Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 5 januari 2016

Av Lambergsfrua - 5 januari 2016 16:00

... eller var det tjugondag Knut kanske. Hur som helst med den saken, hemma hos oss kommer vi att dansa ut julen på Trettondagen - fast utan att dansa förstås.

 
På trettondagen
kom de Tre Vise Männen fram till Betlehem ledda av Stjärnan - ja inte en sådan stjärna, som jag visar på bilden förstås utan en alldeles riktig äkta stjärna på himlen.

Om den riktiga stjärnan slocknade när de kom fram, vet jag inte, men vi tar i alla fall ner vår stjärna, som har lyst i fönstret sedan första advent. Då plockar vi också undan och packar ihop resten av julsakerna - och gör oss redo för VÅREN!

 
Här i Värmland
har man inte julgransplundring utan julgransskakning. Nu på lördag är sagan slut för den vackra jättegranen på Stora Torget. Då ordnas skakning för allmämheten (ja, mest för barnen med anhöriga alltså), med sånger och dans kring granen.

 
Om du vill veta hur vi plundrade granen när jag var barn, kan du läsa om det här
Jag önskar er alla en riktigt trevlig trettonhelg.
Varm kram,
Lambergsfrua
  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards