Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Solig lördag

Av Lambergsfrua - 5 mars 2011 15:10

Nu kan man väl i alla fall säga att vi har senvinter eller varför inte vårvinter. Det låter mer hoppfullt och lovande. Ni minns väl ramsan: Januari börjar året, februari kommer näst, mars april har knopp i håret.


Än har jag visserligen inte sett någon knopp, men bara snön försvinner dröjer det nog inte länge förrän scillan lyser blå igen vid vår entré.


På tal om den där månadsramsan, lustigt nog nämns aldrig ordet vinter i den. Den är allt lite förljugen, antagligen för att få ihop ett hyfsat rim. Juli, augusti och september - härlig sommar är det då. Vi har väl knappast härlig sommar hos oss till slutet av september. Men inte ska man haka upp sig på bagateller en sån här solig dag   


I gårdagens solsken utförde Gumman Tö ett bra dagsverke. Får hon bara lite hjälp på traven är hon effektiv som få   


Nattetid gör Farbror Frost vad han kan för att sätta krokben för Gumman. Han lägger ut glansiga ismattor på gator och vägar och trottoarer, men hon är envis och ger sig inte så lätt, när hon väl kommit igång med sitt jobb.


I kväll blir det Melodifestival för oss. Ska bli lite spännande att se, hur det går i Andra chansen.


Önskar er alla en fortsatt skön och trevlig lördag.

Varma kramar!

Lambergsfrua   

 
 
Ingrid

Ingrid

5 mars 2011 16:08

Soligt och vackert här också!
Kanske inte så varmt, men solen värmer gott och snön smälter så sakteliga.

Vi ska också se Andra Chansen. Intresset är väl måttligt, men jag tycker att det är ganska hyfsad underhållning även om vi inte är så engagerade att vi ringer och röstar.

Ha en trevlig fortsättning på lördagen!
Varmar kramar!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

5 mars 2011 22:37

Nej, inte katten ringer vi och röstar! Vi känner väl ungefär som ni, ganska trevlig underhållning - men kan du fatta varför så många skriksjunger numera. Det var riktigt välgörande att lyssna till Varga och Pernilla Andersson bland andra.
Snart dags för loppelådan.
Natti, natti ;)
Varma kramar!

 
yvonne

yvonne

5 mars 2011 17:06

Knoppningstiderna börjar nog i mitten av mars, det är ju lite sent i år...I morse var det +grader, här var det bara 0,7 minus som lägst i natt! Ska ta långkallingar+ytterbyxor på mig när jag ska ut och cykla ;)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

5 mars 2011 22:34

Ja bara snön försvinner kommer knopparna ganska direkt. Bra att du är rädd om dig, n¨r du ska ut i nattkylan på cykel.
Kram!

 
Ruth

Ruth

5 mars 2011 23:53

Det knoppar nog snart, har varit drygt ++++ 10 grader under en period i dag, då vaknar det snart till liv i naturen. Gumman Tö ger sig nog inte nu, även om natten är frostig.

Nu skall jag sova, natti natti / kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 mars 2011 19:16

Jag har den största tilltro till Gumman Tö. Hon är nästan lika envis som jag med mitt blombombande;) Tyvärr fryser det på inder natten, men hon är där och jobbar igen så fort det dagas.
Varmaste kramar till dig min vän!

 
Ingen bild

Sonen

6 mars 2011 08:49

Härlig bild på Gumman Tö ;D

/ Kram

Lambergsfrua

7 mars 2011 19:14

Tack Vännen!
Visst är den fin. Från Olles skidfärd ur boken Vill du läsa? I av Beskow-Siegvald. Beskow kunde verkligen trigga fantasin med sina bilder.
Många kramar,
Ma

 
wiper

wiper

6 mars 2011 09:45

Det känns som våren är på väg för här har solen skinit nu hela helgen. Vad härligt skrivet av dig. Vilken saga är bilden med flickan ifrån. Känner så väl igen den.

Hoppas er helg varit bra
Ha en fin söndag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 mars 2011 19:13

Ja du våren är på ingång även om det är lite trögt i portgången ;)
Bilden är från boken Vill du läsa? I av Beskow - Siegvald. Sagan heter Olles skidfärd. Där finns flera underbara sagor och illustrationer.
Ha det gott!
varma kramar,

 
Kristina

Kristina

6 mars 2011 20:58

Den sagan om gumman tö är ju i en gammal trevlig läsebok som jag köpte när mina barn var små.
Nu läser jag den för mina barbarn, den är underbar.
Solen var stark och underbar idag.
Kramar till dig.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 mars 2011 19:07

Solen gör alltid underverk var gång den visar sig.
Den där läseboken hade jag i skolan som barn: Vill du läsa del I, II och III - en för varje år i småskolan. Så många underbara och fantasieggande bilder och berättelser. Jag njuter fortfarande av dem. Och precis som du har jag läst berättelserna både för våra barn och dottern har läst för sin kära son.
Varma kramar!

 
Calma

Calma

6 mars 2011 22:12

Hej på dej!
Ja,den gamla ramsan,lite nostalgi ,hmm,

Ja,du det går fort,jag undrar just hur mkt vi har kvar i rabatterna när våren kommer,
De stackars rådjuren har tagit väld mkt i sin förtvivlade jagkt efter föda,
Ena toujabusken är uppäten,liksom en likadan lång häck,den är skalad så långt upp de har nått,stackarna

Men klart är,vi är på väg mot våren nu

Ha d bäst,,kram Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 mars 2011 19:03

Stackars djur som gnager i sig vad de kommer åt. Tuja kan ju inte vara någon delikatess direkt. Men de äter väl allt som går att äta nu.
Nu ser vi fram mot en skön vår - längtar ;)
Varma kramar!

 
Suss

Suss

7 mars 2011 20:12

Jag såg förmodligen ut som Gumman Tö förra veckan. Det kom in en man som skulle på ett möte på skolan, jag hade aldrig sett honom förr. Han pekade med hela armen på mig och sa: "Du där, det är en isfläck utanför som är livsfarlig". Jag var på väg till en lektion och sa: "Jaha, och vad tycke du jag ska göra åt det?" Han blev lite paff, men insåg nog hur beskäftigt han uttryckt sig. Hade jag varit Gumman Tö hade jag väl gått ut med kvasten, men nu gick jag och arbetade istället. Ser dock fram emot våren NU! Kram!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

9 mars 2011 11:27

He he, vilken opolerad typ, som så bryskt stövlade in och informerade dig om isläget utanför. Han funderade inte på, vad han själv skulle kunna ha gjort för att förbättra situationen. Jag antar att det finns en sandlåda utanför nånstans. En sak kan ju sägas på så många sätt och han valde nog det sämsta. Helt rätt att du gick till lektionen i stället.
Just nu SNÖAR det här :(
Varma kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards