Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 15 juni 2014

Maj och juni blommar mest

Av Lambergsfrua - 15 juni 2014 15:30

Och så är det ju. Jag tycker att det blommar så enormt mycket i år och att det blommar över snabbare än vanligt - men det är nog bara inbillning. Vackert är det i alla fall.

 
Både de mörklila och de ljuslila syrenerna har vissnat redan, så även de vita. Rhododendronbuskarna börjar se lite torra ut, men det finns annat att gläda sig åt.  I en villaträdgårdar nära oss lyser det av olika färger i stenpartiet vid trädgårdsmuren. Jag tror de röda är borstnejlikor men är inte säker.

 
Där finns också den här låga och kraftigt lila stenpartiväxten. 


Här och var syns små grupper av skirt vita prästkragar, men det är inga mängder så som i Dalarna och längre norrut.

 
Hallå där? Vad pysslar ni med där på andra sidan staketet? Pionen verkar nyfiken och lutar sig otåligt ut mot gatan. Eller är det kanske bara ett sätt att få stöd här i tilvaron. De flesta av kompisarna orkar inte hålla sig upprätta utan vilar tungt mot gräsmattan där innanför.

Ja det var ett litet smakprov vad vi kunde njuta av på vår stavtravartur idag. Vi har växlande molnighet (just nu mer moln än växlande) och +24 i skuggan. Balkongens fönster är öppna för att ta bort drivhuseffekten. Där ska jag snart slå mig ner med en bok - medan Mannan i Mitt Liv ser på sport.

Önskar er alla en fin fortsättning på dagen.

Vamr kram,

Lambergsfrua   

 
 
Ingen bild

Maria

15 juni 2014 17:20

En underbar tid. Nyser mig helt fördärvad men njuter av alla blommor:)

Lambergsfrua

15 juni 2014 22:32

Sorry för dina nysningar. Jag har det inte lika jobbigt, så jag njuter desto mer :)
Kramen,
Ma

 
Ditte

Ditte

15 juni 2014 17:43

Ja, visst blommar det mycket nu, tycker att allt kommer på en gång, fast det borde finnas mycket blommor kvar som ska blomma. Ha det gott!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

15 juni 2014 22:34

Det mesta av de blommor som brukar finnas till midsommar har redan vissnat, Undrar vad som ska pryda kransarna på Mariebergsskogens midsommarstång i år - solgula smörblommor kanske ;)
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

15 juni 2014 21:18

Det blommar verkligen enormt vackert just nu, vilket dina fina bilder visar.
Här har det inte alls varit så varmt som hos er, men solen värmer gott!
Kram

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

15 juni 2014 22:35

Ja Ingrid, allt blommar på en gång känns det som, men lite ska väl bli kvar till midsommarstången i alla fall.
Kram!

 
Marina

Marina

16 juni 2014 14:57

Sitter just nu på tåget på väg mot Karlstad och det ser helt fantastiskt vackert ut utanför fönstret!

http://www.marinasbay.blogspot.com

Lambergsfrua

16 juni 2014 23:35

Välkommen hem till Karlstad, Marina!
Vad roligt att tåget går i alla fall, så mycklet krångel som det har varit med nedfallande ledningar, m.m
Jag skrev en kommentar till din sammansfattning av åren i Singapore - och alltihop försvann, när jag skulle publicera det :(
Nu hoååas jag att vädergudarna är nådiga, så du får en riktigt fin svensk sommar.
Varm kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards