Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under april 2014

Av Lambergsfrua - 27 april 2014 17:45

Idag är det Dotterns och Svärsonens bröllopsdag, som vi naturligtvis ville fira med blommor och blader.

 
Jag fotograferade aldrig buketten de fick av oss, men tycker att de nu rikligt blommande forsythiabuskarna är ett utmärkt alternativ. Dessutom doftar de så gott - som mild honung.

 

Vi har dessutom ägnat oss åt tågsläpp i Kil. Ja nu är ju tågsläpp inte att jämföra med till exempel kosläpp, då vårystra kossor släpps ut på grönbete.

 

De gamla veteranvagnarna står lugnt och stilla på sitt spår, men är öppna för alla intresserade att strosa runt i. Mannen i Mitt Liv fastnade förstås en stund vid modelljärnvägen, som är under uppbyggnad


Förstaklassvagnarna från 1930-talet erbjuder hög komfort för dem som har förmånen att få åka med någon av de chartrade turer, som anordnas i Värmlandstågs regi.

 
Tänk att få sitta i sköna fristående fåtöljer under en tågresa. Fast borden är ju förstås lite små...  


Den här skylten satt inte på en toadörr utan på dörren som skiljer tågvagnarna åt.  SJ hade miljötänk redan då på 50-talet.

 
Ikväll när vi gick hem
från Dottern och Svärsonen, fick vi syn på årets första gullvivor som lyste i solskenet. Solen strålade och det var+21. Man kan nog säga att det är sommar - i alla fall ett par dagar till...

Jag önskar er alla en skön fortsättning på denna söndag.
Varm kram,

Lambergsfrua   



    


Av Lambergsfrua - 19 april 2014 08:30

Så har vi ännu en födelsedag att uppmärksamma och i år sammanfaller den med påskafton.


 

Vi gratulerar vännen Lena och önskar henne en riktigt fin dag.

Vi hoppas att alla ni andra också får en fin påskafton och fortsatt trevlig påskhelg.

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 10 april 2014 08:00

Nu är det dags att hissa flaggan igen!


Det är inte bara en utan två av våra goda vänner, som firar sin fördelsedag idag - och nä, de är inte tvillingar om nu någon trodde det. 



Till go'a Agneta uppe i Orsa ger vi massor av guldgula påskliljor, som vi hoppas håller sig fräscha och fina över påskhelgen  



Vännen Arnold ute i Stockholms skärgård uppvaktar vi med vårblommor i flaggans färger. Och de håller absolut över påskhelgen, för de står i en rejäl kruka.   

Vi önskar er båda en fin dag, då ni blir uppvaktade och ompysslade av era nära och kära. Klockan 18 tänker vi lite extra på er och höjer våra glas med bubbel för er.

Varma kramar från Lambergsfruas Man och

Lambergsfrua   
   

Av Lambergsfrua - 8 april 2014 12:49

Många har berättat att de sett vitsippor redan för läääänge sedan, men jag vill se själv för att det ska kännas riktigt. Jag såg faktiskt inga förrän igår.

 
De var å andra sidan ganska stora, så de har nog funnits där över en vecka. Jag hade nog inte sett dem igår heller, om jag inte noterat, att en kvinna stegade bort från gångvägen och böjde sig ner. Först trodde jag att hon mådde illa, men såg snart att hon plockade vitsippor. Så äntligen har jag också sett dem i vår.

Mannen i Mitt Liv och jag har de senaste åren fått våra kalufser ansade på en större salong av två duktiga frissor - Ida och Michaela. När jag klippte mig senast och började planera så smått  för ett återbesök i april, log Michaela vänlig och höll med om att det nog vore lämpligt. Jag väntade mig att hon kanske skulle kolla i liggaren och eventuellt föreslå en tid, men det gjorde hon inte. Och jag frågade inte. När man är nyklippt känns det ändå inte så viktigt.

 
Förra veckan fick vi förklaringen - Ida och Michaela öppnar eget nästa vecka! De hade tystnadsplikt gentemot sin arbetsgivare tills de slutade på den salongen och det är förståeligt. Risken fanns ju att de skulle locka med sig kunder...

De hade köpt Salong Kalufsen, som har anor från 1977. De senaste veckorna har de slitit med att renovera och fräscha upp lokalen. Vi fick klart för oss detta genom en god vän till IdaI, så igår var MiML och jag där och beställde tid för klippning. Då var det fortfarande lite rörigt, men jag är övertygad om, att allt kommer att vara klart till premiären nu på måndag. Spännande! 

Idag är det grått här och spridda skurar. Varför hon ska skura här just nu vet jag inte, men det blir i alla fall rent och vårgrönt i naturen ;)

Varm kram,
Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 7 april 2014 10:00

I veckan som gick hade vi ett ärende till sjukhuset här i stan. Sedan sjuklhuset för någrta år sedan började byggas om och till, har det varit ett elände för både besökare och personal att få tag i en parkeringsplats. Personan som bor långt från allmänna kommunikationer har uppmanats att parkera drygt 1 km från sjukhuset och sedan ta sig en promenad till jobbet.

Det låter väl bra och miljövänligt. Men vem vill traska på ensliga gator i vintermörkret en sen kväll? Alla på ett sjukhus jobbar ju inte dagtid. 

Nåja, problemet är tydligen inte löst bara för att man lyckas hitta en parkeringsplats.


Vi trodde att de här personerna köade för att komma med en buss eller liknande, men nej - de köade för att få betala för den parkeringsplats de lyckats få tag i...  

Det är ju tur att vi svenskar anses vara så bra på att köa i alla möjliga och omöjliga sammanhang - även vad gäller sjukvård och parkeringsplatser.

Önskar er alla en bra start på veckan.

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 6 april 2014 16:57

Idag fyller käre Svärsonens pappa Melker år, imponerande många år - och det måste naturligtvis firas.

 
Utöver annat firande vill vi naturligtvis fira med flagga, vackra blommor och grönt här på bloggen och önskan om en riktigt bra fortsättning på dagen.

Mannen i Mitt Liv och jag önskar Melker och hustru Vivan allt gott.

Varm kram till er cih alla andra som tittar in här.

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 4 april 2014 13:15

...vännen Åke på hans födelsedag. "Om du hör nåt i luften som surrar, så är det vi Karlstad som hurrar"!

Så fyndiga rim kunde man skriva på gratulationstelegrammen förr. 

 
Vi nöjer oss med att hurra lite försynt här hemma och hissa flaggan förstås.

 
Till kvällen höjer vi våra glas med kallt vitt vin för dig och firar med färska räkor.
Önskar dig och alla andra en fin dag och skön kväll.
Varm kram,

Lambergsfrua och lambergsfruas man   
   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards