Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2011

Våra orkidéer

Av Lambergsfrua - 9 augusti 2011 18:28

När jag var färdig att slänga en eller två av våra orkidéplantor för att de såg så trista ut, visade sig plötsligt knoppar - på båda två!


Nu blommar de för fullt. Den ena har större lila men inte så många blommor blommor. Den andra har många vita mindre blommar på två stänglar.


Den ena stängeln har så många blommor att jag inte ens har kunnat räkna dem. Jag vill inte peta för mycket och riskera att den bryts av.


Jag har fallit för frestelsen att försöka skapa lite maritim känsla på balkongen och inhandlat en liten fyr och något som ska likna en segelbåt. En större snäcka och några fina stenar fulländar mitt stilleben (fast de sakerna syns inte här).  Och så en ljuslykta förstås. Såna kan man aldrig få för många av.  


Det regnar och ögonen är lite bättre.

Önskar alla en skön kväll - med eller utan Allsång på Skansen.

Varma kramar,

Lambergsfrua

 
 
soffie

soffie

9 augusti 2011 20:01

wow va vackert å va blommor det blev,himla tur du ej slängde den,svar:visst var det fint kamerafodralet hon är himla duktig Ditte:)

http://www.soffie69.blogg.se

Lambergsfrua

9 augusti 2011 22:45

Visst blir man häpen över det överflöd av blommor som väller ut från den ena ljusa stängeln. Det är knappt att den orkar hålla uppe allt vackert. Hare försökt stötta upp den, men risken att den bryts är så stor att vi avstår..
Ditte är suveränt duktig, både med sin kamera och med sina stickor. Jag är säker på att du får stor användning av kamerafodralet,
Varm kram!

 
Anita

Anita

9 augusti 2011 22:10

Vad jättefint du har införskaffat. Marint vill jag lova !! Skepp å hoj !!Ibland letar man fram vad man har i gömmorna och ibland så handlar man hem mera. Jag köpte en handgjord liten skål i keramik när jag var på Ven och den var perfekt hemma hos mig och jag känner mig så glad för den. I blåa färger förståss.
Ljuslyktor används nog mest hos oss alla. Ljus ÄR ljus och det kvittar om det är den ljusa perioden eller den mörka.
Deina orkidéer är jättefina och den vita nöjer sig inte att blomma lagom. Du måste ha gröna fingrar.
Tack för att jag fick njuta en stund.
Stor kram till er båda !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 augusti 2011 22:43

Visst är det så, att fast man har många saker i skåp och lådor känns det roligt att förnya sig lite ibland. MiML betraktar mig och mina små inköp med stilla förundran. Detta övergår hans förstånd - varför köpa saker man inte behöver, när vi ändå har så mycket, som vi inte behöver. Ja, ja. Din skål låter hur fin som helst - och så är den ju blå förstås =D
När det gäller orkidéerna är det inte jag som har gröna fingrar, det är MiML! Han sänker ner i vattenbad, han ger små doser med orkidégödsel och han noppar och stöttar upp med knipsor lite här och där. Jag tittar, beundrar och gläds!
Natti, natti, kära du!
Varma kramar,

 
Ingen bild

Sonen

10 augusti 2011 06:17

De där orkidéerna tycks ha fler liv än en välmående katt :D

Lambergsfrua

10 augusti 2011 14:26

Ha ha ha! Du är roligt du =D Välmående katt Jo. jag håller med dig. Det är ju inte första gången som jag varit på väg att slänga de där plantorna, när de ser som eländigast ut.
Ska bli kul att träffas i morgon och spännande att träffa Mia också.
Många kramar från oss båda,
Ma

 
yvonne

yvonne

10 augusti 2011 08:44

Så fina orkideer! Jag har ett par hängiga saker...om jag skulle ta och visa dina bilder för dom så dom fattar hur man ska se ut! ;) Men jag har andra blommor som blommar bättre, särskilt på balkongen. Där kan man sitta när det är varmt, men kvällarna blir ju lätt "kyliga och sena" nu...kanske ska man investera i en sån där värmegrej som står på golvet. Augustikvällar är ju mysigt med alla stjärnor som syns igen. Om det inte regnar förstås... Min allergi kommer och går, men regnet sköljer bort en del pollen förstås! Kram!!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

10 augusti 2011 14:23

He he! Visa bilderna du och psyka dina orkidéer lite. Det kanske hjälper =D
Balkongblommor är mysigt och fint. Vår balkong är vårt fritidshus, brukar vi säga. En sån där värmepelare (eller vad det heter) är nog en klok investering och sen en mysig pläd att svepa in sig i när kylan känns alltför påträngande.
Min allergi är på bättringsvägen, men igår såg jag rent skräckinjagande ut med mina rödsprängda ögon. Regnet gör gott, som du säger (skriver).
Kramar!

 
Berith

Berith

10 augusti 2011 09:17

WOW så fina orkidéer , vilken fröjd för ögat :))
Ha en bra dag go´a Gigi , varma kramar :))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 augusti 2011 14:14

Tack min vän! Jag gläds över dem och njuter av dem. Önskar dig en fin dag!
Varma kramar,

 
Ruth

Ruth

10 augusti 2011 17:26

Så fina dina orkidéer är, inte får du kasta dom om dom slutar och blomma, göm dom bakom gardinerna, dom är ju så tacksamma när dom får lite vila. Den ena jag har började blomma i mitten av november förra året och dom sista blommorna tackade för sig för några dagar sedan, i hela 8 månader var dom en fröjd för ögat. Tror den långa blomningen beror på gödningen jag köpte som är speciell för denna skönhet, det förlängde blomningen radikalt.
Ha det gott vännen / kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 augusti 2011 19:26

Nej, du har så rätt go'a Ruth, inte slänga jag slänga dem. även när de ser som tristast ut. Vi har också köpt orkidégödning och det verkar de gilla. Det är MiML som sköter växterna här och han insåg vitsen med gödning. Jag vet inte hur länge de här har blommat, men det är bra länge och de ser ut att klar sig ett bra tag till.
Önskar dig en bra kväll!
Varma kramar,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards