Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 maj 2015

Vår skatfamilj

Av Lambergsfrua - 22 maj 2015 11:39

Skator är vackra och anpassningsbara fåglar. Ganska smarta också skulle jag vilja säga.


 
I en av parklindarna
hos oss har Sverre och Svea Skata byggt sig ett bo.

Ja så döpte jag dem först, men eftersom skata heter pica pica på latin, har jag nu döpt om dem till Pico och Picolina.   

Den rymliga och luftiga bostaden skymtar genom lövverket här på bilden. På andra sidan gatan syns den papperskorg, som Pico och Picolina ser som sitt alldeles egna skafferi. Och nåde den kråka som försöker inkräkta!


Nu när Picolina är fullt upptagen med att ruva (jag vet inte om ungarna har kläckts ännu), gör Pico regelbundna besök till skafferiet på jakt efter något ätbart till sig och hustrun. 

     
Han sätter sig
först uppe på papperskorgen, kikar sig omkring, hoppar ner till kanten på öppningen, tittar sig omkring - och skuttar in. Sedan slänger han ut det ena skräpet efter det andra, hoppar ut efter en stund och undersöker det noga. Tydligen finns det en hel del ätbart där att ta med sig hem. Det finns en grillkiosk i närheten... 


Dessemellan ser vi Pico skutta omkring på gräsmattan efter ätbart. Jag kollade lite på Wikipedia och fick veta att skator är allätare (visste jag), äter även mindre djur av en sorks storlek - och hundbajs! DET visste jag däremot inte och har inte svårt att ta till mig... Men visst är han fin Pico. 

 
Trevligare då att titta på Pico och PIcolinas granne, kastanjen. Den har nu "tänt sina vita ljus", som min konfirmationspräst sa den 23 maj 1953. Nästan på dagen 62 år sedan!

Han hette Augustinus, något vi ungdomar fann mycket lustigt. Han var en storvuxen man med de största händer jag någonsin sett på en människa. "Som dasslock", sa vi ungdomar i smyg helt vanvördigt. Vi skulle aldrig kommit på tanken att säga det högt, för vi gillade honom. Han var en synnerligen vänlig man, som hade stor fördragsamhet med oss ganska ointresserade tonåringar. Det här var ju på den tiden, då konfirmationen var i det närmaste sågs som självklar, även om man inte direkt hade tron.

Önskar er alla en riktigt trevlig pingsthelg - med eller utan skator.
Varm kram,

Lambergsfrua   

 
 
Ingrid

Ingrid

22 maj 2015 12:57

För många år sedan hade vi en ladugårdskatt på Stenstugu. Han hette Sofie och det var Åkes älskling. Sofie var aldrig inne i huset, men Åke gav honom kattmat (torrfoder) på kökstrappan. Han hällde bara ut en liten hög där och det kom en skata på. Så fort Sofie gått därifrån kom skatan och satte i sig eventuella rester. Satt jag ute i trädgården spatserade den förbi på bara någon meters håll och så upp på för trappan. Skator är väldigt kloka!
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

22 maj 2015 16:46

Hm, hette han Sofie? Ja varför inte förresten ;)
Jagvet ju inte vem av skatorna som är Sverre eller Svea. kjagbara gissar eftersom Svea borde vara den som ligger på ägg nu.
Jodu, skator är kloka fåglar och liteberäknande också, tyckse det.
Glad pingst önskar jag dig!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Erik

22 maj 2015 13:24

Skator är allt fina, de är bland mina favoritfåglar. Dessutom är ju Pica pica ett så oerhört bra latinskt namn. Några skatbon har jag inte hos mig, men väl en koltrast som brukar sjunga fint för oss.
Kram från Göteborg

Lambergsfrua

22 maj 2015 16:50

Jag håller helt med dig Erik. De är vackra och namnet passar dem perfekt - för de pickar verkligen. Skatskrattet är ju ingen direkt njutning för örat, så jag skulle föredra koltrastens skönsång. Det lär finnas en som sitter på Herrhagssidan av Tjärnen och sjunger - men det tror jag inte på. Jag har inte hört någon i alla fall... ;)
Önskar dig en riktigt fin pingsthelg!
Kramen från oss på Lamberget :)

 
Ingen bild

Sonen

26 maj 2015 12:44

Det skulle kunna bli en bra sagobok det här, om Pico och Picolina :)

/ Kramis

Lambergsfrua

27 maj 2015 17:42

Hm, ja kanske. Men det hade varit mer lockande att skriva en sådan bok för högläsning om ni hade varit små.
Kramen,
Ma :)

 
Ingen bild

Bosse Lidén

27 maj 2015 09:57

"Tänt sina vita ljus". Vilken vacker strof. Den går jag igång på direkt.
Jag gillade skator när jag var liten, trots att fina föräldrar berättade negativa rykten om dem. Sedan jag blev villaägare bytte jag sida och hade mina fighter med dem. Visst är de smarta och vackra fåglar. Kram Bosse

Lambergsfrua

27 maj 2015 17:46

Ja den där strofen fastnade jag för, mer än själva konfirmationen faktiskt.
Jag har gjort samma resa som du, vad gäller skator. Först tyckte jag bara att de var vackra fina fåglar, sedan insåg jag att de var bedrägliga boplundrare - och nu tycker jag att de är riktigt vackra och intressanta att betrakta.
Kramen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards