Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under november 2015

Av Lambergsfrua - 16 november 2015 13:45

Säffleoperan har satt upp olika musikaler och operetter sedan 1974 med en blandning av etablerade skådespelare och skickliga amatörer. Under åren har de flesta varit veritabla succéer, bara någon enstaka har floppat.

 
I år har man spelat Mel Brooks The Producers som bygger på hans film "Det våras för Hitler". Där driver man hejdlöst med ondskan och terrorn, förlöjligar och föminskar. Mel Brooks säger att man får skämta om allt, därför att skrattet är det bästa vapnet mot ondskan. Med tanke på den senaste tidens ofattbara terrordåd, är jag tveksam till om det räcker...


Vi åkte bekvämt
med teaterexpressen 

 
Mannen i Mitt Liv
njöt i fulla drag, som den tågnörd han är

Sedan 2011
erbjuder Teaterexpressen ett paket som innefattar teaterbiljett, program och garderobsavgift, tågresa Karlstad - Säffle med välskött veterantåg från förenngen Värmlandståg, dryck med tilltugg och underhållning ombord med några av kvällens skådespelare, välkomstdrink vid ankomsten till teatern och middag med dans. Fast det var inte många som dansade faktiskt. I pausen stod gofika framdukat.

Vi bjöds på en fartfylld föreställning med humor, glitter och satir, härlig musik och dans - och slutligen stående ovationer. Så många skickliga aktörer med bland annat komikern Kristoffer Appelquist och Martin Franzelius som gayparet Roger de Bris och Carmen Ghia med bravur.

 
Marschaller lyste
upp vägen tillbaka till stationen, så vi inte skulle villa bort oss i Säffle.

 
Och där på stationen stod vårt tåg och väntade. Väl ombord serverades en nattamacka av landgångstyp med dryck ...

 
...följt av kaffe med den gamla bekantingen Plopp.

Ett helt fantastiskt arrangemang som vi troligen kommer att använda oss av ett annat år.
Varm kram,
Lambergsfrua 
  


Av Lambergsfrua - 11 november 2015 12:28

Idag den 11 november har Mårten (Martin) namnsdag. Mårten firas till minne av helgonet Martinius. Han var en romersk soldat, som inånarna i staden Tours vill ha till biskop. Det ville inte Martinius, så han gömde sig i ett gåshus. Gässen var inte särskilt lojala utan avslojade honom med sitt kacklande.
Detta hände den 11 november år 371. Och så blev han utnämnd till biskop i alla fall.

Därför är det tradition att äta gäss på Mårtensmäss, som ett slags kollektivt straff för de kacklande förrädarna i Tours. 
Första gången firandet omtalades i Sverige var redan 1557 på Södertörn. Högtiden firas numera främst i Skåne och på liknande sätt i Danmark och i Tyskland.


Här söker en 16-årig Lambergsfrua försiktigt ta kontakt med en gås i Skanör - mycket försiktigt, för de är oberäkneliga och kan nypas ordentligt.

Med en matglad pappa från Skåne gick det inte att hoppa över Mårten Gås-firandet, även om han hade flyttat till Stockholm.

Lördagen närmast den 11 november bjöds familjens vänner in på gåsamiddag. Mamma skaffade en gås, som hon tillagade efter konstens alla regler. Självklart serverades svartsoppa som förrätt, men den avstod jag så gärna från. Soppa på blod! Nä tack! Men gästerna lät sig väl smaka och det var glada och trevliga fester.

Ärligt talat hade jag inte så mycket till övers för gåsen heller. Det var en förskräckligt fet fågel – men såsen var jättegod till nykokt potatis. 

Varm kram,
Lambergsfrua - som föredrar kyckling
  


Av Lambergsfrua - 9 november 2015 16:02


 
I går var det hela 50 år sedan min mamma dog, bara 65 år gammal - och det är inte gammalt. Självklart sörjer jag henne inte längre, men visst saknar jag henne. Jag kan sakna, att jag inte hade henne att prata med och rådfråga i mångt och mycket, framför allt när barnen var små. Jag kan sakna att vi berövades förmånen att få umgås som vuxna. Jag kan också sakna att mina barn aldrig fick uppleva glädjen över att ha en mormor (eller farmor för den delen). De minns henne inte alls och det är lite sorgligt. 
Men jag minns henne med värme och glädje och med ett leende på läpparna.   
Varm kram!
Lambergsfrua  
  



Av Lambergsfrua - 4 november 2015 13:00

Jag är mer aktiv på Facebook än här på bloggen. Det beror mest på att jag upplever Facebook som enklare på alla sätt. Dessutom får man oftast respons från sina vänner ganska direkt,  om så bara med ett "gilla". Och det gillar jag. Dessutom skriver jag där för en relativt begränsad skara vänner och bekanta, medan bloggen verkligen är en öppen bok.

På Facebook kommer det lite då och då¨olika "utmaningar". Nyligen fick jag utmananingen att visa en höstbild 7 dagar i rad och sedan skicka utmaningen vidare. Tänk så många vackra höstbilder alla inblandade delade med sig av!

Nu senast har jag utmanats att under fem dagar visa en bild, som är minst 15 år gammal  och sedan skicka utmaningen vidare. Så roligt jag har haft, när jag tittat i våra gamla fotoalbum! Jag började inte med lite digitala bilder förrän 1999.


Ett av mina bidrag i den utmaningen blev fotot av Mannen i Mitt Liv och mig på en båtutflykt i Turkiet 1990. En fantastisk upplevelse - trots att det var smällhett de där två veckorna.

Idag är det grått här, men vi får en god vän på besök om en stund - med andra ord blir det en bra dag!
Varm kram,
Lambergsfrua  
  
 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards