Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under mars 2013

Av Lambergsfrua - 30 mars 2013 14:30

Igår var vi hos käre Barnbarnet och hans föräldrar för att fira hans 19-årsdag. Solen sken, men det blåste en hel del.


 
På altanen lyste påskriset i granna färger. Där var det lä från den kalla norostan, så vi kunde faktiskt sitta därute en stund.


       
Vi gav Barmbarnet en önskad gorillapod. Lustigt namn! Det är ett smart kamerastativ med flexibla ben. De kan böjas och vridas efter underlaget, så man kan fotografera i alla möjliga och omöjliga vinklar. Barnbarnet testade genast.



Snett underlag är inget hinder. Ett litet vattenpass på stativet underlättar att placera kameran rakt. Det är nästan så jag blir lite sugen själv på att skaffa ett - eller kanske inte   


 
Barnbarnet hade fått bestämma buffémenyn och vi kunde njuta av inlagd sill och olika sorters lax med goda såser från Lillängshamnens fiskrökeri på Hammarö. Även rommen på ägghalvorna kom därifrån - dock inte de knapriga morötterna *fniss*


Som dessert bjöds vi på den fräscha storfavoriten Key lime pie. Se det var en riktig festmåltid! Här kan du läsa lite fakta om just Key lime pie - en del var faktiskt nyheter för mig, trots att jag ätit sådan så många gånger.


Nu önskar jag er alla en riktigt trevlig påskafton!

Varm kram,

Lambergsfrua   





Av Lambergsfrua - 29 mars 2013 12:15

Jag vet att det är långfredag, en dag som inom kristenheten är en sorgens dag, men så inte för oss. För oss är det en glädjens dag. Käre Barnbarnets fyller år!



Idag är det alltså 19 år sedan han såg dagens ljus och vi fick vårt första och enda barnbarn.



1,5 år och på upptäcktsfärd med Morfar. Upptäckarlusten och -glädjen är ännu större idag.


 
3 år - lägger patiens på datorn med Morfar. Datorintresset finns kvar och har har vidareutvecklats rejält.


   
14 år - en sportig kille, som gärna provar på nytt.


 
18 år, alltid lika hjälpsam och vänlig. Följer Morfar (och Mormor) hemåt i kvällningen - så där lite för säkerhets skull...


Självklart ska vi gratulera Barnbarnet lite senare idag, men redan nu önskar vi honom en härlig födelsedag!


Varm kram till honom och alla andra,

Lambergsfrua   





  

Av Lambergsfrua - 28 mars 2013 16:15

Nu är det bråda tider för påskharen.



Han är fullt sysselsatt med att värpa godisägg till barnen - och kanske även till en del vuxna. Äggen kan man sedan hitta i trädgården (vilket inte är så lämpligt i vårt klimat) eller på något klurigt ställe inomhus.


Påskharen fick mig osökt att tänka på sången "Skära, skära havre, vem ska havren binda..." som ofta sjungs vid dans kring julgranen. Uppvuxen inne i Stockholm var jag fjärran från våra sädeslag och hur de skördades. Att man kunde binda dem i en skyle eller nek fanns inte i min värld då.


Alltså skapade jag min egen text av det jag hörde de andra sjunga. Detta var alltså innan jag kunde läsa - men jag hade antagkigen inte begripit mer för det.


 
"Skära, skära haren, vem ska haren vinna..." ? Varför skulle man skära haren? Harar som är så söta med sina långa öron och lilla darrande nos. Och varför lottade man ut den skurna haren sedan? Den som vann ville väl hellre ha en hel hare än en, som man skurit i. Det var alltså en totalt obegriplig sång för mig, men jag bekymrade mig inte så mycket utan sjöng glatt med ändå.


Nåja, jag insåg ju så småningom, vad det hela handlade om - men Påskharen får gärna fortsätt att värpa i trädgårdar och hus. Godis e' gott ;)


Trevlig skärtorsdag!

Varm kram,

Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 27 mars 2013 16:15

Jag säger bara fy Fa-a-a-a-bian för möbler, som man ska montera ihop själv. Mannen i Mitt Liv behövde en ny skrivbordsstol, eftersom fjädringen i den gamla hade gett sig, så han "sjönk ner i källaren" med jämna och ojämna mellanrum. I och för sig en lite roligt överraskning, när det skedde, men ohållbart i längden.


Ny inhandlades idag och togs hem i stor kartong, packades upp i sina beståndsdelar, ryggstöd, sits, mystiska plåtbitar, små påsar med diverse skruvar och en helt obegriplig tecknad bruksanvisning. Där stod en varning för att använda skruvdragare (varför?) och uppmaning att använda den lilla medskickade insexnyckeln - som är ett ganska värdelöst verktyg.


Efter att ha vänt och vridit på delarna och försökt klura ut vad teckningarna ville få oss att göra lyckades till slut Mannen i Mitt Liv få ihop en fungerande skrivbordsstol med hjälp av sunt förnuft och lite tankeverksamhet - dock inte helt utan hjälp av diverse kraftuttryck.


Vi är inne i Stilla veckan och idag är det Dymmelonsdag. Namnet kommer av att man bytte kyrkklockornas metallstavar mot trädymblar för att dämpa klockornas klang.


I morgon är det Skärtorsdag. Kvasten är polerad, hucklet nystruket och kaffepannan putsad inför färden till Blåkulla. Kanske vi ses där ;)


Varm kram,

Lambergsfrua   







Av Lambergsfrua - 26 mars 2013 22:45

Dagen har varit intensiv, solig och skön. Vi började med att handla ute på Bergvik, där påskruschen redan var i full gång. Mycket folk över allt med framför allt vid smågodiset, där folk stod med skopor i högsta hugg och grävde i burkarna. Vi äter ofattbara 17 kg smågodis per person och år och det placeras oss i världstopp - och godiset placerar sig på våra magar och höfter. Nej vi köpte faktiskt inget.    


I eftermiddags hade vi månadsmöte hos oss med arbetsledaren för HSB Service och vice ordförande i vår förening. Det var trevligt som vanligt och vi diskuterade allt möjligt - inte bara det som rör just serviceavtalet.


Senare fick vi besök av Dottern och Svärsonen. Vi hade lite extra festligt för att fira, att hennes "100 vita dagar" nu var avklarade. Jag är grymt imponerad av hennes envishet och uthållighet.


Med anledning av det måste jag bara visa en ny variant av påskägg.
 
(B)ägg-in-the-box som en av våra vänner snabbt döpte företeelsen till. Han borde ta patent på det namnet för det vore nog en säljande affärsidé .


Sov gott alla människobarn!

Varm kram,

Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 23 mars 2013 18:45

När jag rotade runt i mina skrivbordslådor hittade jag en mapp med alster från min småskoletid - den tid då vi ännu inte uppfunnit låg-, mellan- och högstadie. Tänk så noga det var med välskrivning och rättstavning då.


 
Det var tydligen också viktigt att behärska avtavningens svåra konst. Någon annan konst kan man knappast tillerkänna teckningen.   



 

Sen kan man ju undra, vilka upplevelser jag hade från min tidiga tandvård på Eastmaninstitutet i Stockholm - "när barnen skriker ska jag inte smälla dem". Kan inte minnas att jag någonsin fick smäll, men kanske såg jag någon tandläkare där, som blev irriterad på ett skrämt barn...

 

Nu blev det ju inte så att jag blev tandläkare. Drömmen om en framtida tillvaro som tandläkare förbleknade med åren. Jag blev helt enkelt kvar i skolans värld - något jag aldrig ångrat. Men jag hade troligen tjänat myclet mer pengar som tandläkare och kunnat etablera mig var som helst i världen.


Nu önskar jag er alla en skön lördagskväll.
Varm kram,

Lambergsfrua




  

 


  

Av Lambergsfrua - 22 mars 2013 16:15

Jag började städa mina skrivbordslådor igår - lite mer noga än förra gången, som i och för sig inte kändes alltför avlägsen. Det är märkligt hur fort det samlas en massa "diversesaker" i dessa lådor, allt från kontorsmaterial till diverse eletroniksladdar.


Längst ner i en låda hittade jag dagboksanteckningar från en ögonoperation, som  jag genomgick 1978 - och blev sittande. Det är 16 A4-sidor skrivna på reseskrivmaskin och trycksvärtan har bleknat med åren. Sedan jag scannat bladen och fixat lite i photoshop blev texten i alla fall läsbar.

Lustigt nog kändes det, som att jag tjuvkikade in i en annan persons dagbok. Dels hade jag glömt mycket av vad som hände före och efter ingreppet (som blev flera) och dels har tydligen mitt skrivande förändrats. Texten kändes inte som jag, fast jag kan inte riktig beskriva vad det beror på. Kanske jag inte är lika bunden av grammartik och kommatecken längre. Idag känns det nog viktigare för mig, att texten ska kunna upplevas som personlig.

Nu är det i alla fall ordning och reda i mina lådor - och så har jag en bunt elektroniksladdar, som jag inte vet om jag behöver. Jag får nog ta ett allvarligt snack med käre Barnbarnet om detta   

Mannen i Mitt Liv sitter och kollar på bilder från vår resa på Island för ett par år sedan. Fantastiska naturscenerier och sköna varma bad.


Jag vill gärna visa en  av mina absoluta favoritbilder därifrån. En välgjord vitmålad grind vid gångvägen - men inget staket... Menar man kanske att grinden är markering för en tomtgräns och staket kanske inte behövs då? Hur har man tänkt? Visst är det fantasieggande!

Önskar er alla en fin fredagskväll!

Varm kram,

Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 20 mars 2013 22:30

I förmiddags när jag skulle skriva ett inlägg fungerade det inte alls. Jag gav upp efter ett par försök - och nu är det inga som helst problem. Men nu är å andra sidan den här dagen nästan slut.


 

Vårdagjämning idag. Ett ljuvligt ord, som jag "smakar av" riktigt långsamt för att njuta av innebörden. Nu ska det väl åndå inte behöva dröja alltför länge, innan vi kan njuta av den blomstertid.


För tillfället får jag nöja mig med att bara "smaka av" ett av de vackraste orden i vårt språk, för än har vi ingen vår här. Idag har det snöat till och från, blåst snålt och temperaturen orkade inte upp högre än till -3.


Det ser ut att bli en kylslagen påsk...


Go'natt och sov gott!

Varm kram,

Lambergsfrua   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards