Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under april 2010

Av Lambergsfrua - 30 april 2010 13:22

Hej go'a bloggarvänner!

Jag vill tacka alla er som skrivit kommentarer hos mig och skickar med en ullig gullig humla på härlig rhododendron. Har sett flera lite vinterdävna släktingar till den rumla omring i vårvegetationen


 

Sen önskar jag er alla en riktigt trevlig Valborgsmässohelg!

 


Varma och soliga kramar!   

Av Lambergsfrua - 29 april 2010 19:01

Varför???

För några dagar sen visade jag en bild på de söta miniminpåskliljorna som Dottern och Barnbarnet petade ner i jorden förra året på grönområdet nära oss.


Ibland blir man lite ledsen - nu ser de ut så här.   

Någon har helt sonika klippt av de flesta och fått med sig en liten näpen vårbukett hem. Jag anar att det är några småflickor som varit framme, men är inte helt säker.


Dessutom har någon/några plockat scilla inne på vårt område och sen bara slängt dem. Suck!


Istället för att gnälla om småsaker ska jag njuta tillsammans med er av tisdagens kvällshimmel som speglar sig i Lambergstjärnen  


Gårdagens brand på Lamberget

Branden i Metso Papers forskningslaboratorium är nu helt och hållet släckt.  Inga människor kom till skada, även om personalen naturligtvis känner sig skakade. Företagsjälsan har ställt upp med bl.a stödsamta.


I byggnadens som brann finns en pappersmaskin, som används för produktutveckling och är mycket värdefull. Att bygga en ny sådan anläggning skulle kosta ca 100 miljoner kronor.    

Maskin klarade sig från skador.


Jag - en strykare   

Eller snarare strykerska. Som jag berättat fick MiMl fem snygga skjortor av Dottern och Svärsonen, som fyndat på Dressman. I måndags hängde MiML och jag på låse,t när affären öppnade och utökade hans personliga fyndhörna   . Vi travade hem med två stora kassar där det låg ett par chinos, tre par kortärmade skjortor, en vår- och höstjacka och en jacktröja med blixtlås.

 

Som ni vet köps herrskjortor konstfullt hopvecklade med styv kartong som stöd och miljoner små vassa knappnålar på alla möjliga och omöjliga ställen för att få till en snygg fasad.

Idag har jag alltså rensat skjortorna från alla onödiga tillskott och strykit hela bunten - gissa om jag känner mig nöjd! Glorian trycker lite och änglavingarna håller på att växa ut He he!


Vårens varmaste dag - hittills!

+16 kändes helt sagolikt skönt. Kanske kan vi få en fin Varbogsmässohelg...

Avslutar med ett stort fång färgsprakande tulpaner, som tack till er som har tagit er tid att skriva kommentarer hos mig. Det är sååå uppskattat - men det vet ni redan   


Önskar er alla en fin kväll och skickar mina soligaste kramar   






Av Lambergsfrua - 28 april 2010 16:47

Strax före halv tre i eftermiddags hörde vi utryckningsfordon närma sig, men vi såg inget anmärkningsvärt, fast vi sträckte på halsarna. Sen dröjde det inte länge förrän Svärsonen ringde från sitt jobb nere i centrum och berättade att det brinner alldeles i närheten av oss.   

Han kunde se det från sitt fönster.   

Det brinner alltså rejält hos Metso Paper, som ligger i nästa kvarter från oss. Tur för oss är att vinden inte ligger på åt vårt håll.    

Nya Wermlands Tidning kan du läsa om branden och se bilder - med andra ord, rykande färska nyheter...


Soliga kramar till all er som tittar in här   

Av Lambergsfrua - 27 april 2010 20:46

Idag har kära Dottern och vår go'a Svärson sin 19-åriga bröllopsdag.

  Självklart hissar vi flagga om än något sent

En magnumflaska bubbel och några pärlshyacinter blev det - det är Dotterns favoritvårblomma.


 
Bubblet avnjöts på altanen - med markisen utdragen som skydd mot det lätta duggregnet.


  Regn i brudkronan sägs ju bringa lycka - regn i bubblet bringar säkert också lycka, även om det har en utspädande effekt. Av bubblet alltså   


Igår var det jobb och styrelsemöte, idag var det veckoshopping och protokollskrivning innan bröllisfirandet och imorgon ska jag hjälpa Dottern med jobb på LBC Frakt. Vadå sysslolös panschis? Här handlar det mer om aktiv silvergrå panter   


Tack alla käras vänner för era kommentarer hos mig! Jag uppskattar dem och blir så innerligt glad varje gång ni lämnar ert avtryck


Varma och soliga kramar till er alla   

Av Lambergsfrua - 25 april 2010 22:39

Jag vill börja med att tacka Ruth, Lena "Roshultskan" och Ingrid för era go'a kommentarer till mitt förra inlägg - visst är det så att bloggandet ger vänner, fast vi egentligen inte känner varandra IRL, som ungdomarna säger. Det är en gåva jag tacksamt tar emot.


Överaskning

Dotter Maria ringde idag och bjöd över oss vid tretiden. Klart vi tackade ja med glädje.



På altanbordet lyste nyplanterade penséer. 


Hela familjen var ivrig att visa oss något och i köket hade de dukat.


F
em helsnygga skjortor och en läcker slips till Mannen i Mitt Liv! Näe, han fyller inte år, har inte namnsdag eller någon annan högtidsdag. Familjen hade varit nere i stan och handlat - och Dressman hade ombyggnadsrea. De hade fyndat och ville dela med sig. Håll med om att MiML nästan ser lite tagen ut av presenten - här behövde han verkligen det där glaset vin både för att fira och sansa sig   Tack kära goa "ungar"


Sen bjöds vi på färska räkor och en hemgjord sås gjord på chilisås och färskriven pepparrot - den var det sting i vill jag lova!   


Maria förbarmade sig över sin pappas favoritsommarskjorta och lagade en söm som hade gett upp under ena ärmen. Konstigt att skjortan över huvud taget hänger med fortfarande - den inhandlades i Florida 1993...  


Så här långt har våren kommit  Karlstad

  Löv som spricker ut på buskarna,blåaste blå scilla på gräsmattan och mot husväggen knoppande tulpaner.


  Och här har tulpanerna redan slagit ut - kanske en tifigare sort.


  För något år sen petade Maria och Barnbarnet ner några lökar från nervissnade minipåskliljor på grönområdet i närheten av oss. De är lysande gula men verkligen minimini - jämför med nyckelknippan bredvid.


  Under helgen har flera båtar sjösatts och i kväll såg det ut så här i Lambergskanalen.


Dags för Loppelådan. I morgon är det jobbdags igen.

Önskar er alla en god natts sömn.

Varma och soliga kramar!   

Av Lambergsfrua - 25 april 2010 12:09

...vill jag idag fira att

det är precis ett år sen jag började blogga!

  Tänk så fort det året har gått!


Tanken från början var att kunna visa en del foton för Sonen i Göteborg och de närmaste vännerna, som kunde tänkas vara intresserade av vårt liv och leverne här i Karlstad. Dottern med familj finns ju redan här och kan ta del av foton och annat i verkligheten så att säga.   


Att jag som bonus skulle komma i kontakt med så många trevliga bloggare, hade jag inte en susning om faktiskt. För alla er kära vänner smäller jag av ett dundrande fyrverkeri, som tack för att ni finns och delar era liv med mig här på bloggen.


Så här såg min första bild ut


Jag ville ge en förklaring till mitt alias Lambergsfrua - de flesta av er har sett den för en tid sen också.


  Och så visade jag en bild av vår vackra gamla stenbro som blev klar 1811. Den är byggd med sten från just Lamberget, där jag bor.


Arbetet i stenbrottet tidiga morgnar och sena kvällar störde Lambergsfrua så till den milda grad, att hon saboterade brobygget - det som byggts under dagen, rev hon ner på natten... Ansvarige byggherren ändrade då sitt beslut och tillät inget sent kvällsarbete - och se, då lugnade Lambergsfrua ner sig och bygget kunde slutföras.


Önskar er alla en skön söndag.

Varma och soliga kramar till er alla som tittar in!   

Av Lambergsfrua - 24 april 2010 16:51

Fortfarande har vi frostnätter men man anar ändå en skir grön slöja över björkarna - så löftesrikt!   


  Allt fler båtar sjösätts nu. Vattnet var nästan spegelblankt, när den här båten gjorde sin premiärtur i förmiddags.


Den första båten vid bryggorna i Kanalen har fått sällskap av en till.


Inbitna Lambergsbon Micke gör premiärturen med sin nyinköpta roddbåt. Han planerar att fixa till och fräscha upp den och hänga en liten snurra baktill. Hans vackra gamla norska snipa "Hedvig" har tyvärr blivit lite ringrostig och släpper in mer sjövatten än vad som är hälsosamt   

Ja Hedvig är alltså en båt - inte en tant! he he   


  Nere vid vattenbrynet trippade en sädesärla omkring! Jag vet att den har funnits i våra trakter ett tag, men det var i alla fall den första vi har sett i år.  


Önskar er alla som tittar in en riktigt skön fortsättning på dagen.

Varma och soliga kramar!  

Av Lambergsfrua - 24 april 2010 16:30

Jag hann inte klart jobbet med att scanna alla fraktsedlarna i torsdags, så klockan tio igår var jag på plats igen. Jag hade höjt skrivbordet, så jag kunde stå och jobba hela tiden. Jag var ju i alla fall tvungen att med jämna mellanrum flytta mig mellan scannern och datorn - då är det bara krångligt med en stol.   


  Jag vet inte hur många fraktsedlar det är i den här bunten, men det är åtskilliga hundra. Som tur är läser dataprogrammet av en hel del av sedelnumren automatiskt - om numren sitter uppe till höger vill säga. Men se det gör de minsann inte   Då får man leta längre ner eller till vänster och sen knappa in numren manuellt. Efter de här två dagarna inser jag vikten av standardiserade fraktsedlar *fniss*   


Efter sex timmars jobb var allt klappat och klart   

Sen var jag ganska trött i både knoppen och kroppen...


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards