Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under november 2016

Av Lambergsfrua - 10 november 2016 15:55

I dag är det Mårtensafton, alltså dagen före Mårtensmässan den 11 november. Den firades första gången i Sverige redan 1557 ute på Södertörn. Förr var det en högtid som firades i hela Sverige, men numera främst i Skåne och även i Danmark och Tyskland. Då äter man gås med svartsoppa som förrätt. Svartsoppa tillagas av buljong och gåsblod, som reds av och smaksätts med t.ex sirap, vin och cognac.

 
 
Jag försöker bekanta mig med en gås i Skanör för länge sedan.

Med en pappa från Skåne
var det helt naturligt, att vi skulle ha gåsmiddag därhemma lördagen närmast den 11 november. Då bjöds vänner in och mamma skaffade en gås, som hon tilagade efter konstens alla regler. Det var trevliga middagar, men den där svartsoppan avstod jag så gärna. Gåsen var väl i fetaste laget men den gräddiga såsen och nykokta potatisen smakade bra, liksom äppelkakakan med tjock smakrik vaniljsås till efterrätt.


 
Jag kan berätta att gäss inte bara kacklar, de kan bitas också...

Bakgrunden till Mårtensfirandet
sägs vara just den 11 november år 371 gömde sig helgonet Martinus i en gåskätte, för att undvika invånarna i Tour som ville utse honom till biskop mot hans vilja.
Gässen var usla "livvakter" - de kacklade och levde loppan där i kätten, så Martinus hittades - och han blev biskop i alla fall.

Som kollektivt straff för de där skvallriga gässen, åt man gås den 11 november. Och gör så fortfarande på vissa håll - men inte hemma hos Mannen i Mitt Liv och mig. Det bir kyckling...

Önskar alla en trevlig Mårtensafton!
Varm kram,
Lambergsfrua
  
 
 
Av Lambergsfrua - 6 november 2016 11:18

Idag är det gråmulet och den snö som föll för några dagar sedan är praktiskt taget borta igen. Inget varken Mannen i mitt Liv eller jag sörjer, eftersom vi inte gillar att halka runt på gångvägarna som smörklickar på varm potatis.

 
6:e november är Gustav Adolfsdagen och allmän flaggdag. Det är även den dag som Mannen i Mitt Liv är född. Som barn var han helt övertygad om, att flaggandet var för att fira honom.

Idag vet han bättre, men vi flaggar förstås för honom här hemma.

Önskar alla en bra dag!
Varm kram,
Lambergsfrua
  


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards