Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under mars 2018

Av Lambergsfrua - 25 mars 2018 16:00

Mars månad går mot sitt slut, men innan dess ska vi fira påsk, som kommer tidigt i år. Några påskliljor i rabatterna har vi inte än för Fröken Vår är lite skrämd av Snöprinsen, som gör sina oväntade attacker då och då med kalla nätter. 

Vintergäck har i alla fall tittat fram i soliga söderlägen och ger en föraning om vad som komma skall.


Det som inte finns i rabatterna får man fixa till själv i en kruka. Så här inbjudande har kära Dottern ordnat på sin altan.

     
Under några dagar dekorerades vår balkong med gnistrande istappar skapade av smältvatten från taket, då vi hade värmefläkten igång. Dagarna blir allt längre och solnedgången flyttar sig sakta västerut. Det här fotot är taget veckan före vårdagjämningen. 

 
Det ligger fortfarande is på vår lilla sjö nu utom under gång- och cykelbron. Där kan man se förhoppningsfulla anddrakar putsa sig stiliga inför dejtandet.


Obekymrade om det öppna vattnet där under bron traskade de här två ungomarna häromdagen helt sorglöst tvärs över isen ett par hundra meter därifrån. Jag fattar inte hur de vågade.


En marshelg tillbringade delar av familjen i Trysils skidbackar. De återkom mer än nöjda och med trötta fötter och ben.

 
På självaste lågfredagen fyller käraste Barnbarnet år och det måste förstås firas. Jag vet inte om man får hissa flaggan just den dagen, men jag gör det i alla fall. För oss i familjen är det en glädjens dag oavsett.

 
Så avslutar jag månadens inlägg med att önska alla en riktigt skön och trevlig påskhelg,  förhoppningsvis med sol och vårväder. Kanske vi ses på Blåkulla och kanske vi träffar på den här påskgumman - som har med sig betydligt starkare varor än kaffe.

Kram,
Lambergsfrua 
  
 


Av Lambergsfrua - 8 mars 2018 11:15

Vi är redan inne i vårmånaden mars, men Fröken Vår med sin gröna blomsterkjol har inte vågat sig hit till oss än. 

 
Februaris fyra veckor slank iväg snabbt som en skrämd katt. Kung Bore och Snöprinsen hade full sysselsättning i omgångar och än har de inte släppt in Gumman Tö med sin kvast. 


Vi hade flera födelsedagar att uppmärksamma men kära Dottern var den enda vi firade tillsammans med.
    
   
I kall blåst och begynnande snöfall (de vita snedstrecken är alltså snö och inte fågelskit!) stod Bäste Svärsonen ute vid grillen för att grilla superläckra hamburgare gjorda av färs på högrev från en gård nära oss. Det är en av hans hustrus absoluta favoritmat och önskas till festliga tillfällen bland annat till hennes födelsedag. Det var en av hans presenter till henne. Det kallar jag kärlek! 
  

När snön lyste som vitast på taken och marken överfölls jag av plötsliga protestkänslor och köpte en ny gardin till balkongen (för att täcka den fula dörren in till förrådet) - men jag har inte bytt ut "vintergardinen" än. Jag har sansat mig och inväntar lite mindre vintrigt väder - tror jag.


Ett par semlor har förstås intagits, trots att Mannen I Mitt Liv inte ska äta sötsaker och jag egentligen inte är så förtjust i vispgrädde - men lite får man ju offra sig - ha ha!

Värmefläkten på balkongen skapade sin egen gardin utanför fönstret. Ingen fara att de skulle falla ner och skada någon. Det är bara gräsmatta (snötäckt förstås) nedanför, där ingen går. Inte ens hundar.
Bara en och anna kråka.


Det kom ett paket med posten, där varorna skyddades med en påse luft. Den kan kanske vara bra att ha, om andan tryter någon gång ;) 


Jag köpte en härligt blå spishandduk som skapats av blogg- och FB-vännen Stina. Jag är så förtjust i det somriga motivet och blir glad varje gång jag ser den hänga där på ugnsluckan.

 
Påsken kommer tidigt i år och fastan inleddes redan den 18 februari. Jag avslutade februari med att plocka fram vårt fastlagsris "tussriset", som nu lyser upp på balkongen med sina färgglada ulltussar. 

Jag önskar er alla en fin marsmånad, som förhoppningsvis bjuder på VÅR!
Kram,
Lambergsfrua
     

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards