Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

NÄÄÄ!

Av Lambergsfrua - 9 mars 2011 13:00

Himlen är grå, det blåser - och SNÖAR! SNÖN ligger nästan vågrätt i luften.



Nu tänker jag bojkotta ordet S och skickar en hälsning till Kung Bore i stället.


En sån här dag är som gjord för lite släktforskning. Jag snurrar runt bland kyrkböckerna för att få veta lite mer om släkten på MiML:s farmors sida. Jag är bloggvännen Anita stort tack skyldig. Hon har verkligen varit till stor hjälp. Nu fortsätter jag på egen hand. Vi får väl se vad jag kan komma fram till.


Önskar er alla en skön dag - utan S--!

Varma kramar,

Lambergsfrua    

 
 
Ingrid

Ingrid

9 mars 2011 13:55

Och du som kämpat så tappert mot kung Bore!!

Här har man sett staren på södra Gotland, så nu är det bara att börja räkna in staruren som ska vara sju, sen är det vår på riktigt.

Starur=snöbyar efter att man sett den första staren.

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

9 mars 2011 23:06

Vad roligt med staruren! Fast det måste väl inte vara så många som sju för att våren ska komma - hoppas jag i alla fall ;)
Kramar!

 
Kristina

Kristina

9 mars 2011 15:18

Här blåser det och regnar men det snöar inte.
Ha det en bra dag med släktforskning.
Kramar från mig.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 mars 2011 23:04

Tack, tack go'a Kristinakicki! Jag skulle gärna vilja ha regn för det tar hårt på S---.
Jag vägrar säga det där vita ordet ;)
Släktforskningen går framåt och det är roligt - men det är ett fasligt scrollande i kyrkböckerna.
Varma kramar!

 
ella

ella

9 mars 2011 16:02

ja idag kom snön igen
hoppas det går bra med forskningen=)

http://farytaleinblue.blogg.se

Lambergsfrua

9 mars 2011 23:02

Välkommen in till mig Ella! Jag hoppas att den S--, som kom idag smälter bort i morgon.
Tack, forskningen har gått framåt idag. Kul!
Ha det gott!
Kram,

 
Anki N

Anki N

9 mars 2011 18:12

Snö? snöstorm? hua...jedamej. Här har vi haft fint idag också, de blåser o nu i afton har de kommit några stänk av regn. Men snö...nej tack!!
Jag hade hästarna avtäckade idag o tack o lov kom inte regnet förren jag tagit in dem.
Kramiz o go afton

http://anki-nilsson.blogspot.com

Lambergsfrua

9 mars 2011 22:59

Avtäckade hästar är väl ett vårtecken om något =) Här har till och med hundarna täcken fortfarande. Ser rätt roligt ut, men är npg skönt för de små liven.
Ha det gott och var rädd om dig!
Varma kramar!

 
wiper

wiper

9 mars 2011 18:13

Vi har haft flera dagar sol och helt plötsligt så snöar det för fullt ;( Vad kul att du släktforskar. Har tänkt på det många gånger men har inte orkat. Vad bra med härlig vänner som kan hjälpa till lite. Då lär man sig fortare.

Ha en skön kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 mars 2011 22:58

Vi har också haft flera underbara vårvinterdagar - och så kommer det här. Usch och fy och morr!
Släktforskning är riktigt roligt, men väldigt tidsslukande. Jag har bara tagit ett 9-månaders abonnemang på Genline för att f¨å tillgång till kyrkoböckerna, så jag vet inte ännu, om jag kommer att fortsätta efter sommaren.
Ha det gott!
Varma kramar!

 
yvonne

yvonne

9 mars 2011 19:43

Fast det snöade inte länge som tur var! Blä var ordet, sa Bull ;) Nu ser vi fram emot våren!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

9 mars 2011 22:55

Blähä var ordet, sa Bill *fniss* Pelle Svanslösböckerna var stora favoriter för mig, när jag växte upp. Pelle var ju så genomsnäll. MiML påstår att Pelle Svanslös måste vara Sveriges i särklass dummaste katt, som alltid tror, att Måns har blivit snäll. Jaja, vi ser olika på saker och ting ;)
Varm kram!

 
Ruth

Ruth

9 mars 2011 21:38

Samma väder här, men tar det med en nypa salt, Kung Bore är bara busig med oss, detta försvinner lika snabbt som det har kommit, sanna mina ord.
Hoppas du hittar intressanta personer när du forskar bakåt.
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 mars 2011 22:53

Ja Kung Bore är opålitlig så här i mars. Nu hoppas jag på ett par plusgrader i morgon ;)
Jag forskar på MiML:s farmors sida och har hitta lite intressant och för familjen okända fakta. Sånt sporrar =)
Varma kramar!

 
Ailas

Ailas

9 mars 2011 21:53

Mars prövar och retas, som alltid. Men våren kommer att vinna. Sanna mina ord!

Vi hade SOL på förmiddagen, S som i SOL! Sedan kom det lite regn och det var nog lite vitt i, men inget blev kvar på marken. Gott så!

Kram

http://ailas.svenskablogg.se

Lambergsfrua

9 mars 2011 22:51

Ja, mars är en lurig månad, ibland lurigare än april - eller de är ungefär lika opålitliga ;)
Här syntes inte en solstrimma ens på hela dagen, bara grått och S--. Lite blev allt kvar på marken, men med ett par plusgrader i morgon (hoppas!) försvinner det igen.
Varm kram,

 
Ingen bild

Sussie

10 mars 2011 23:52

Vet inte hur det gick med min kommentar jag lämnade nyss... Skrev lite om min hemfärd på E20 från A.sås Inga helljus pga snöoväder o maxfart på 50 km. Du ska hälsa gubben din o ha så kul med ditt forskande!

Lambergsfrua

11 mars 2011 23:08

Nä, det kom ingen annan kommentar än den här - men jag blir alltid lika glad för de kommentarer jag får, så tack Sussie!
Fy farao, att behöva köra på det sättet. Jag är glad och tacksam att du kom hem helskinnad.
Har varit med om en gång liknande tur för 100 år sen. Vi var ett gäng lärare från Mörlanda(Ann H, Kerstin W, Gunvor J och jag) som varit i Partille och klippt oss hos en som vi tyckte jättebra frissa. Vi passade då på att fika och shoppa lite också, förstås. Medan vi var där började det snöa och inte måttligt heller. Helljus var inte att tänka på. Gunvor körde. Hon satt som på nålar och det gjorde vi också. Jag tror inte att vi kom upp i 50 km/tim nån endaste gång. Det var nog den längsta resa jag nånsin har gjort och jag var innerligt tacksam, när jag väl kom hem igen. Pust.
Gubben hälsar tillbaka och forskning går framåt - med små steg, men dock framåt.
Kram!

 
Ingen bild

Love

11 mars 2011 14:59

Hej vännen
Inte en snöflinga så längt ögat når.Solen värmer och jag mår förträffligt.Detta är Thailand och vi ska vara i fyra veckor,så lycklig att vi kom i väg
och dotter är med också. Hon har inte träffat sin bror på sex år meärn hon stannar två veckor.
Jag ser på Tv om den fruktansvärda tsumanien i Japan.När den slog till i Thailand var jag här men vi bor ca 15 mil från Bangkok så här märkte vi inget.
Klockan är 9 på kvällen nu och jag ska fixa lite mat åt oss.
Stor varm kram till dig-
Love

Lambergsfrua

11 mars 2011 22:59

Men åh kära Love, vad glad jag blir att ni kom iväg trots alla bekymmer. Och fantastiskt att Dottern är med på resan också. Jag är glad att den hemska och förödande Tsunamin inte drabbar er.
Njut nu av sol, värme, god mat och dryck - och framför allt gemenskapen med familjen.
Mina allra varmaste kramar till dig min vän!

 
wiper

wiper

13 mars 2011 16:49

Är det dyrt med ett sånt abbonemang?

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 mars 2011 19:37

Det är lite olika. Ofta kommer det erbjudanden med rabatterat pris. I höstas fastnade jag för ett nio månaders abonnemang från Genline för knappt 1000 kronor. Jag måste säga, att jag tycker det är vart priset, men i juli kommer jag att avvakta till hösten igen och då kolla runt lite mer. Ancestry har köpt upp Genline och det har Sonen. Verkar vara ett snäpp bättre. Anita i min länklista har andra erfarenheter, Kolla gärna med henne. Hon är jätteduktig på det här.
Varma kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards