Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under december 2017

Av Lambergsfrua - 22 december 2017 13:54

Dan för dan före dopparedan är redan här och ljuset återvänder så sakteliga till våra breddgrader!

 
Vi har varit en sväng
till Sonen i Göteborg, som jobbar i helgen. Vi hade förväntat oss att få njuta av den vackra granen inne i Nordstan, men blev besvikna. På granens plats stod en enkelt klädd kille med ett stort träkors och mässade - om vad vet jag inte, för jag hörde inte. 

 
Själva julaftonen
firar Mannen i Mitt Liv och jag helt själva i år. Resten av familjen är på lite olika håll just då, men det har vi inga problem med. Vi  vet att de har det bra och vi kommer att träffas lite senare. 

 
Nu önskar jag
alla mina bloggvänner en mysig och avstressad julhelg och ett friskt Gott Nytt År!

Varm kram,
Lambergsfrua 
   





Av Lambergsfrua - 5 december 2017 13:45

Så är vi då inne i julmånaden och advetstider. Det känns allt lite rumphugget att julafton sammanfaller med 4:e advent i år, men hemma hos oss tjuvstartade vi med lite ljusslingor och adventspynt redan den 1:e december.

 
Ja inte med adventsstjärnan förstås. Den kan vi bara inte med att tända förrän första adventssöndagen. Sedan får den lysa ända fram till trettondagen, då den släcks och tas bort. Det är tradition från MiML:s barndomshem, som har följt med till vårt hem. Trevliga traditioner ska man inte bryta. 

 
Förutom all julskyltning bjuds det på julmarknader lite här och där både i stad och på landsbygden den här tiden på året.  Lördagen före första advent fick vi följa med Bäste Svärsonen och Kära Dottern till julmarknaden på Åstorps Handelsträdgård några mil norr om Karlstad.

  . 
Vi började besöket med att avnjuta varsin mycket god kolbulle. 

Kolbulle är ett slags tjock pannkaka med tärnat, rimmat eller rökt fläsk i. Kolbullar är en gammal nordisk maträtt som lagades på enklast möjliga sätt direkt i stekpannan. Den var vanlig bland skogshuggare, kolare, rallare, flottare och andra kroppsarbetare som levde under primitiva förhållanden. (Wikipedia)

 
Stärkta till kropp och själ (i alla fall kropp) gick vi in till julmarknaden i växthuset. Ingen stor julmarknad men mycket trevlig med skön stämning. Förutom blommor (förstås!) fanns här både hemgjort och handgjort, ulliga, gulliga fårskinn - och en ambulerande optiker!

Dagen efter på första adventssöndagen fick jag skjuts av Bäste Svärsonen till julmarknaden på Frödings Alsters herrgård . MiML var nöjd med att stanna hemma. Kära Dottern var redan på plats på marknaden för att tillsammans med ett gäng andra engagerade rotarianer samla in pengar till Shelterbox http://shelterboxsweden.org/about/whats-in-the-box/ 

Där bjöds man dessutom på värmande glögg och pepparkaka - fast det var inte särskilt kallt ute.

 
Här och var stod värmande "eldkorgar" och sådana här intressanta värmekällor. De senare var en nyhet för mig och de gav ifrån soh både värme och doft.

 
Den här mycklet populära och välbesökta marknaden är ganska stor och är utspridd både utomhus och inne i de gamla byggnaderna - utom inne i själva herrgården. Julsånger framfördes på ett par olika platser, bland annat här på trappan in till Magasinet.

 
En spinnande kvinna arbetade lugnt och metodiskt och vackert hantverk fanns till salu i de små rummen. 

 
Och sedan innan vi hinner blinka är det dags att fira Lucia - Ljusbringerskan...

     
... och jul! Men jag ska inte gå händelserna i förväg. Jag nöjer mig med att önska all en fin och inte alltför stressig månad. Det blir jul ändå...

Varm kram,
Lambergsfrua 
  

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards