmarna, som jag skriver lite då och då. Bra motion med alla trappor...   Ett par vingar hade underlättat - det finns inte hiss i alla husen.


Idag har det varit veckohandling, tvätt och städ och nu ska vi snart iväg på ett HSB-seminarium om budget- och förvaltningsfrågor. Ganska intressant faktiskt - och i pausen får vi kaffe och smörgås   


I morgon återvänder jag till LBC och fraktsedlarna för att sedan styra upp till Sunne. Där ska vi äta gott och se farsen "Liket som visste för myclet" med bland andra Lasse Brandeby, Johannes Brost och Regina Lund. Mycket spring i dörrarna blir det och många skratt dessutom.


Önskar er alla en skön fortsättning på kvällen och en trevlig helg!

Soligaste kramar till alla som tittar in hos mig    


PS Det har varit och är fortfarande uselt med tid för bloggvandring. Hoppas ni har överssende med det, DS

Av Lambergsfrua - 25 oktober 2010 22:39

Redan i kväll kan jag berätta, att även tisdagen är full av aktiviteter. Kl.10 har vi ett möte på HSB-kontoret angående det reviderade serviceavtalet och sen bär det av direkt till jobb på LBC. Högar av fakturor väntar på att scannas   

Sen blir det nog en stund inne i arkivet också.


Önskar er alla en riktigt fin onsdag!

Mina soligaste kramar till alla som tittar in här   

Av Lambergsfrua - 25 oktober 2010 16:03

En helt iunderbar höstdag med sol och +5 nu på eftermiddagen. Har jobbat på SDR-kontoret till kl.15 och sen gått en promenad runt Tjärnen. Riktigt skönt och hostan höll sig lugn   


I kväll är det styrelsemöte i vår brf och vi får företagsbesök för  info om kontrakt för årlig besiktning av avloppssystemet. Så det är väl bara att dra på sig sjöstövlarna - he he   


Önskar er en fin fortsättning på dagen och en skön kväll.

Soliga kramar till alla som tittar in här   

Av Lambergsfrua - 24 oktober 2010 21:34

Igår kväll var ju kära Barnbarnet här. Vi åt middag tillsammans, kollade lite på TV och han löste ett datorproblem åt mig. Sen satt vi på balkongen och hade det mysigt. Han hade med sig en doft- och smakrik ostbit och en burk med tomat- och chilichutney och lökmarmelad, som vi nasslade på.


Han drack cola till och vi vin. Framåt halv tolv ringde Barnbarnets föräldrar. Bjudningen de var på led mot sitt slut  och de skulle cykla hem. De hade varit alldeles i grannskapet, så alla tre gjorde sällskap hem i den mörka höstkvällen.


Jag kan inte låta bli att visa ännu ett par annonser från 50-talet.


 

Vilken karl kan motstå sin kvinnas tårar - men å andra sidan, vilken kvinna skulle gråta tårar för att få en köksmaskin   


 

Man baxnar   Men karln ser ju bra ut, så lilla frun gör nog vad som helst för att han ska bli glad och lycklig - och mätt  


Jobb i morgon och så styelsemöte i föreningen.

Önskar er alla en god natts sömn i sköna loppelådan!


Soliga kramar till er alla som tittar in   




Av Lambergsfrua - 23 oktober 2010 14:01

Månen

Vi börjar med månen.

I morse, när jag vaknade syntes en blek måne på himlen omgiven av

moln, som färgades av den uppgående solen.


Behöver jag säga, att jag stod på balkongen i bara nattlinnet och knäppte kort efter kort. Kunde bara inte låta bli.   


Moln

När månen försvunnit, rullade dimmolnen in från norr och gömde solen.



Det var inte lika stora vågformationer, som jag visade er för en tid sedan. Nu var det klart mjukare vågor   Även fast dimmolnen har skingrats vid det här laget, syns inte skymten av någon sol - dimmolnen ersattes av helt vanliga moln.


Kapsyl

Vännen Maggan skickade några exempel på reklam från 1950-talet. Reklam, som om den publicerades idag, direkt skulle innebära en anmälan till jämo. Då på 50-talet tror jag knappast att någon ens reagerade. Det var ju på hemmafruarnas tid och reklamen skapades av män, som troligen hade en liten söt och pysslig fru därhemma. Eller?


 

Med dagens ögon kan man faktiskt kosta på sig att skratta åt tokerierna. Kanske var det menat att vara roligt redan då, men det säger samtidigt en hel del om dåtidens kvinnosyn - för visst har den väl ändrats???   


Pengar

I gårdagens inlägg visade jag vilken utrustning som förväntades finnas i småflickor lekstuga år 1916. Järnspisen kostade ju 15 kronor och konserveringsapparaten 12 kronor. Jag har kollat i SCB:s omräkningstabell och fann att 10 kronor då motsvarar 337 kronor idag. Järnpisen kostade alltså 505 kronor - kanske man kan få en begagnad järnspis för idag, men jag ä inte helt säker


Besök

Kära barnbarnet kommer hit i kvällningen för att vara med oss. Han ville inte sova över, utan cyklar hem vid läggdags. Hans ömma föräldrar ska ut och roa sig på egen hand och han tycker det är rätt tråkigt att vara hemma själv. Jag  förvarnade honom, att MiML och jag  kommer att se TV.programmet "Så mycket bättre" med bl.a Lasse Berghagen.

"Det är lugnt - då sitter jag vid min dator", var hans kommentar.  


Önskar er en skön fortsättningen på dagen.

Soliga kramar!   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards