Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 25 april 2011

Av Lambergsfrua - 25 april 2011 19:45

Idag är det precis två år sedan jag började att blogga här. I och för sig kanske inte så mycket att fira, men det jag verkligen vill fira, är att jag fått så många trevliga kontakter. Det är jag innerligt glad och tacksam för   



Ni är alla värda massor av rosor!


Påskafton

En underbart solig och skön dag. Vi var ute och stavade runt i omgivningarna,


Här är utsikten från vårt sovrumsfönster. Solljuset silar genom björkens skira grönska och sälgens hängen (atjo!) liknar mest små luddiga blommor.


Allt fler båtar dyker upp i Kanalen. 


Påskdagen

En lika strålande fin dag, nästan med sommarkänsla, sol och +19.  på kvällen var vi bjudna till Dottern med familj.


I blomlådorna hade Dottern planterat en ny sorts flikiga penséer - mycket dekorativa.


Vi bjöds på en grillad brödskiva med grillade revben och majskolvar, bruna bönor och hemgjord coleslaw - en måtid Texas Style och väldigt gott. Personligen var jag helimponerad av de nyinköpta vackert blå tallrikarna - precis min favoritfärg. 


Lambergsstjärnen vid 21-tiden på kvällen - nästan trolskt ljus över det stilla vattnet.


Annandagen

Ännu en dag med härligt vårväder och temperatur upp mot +19.

Vi hade bestämt att åka upp till Kil för att deltai Värmlandstågs "Tågsläpp".


Där finns fina gamla vagnar från 1930- och 40-talen och i restaurangvagnen bjöds vi på kaffe med kaka och vetelängd. 


Foto Dan Carlsson

Så här tomt var det inte, när vi var i restaurangvagnen, som är Sveriges största


Här står MiML i en likadan vagn som vi åkte på skolresa med till Åre/Duved i början av 1950-talet. Det tog sin modiga tid från Stockholm med nattåg och sovvagn var det inte tal om. Jag minns, att vi sträckte ut oss där det fanns minsta möjlighet, några på golvet (kallt och dragigt), några utsträckta mellan bänkarna med resväskorna som benstöd - medan jag och några andra med viss möda hävde oss upp på bagagehyllorna och slumrade in - en något ororlig sömn, vill jag minnas. MiML har liknande minnen från en resa dit upp med scouterna. 


Varsamt renoverad 1:a klassvagn icke rökare med det vackra taket poch väggarna bevarade. 


Det här är en renoverad 1:a klassvagn för rökare, där SJ lät måla över det vackra trätaket, som var missfärgat av rök. Vår granne Per, som är medlem i föreningen, var vår kunnige guide under rundvandringen.


 

Här förevisar och förklarar Per tågets värmeaggregat.


 

Härliga gamla affischer prydde vagnarna.


  Den jhär skylten gillar jag skrapt - klart man inte får använda stoöpar eller lämmar som spett eller landgångar!!!


Del av modelljärnvägen, som fanns inrymd i en av de gamla vagnarna. Där roade sig de vuxna pojkarna.


På hemvägen åkte vi via Fryksta, där skidbacken fortfarande var full av s--. Annars var det ett slösande överflöd av vitsippor i backarna.


En härlig påskhelg är snart slut och jag önskar er alla en god natts sömn i den klifria loppelådan.  


Soliga kramar!

Lambergsfrua      





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards