Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under januari 2013

Av Lambergsfrua - 27 januari 2013 16:45

För två år sedan skrev jag här på bloggen att jag sett ett vårtecken - allt medan marken var snötäckt och isen låg på Tjärnen. Det handlade inte om blommor eller fåglar utan helt enkelt om beskärning av några alar nere vid stranden.


Eftersom jag
inte har sett några andra vårtecken än att dagarna långsamt blir allt längre, tänkte jag visa några blommor, som jag har i min fotomapp märkt "Exotiskt".



Klematis i en av mina favoritfärger förevigade jag på den lilla mysiga grekiska ön Tilos, när hela familjen var där för att fira Svärsonens 50-årsdag. Det är en plats dit han, Dottern och Barnbarnet återvänder gång på gång på gång...



Bougainvillea på Tilos i majsolens motljus. När vi var där fick jag en halvdags fotokurs i present av familjen. Trots att jag inte var den som fyllde år! Inga andra var anmälda, så jag fick fyra eftermiddagstimmar helt själv med läraren/proffsfotografen. Gissa om jag njöt av varenda minut med henne. 



Hibiscusen växte utanför vårt hotell i Estoril i Portugal, där vi firade Mannen i Mitt Livs 70-årsdag. Estoril ligger vid havet och är grannstad till Cascais - en riktigt trevlig liten stad. Länken är på engelska, men skulle det kännas övermäktigt finnd det några fina foton att titta på - medan snön lyser vit utanför våra fönster...


På tal om blommor har jag idag planterat om blommorna i gruppen vi fick till jul. Hyacinterna hade tagit slut och de andra växterna behövde egna krukor nu. Jag gillar verkligen blommor, men att stå inomhus i köket med  krukor och jord för att ge dem ett bättre liv är något av en utmaning - milt uttrycket. Jag brukar få hjälp av Dottern med sånt här. Hon har gröna fingrar, men just idag var de fingrarna inte tillgängliga. Nu är det klart och det känns bra - men jag hoppas det dröjer till nästa gång.    


Jag önskar er alla en skön söndagskväll.

Varm kram,

Lambersgfrua    



Av Lambergsfrua - 25 januari 2013 17:15

Igår hade vi ännu en strålande solig dag med sträng kyla. - 18 är kanske mer som en västanfläkt för personer som bor norr om Dalälven men för oss är det KALLT.   


 
Vi Karlstadbor får vanligen vår värme från fjärrvärmeverket på Heden, men när det blir så här kallt räcker inte det till riktigt. Då startas reservvärmeverket på Lamberget, där vi bor. Det eldas

delvis med fossil olja, men främst används bioolja, som bland annat kommer från hamburgerrestaurangernas frityrolja. Så här vacker var röken mot den blå himlen igår.


 
På kvällen kom Dottern och Svärsonen hit en stund på besök. De hade med sig en stor bukett krispiga tulpaner, ni vet så där färscha att bladen gnisslar mot varandra. Mycket uppskattat.   


 
Idag har det varit molnigt och ca -8 mitt på dagen. Döm om min förvåning, när jag kikade ut genom fönstret vid 16-tiden och såg en brinnande solnedgång. Solen behagade alltså visa sig innan det var dags för den att försvinna för dagen. Nog kunde den väl ha unnat oss en eller ett par timmar innan dess.    


Fredag kväll - då blir det tågåka och sen ett snack med Skavlan i hans soffhörna - eller snarare sittgrupp. Han har ju ingen soffa, när jag tänker rätt på saken .


Jag önskar er alla en riktigt mysig kväll.

Varm kram,

Lambergsfrua   



Av Lambergsfrua - 23 januari 2013 15:45

I dagens NWT läste jag en lite notis på kultursidan.


Där berättades om konstnären Kerry Morrison från Liverpool som låtit trycka upp jättestora notblad. Dem placerade han ut i en park med många träd, där fåglar av olika slag höll till.


Eventuell konstnärsassistent  

Fåglarna gjorde som fåglar brukar göra, de kvittrade, de åt och de sk-t. Och det sista gjorde de alltså
på de uppförstorade notbladen! Medan de kvittrade kan man förmoda.



    

Ytterligare två eventuella konstnärsassistenter

Kompositören Jon Hering fick de nedsmutsade notbladen av konstnären och tolkade fåglarnas kluttar på notraderna till musik. Resultatet blev ett 20 minuter långt musikstycke - eller borde man kanske kalla det en konsert. Det ger i så fall ordet fågelkonsert en helt ny innebörd.


Kompostitionen ska framföras på Tate konstgalleri i Liverpool och har döpts till Bird Sheet Music.

Jag undrar om inte ordet Sheet borde bytas ut mot ordet Shit i stället... Men det engelska uttalet av ordet sheet stämmer å andra sidan väl överens med vårt svenska ord för företeelsen...


Ja ja, det finns folk till allting, brukar jag säga - och här har vi ännu ett belägg för det.

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 22 januari 2013 17:45

För någora år sedan blev jag fascinerad av alla vackra brunnslock som finns på gator och trottoarer både här hemma och utomlands. Då fotograferade jag en hel del, men har nu rensat grovt. Man kan ju inte spara allt.  Några har jag dessutom visat här, men jag minns inte längre vilka...



Rikstelefons brunnslock är ett riktigt konstverk. Rikstelefon hette det på den tiden som Telegrafverket hade monopol på telefonledningar.



Det här brunnslocket döljer något för mig okänt. Det hittade jag i den skotska staden Oban.


 
Det här locket minns jag inte var jag hittade, men jag tyckler det är vackert med sin "sol" i centrum som sprider sina strålar ända ut i kanterna. Något med el, kanske.


Dagen har varit solig och kall (-15), en riktigt vacker vinterdag. Vi drog på oss varma kläder, greppade stavarna och stravade ut i kylan. Tack vare att det inte blåste något, kändes det skönt.

Sedan har jag invigt den fina Husqvarna symaskin, som jag fick ärva efter goda vännen Anneli. Jag tror nog att hon sitter i sin himmel och gläds åt, att den kommer till användning. Jag vill tro det i alla fall.



Varm kram,

Lambergsfrua   



Av Lambergsfrua - 19 januari 2013 15:15

I morse vaknade vi till -15,8 och begynnande sol. Just nu är det - 13.   Underbart vackert att titta på inifrån fönstret. Fortfarande för kallt för att MiML och jag ska vilja bylta på oss för en promenad. I sådan här kyla får jag problem med luftrören. Det piper och visslar i dem och jag blir andfådd, trots att jag går på platta marken. Det har jag inga problem med något mildare temperaturer.


Det finns så mycket annat, som man kan sysselsätta sig med en sådan här dag.   Jag har tagit en omgång med snabeldraken, assisterat MiML när han lagade kålsoppa för att senare göra kålpudding. En av mina absoluta favoriträtter. Och så har jag lagt in sill!  


Det var väl inget märkvärdigt med det, tycker kanske ni - men för mig är det märkvärdigt. Det är något jag inte har gjort på år och dag och inget jag heller har känt behov av att göra. Vi brukar anlita ABBA för sådant. Ja inte den musicerande fyrklövern förstås, utan fabriken i Kungshamn. Så det känns nästan som att jag slagit knut på mig själv idag vad gäller huslighet. Inte för att det var särskilt krävande, speciellt inte som jag köpte färdigurvattnade filéer...


I vårt hem är det nämligen Mannen i Mitt Liv som står för matlagningen. Jag står bredvid och hejar på - och sen brukar jag diska bunkar och kastruller. Så icke när det gäller sillen. Den gjorde jag själv - medan MiML stod bredvid och tittade på. Nu återstår bara att se hur den smakar - men det får vänta en eller två dagar.

Önskar er en riktigt trevlig fortsättning på dagen.
Varm kram.

Lambergsfrua   



Av Lambergsfrua - 18 januari 2013 17:39

Som jag nämnt tidigare halkade Mannen i Mitt Liv omkull utanför vår port för en tid sedan. Visserligen har han broddar att trä på skorna, men de täcker bara den främre delen.

Häromdagen inhandlade jag ett par rejäla och bra "broddsulor" åt honom på Fotvården. Nu vore det väl katten om han inte ska kunna hålla sig i upprätt position   

Kontroll hos tandläkaren idag. Ingen av oss hade något hål, tänderna polerades och nu är vi rena och fräscha i munnen.


 
Dagen bjöd på sol, ingen vind att tala om och ca -8. Och sedan den här fantastiska solnedgången.


I kväll åker vi tåg och tar sedan ett snack med Skavlan.

Önskar er alla en skön kväll.


Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 15 januari 2013 22:45

När jag var liten hade man julgransplundring allra senast vid tjugondag Knut. Oftast blev plundringen något tidigare av naturliga skäl - barren släppte alltför snabbt och dråsade ner på golvet vid minsta rörelse i rummet.


Den stora dagen för plundringen kom mina finklädda kamrater hem till mig. På huvudena sattes små lustiga hattar, som fästes med gummiband under hakan *obekvämt* Vi dansade runt granen, som då tappades ännu flera barr. Sedan klädde vi av granen. Det var silvrigt glitter, blänkade kulor i olika färger, mångfärgade julgranskarameller med krusigt silkespappar i ändarna, röda garntomtaroch julgransljusen. Och stjärnan i toppen måste monteras ner förstås. Det var pappas jobb för ingen annan nådde så högt.


    

Medan vi sjöng "Nu är glada julen slut, slut, slut", hivade pappa ut granen genom fönstret ut på gatan. Jo, man gjorde så på den tiden och sedan tog sopgubbarna hand om "skelettet". Kvar på golvet låg en hög med granbarr, men det hörde liksom till en plundring.


Innan kamraterna gick hem fick de varsin godispåse, som metades upp från "fiskdammen". Fiskdammen var helt enkelt ett lakan som var fastspänt i en dörröppning. Metspöet var en pinne som försetts med snöre och en fastknuten klädnypa i änden. Bakom lakanet stod mamma och knipsade fast en godispåse i klädnypan, varje gång "metreven" slängdes in i fiskdammen. Populärast var godispåsar utan någon skrymmande frukt - bara godis.


Här i Värmland har man julgransskakning. Jag vet inte om det är man själv eller granen som skakar/skakas, men oavsett vilket är dansen kring granen lika viktig nu som förr - liksom godispåsarna.


Önskar er alla god natt!

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 14 januari 2013 12:15

I går morse blev jag lite förvånad, när jag tittade ut genom fönstret. Inte så lite heller förresten.


 
Bil(?)spår i snön på gräset slutar vid den lilla snöhögen mot trottoaren. Hur har fordonet kommit dit och vart har det tagit vägen. Det ser faktiskt ut som att den gråa bilen har kört rakt genon staketet fram mot snöhögen, gjort en liten backningsmanöver - och sen hoppat tillbaks till sin p-plats. Allt utan att skada staketet. Hm...Så är det förstås inte gått till - men hur?


 

 

Igår fick jag hjälp av vår privata IT-support Barnbarnet att väcka min krånglande dator till normalt datorliv igen. Det var inte helt enkelt och tog sin tid. Det krävde tillgång både till pc:n och smartphonen. Hans alltså, inte min lilla enkla "Sammy". Dessutom ordnade han så, att jag kan skriva ut dokument från "Lappen" till MiML:s och min gemensamma skrivare. Dessutom har jag tillgång till alla filer i lappen från min pc. Nu är allt frid och fröjd och jag är mer än nöjd.


Ännu en grå dag här och ca -5. Måste nog ändå bli en liten promenad efter lunch. Ikväll ska vi roa oss med styrelsemöte i vår brf.


Varm kram,

Lambergsfrua   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards