Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Min barndoms julgransplundringar

Av Lambergsfrua - 5 januari 2014 22:15

Trettondag jul dansas julen ut sägs det. Då är det dags att slänga ut julgranen och städa bort julen. Här i stan ordnas julgransskakning, men i min barndom hade vi julgransplundringar. En del drar ut på det till tjugondag Knut, men då brukar det inte finnas ett barr kvar på granarna.


 

När jag var barn gick mamma, pappa och jag till Televerkets julgransplundring på restaurang Gillet vid Brunkebergstorg. Mammas och pappas goda vän Lisa jobbade där och på så sätt fick vi biljetter till festligheterna.

    

Vid entrén delades färgglada hattar ut. De hölls fast med en gummisnodd under hakan och kunde strama hårt. Man såg ganska fånig ut i dem, men lite roligt var det också. Alla andra barn såg ju lika fåniga ut.

Sålunda utstyrd tråddes dansen kring granen. I början var mamma eller pappa med, men sedan drog de sig tillbaka till restaurangdelen och avnjöt en middag i goda vänners lag. Med jämna mellanrum dök de upp vid min sida, för att se hur jag roade mig. Det bästa på den julgransplundringen var dels fiskdammen i ett hörn, dels de innehållsrika godispåsarna som delades ut vid festens slut.

 

Fiskdammen var en skiva målad som ett stort vänligt troll. Trollets näsa var ett långt handtag som stack ut för oss att dra i - när vi betalat en slant. Då gav han ifrån sig ett dovt gnällande ljud och en påse med spännande innehåll gled ut genom trollmunnen.


Egen julgransplundring hade jag också. Vid ett tillfälle hade pappa på något sätt lyckats köpa några kortfilmsrullar med Charlie Chaplin och lånat hem en projektor. Det var ”Lugna Gatan” och ”Chaplin på rullskridskor” som roade oss enormt. Dert var mycket spännande att kunna se film i hemmet. Det här var ju långt före TV:ns inträde i de svenska hemmen och det var inte många som hade egna filmkameror och projektorer. Och video visste vi inte vad det var.


    

Vid flera tillfällen beställde mamma hem glass för oss att festa på. Då levererades glassen med bil i en stor rund isolerad trälåda med handtag. När man lyfte av locket vällde tjock vit köldånga fram för glassen var förpackad i kolsyresnö. Den fick man inte röra med händerna, för den var så kall att den gav brännblåsor! På den tiden var glass en lyxig dessert och ansågs otroligt festlig. Det berodde säkert på att kylskåp inte var så vanliga än och frysboxar i hemmet fanns bara i USA!


Vi dansade kring granen, som för det mesta redan hade lämnat ifrån sig de flesta barren på julgransmattan. Jag hade väldigt svårt att förstå texten till "Skära havre, vem ska havren binda". Som storstadstös kände jag inte till begreppet att skära havre och inte heller att havre kunde bindas.

 

I mina hjärna blev det Skära, skära haren, vem ska haren vinna... Jag tänkte först på en skär hare som skulle lottas ut, men insåg sen att den där haren skulle skäras, innan utlottningen. Vem skulle vilja ha en skuren hare?

Granen kläddes av, barren låg på julgransmattan, mamma gick ner på gatan för att kolla, så ingen skulle komma ivägen för granresterna -  som sen helt resolut hivades ut på gatan.


 
Sedan var det naturligtvis lite tävling om att ha bästa godispåsarna. Det skulle helst vara 5-öreskolor, 2-öres var lite futtigt! Sega råttor och ormar förstås. Det var väl enda gången dessa i verkligheten så äckliga djur uppskattades. Härligt seg 15-öres ”Sportkola”, sega gubbar och gärna en hoprullad lakritsrem, där navet bestod av en färgad liten sockerkula. En roligt dekorerad pepparkaka, några serpentiner och kanske en pappersflärp med fjäder i änden. När man blåste i munstycket rullades flärpen ut med ett pip och fjädern darrade lustfyllt.

Äpplen och apelsiner betraktades som ojust utfyllnad – trots att frukt inte var särskilt billigt. Det kändes väl antagligen alldeles för nyttigt och hälsosamt i sammanhanget… Nötter av olika slag var inte heller uppskattat
                                                            

Antingen ni har gran som ska skakas eller en gran som packas ihop i kartong - eller ingen gran alls - önskar jag er alla en trevlig trettonhelg.

Varm kram,
Lambergsfrua   

 
 
Ingen bild

Maria

6 januari 2014 16:02

Du bara måste göra en kompletterande "Gigi-bok" med dina "ett foto berättar" och berättelser som ovan. Härlig läsning :)
Kram

Lambergsfrua

9 januari 2014 23:27

Tack Maria!
Jag har funderat på det, men inte kommit till skott ännu. Jag får ta mig själv i kragen...
Kram,
Ma

 
Ingrid

Ingrid

6 januari 2014 17:15

Så trevlig läsning!
Vi hade oftast julgransskakning/plundring den 27 januari när min lillasyster fyllde år. Mamma var en hejare på att få granen att stå länge och ibland började den växa med vackra ljusgröna skott.
Runt trettonhelgen hade frikyrkorna i Klintehamn julfester och då blev vi helt plötsligt söndagsskolebarn i än den ena och än den andra, till mammas stora förtret.
Hoppas att du haft en skön Trettondedag Jul!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

9 januari 2014 23:31

Tack snälla!
Fantastiskt att din mamma lyckades hålla kvar barren på granen så länge, men ni kanske fick granen ganska nyhuggen och då håller de nog längre. I Stockholm såldes granar som troligen var huggna i i oktober för de barrade redan, när man ställde in dem.

Jag blev också söndagsskolebarn framåt december för att kunna delta i kyrkans julgransplundring - men jag blev inte kvar särskilt många veckor efteråt ;)

Varm kram,
Lambergsfrua

 
soffie

soffie

6 januari 2014 19:57

va roligt att läsa. hoppas du haft en härlig jul och nyår, god fortsättning till dej, vilka fina bilder du visar..

http://www.soffie69.blogg.se

Lambergsfrua

9 januari 2014 23:32

Tack Soffie!
VI har haft en mycket fin jul- och nyårshelg och även trettonhelgen förflöt på ett trivsamt sätt.
Önskar dig en god fortsättning på 2014.
Varm kram,
lambergsfrua

 
Ingen bild

Bosse Lidén

7 januari 2014 21:35

Intressant att läsa om dina julgransplundringar. På ett vis är det synd att ex. inte glass är lika ovanligt som då. Man måste ha njutit mycket mer av det liksom av att kunna skratta åt Charlie Chaplins tokigheter. Själv älskade jag att se CC filmerna i svartvitt i vår TV med en kanal. Det var otroligt när vi köpte en färg-TV och satt hela familjen och tittade pt Testbilden.
Fina bilder utan den där med haren. Nu kommer jag att drömma mardrömmar i natt. ;) Kram

Lambergsfrua

9 januari 2014 23:36

Jag tyckte julgransplundringar var så roliga - utom det där med den skurna haren då förstås ;)
Hoppas du inte fick mardrömmar av den bilden, som jag tog på ett halloweenparty hos Barnbarnet för flera år sedan.

Hem till oss kom grannarna för att se de allra första testsändningarna i färg, då MiML och jag var en av de tre första familjerna i Nynäshamn som köpte färg-TV. Det var helt fantastiskt att se och vi var inte så viktigt VAD som visades, bara det var i färg ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Susanne

Susanne

9 januari 2014 17:00

Hahahaha, helt underbar bild med haren!!!
De enda julgransplundringarna jag minns är de vi hade i lekis och lågstadiet, och jag har för mig att vi hade när jag jobbade i kyrkans barntimmar för evigheter sedan. Jag undrar om någon har julgransplundring nuförtiden?

http://diddleydiddley.com

Lambergsfrua

9 januari 2014 23:40

Hej Susanne!
Och välkommen till mig. Kul att du gillade bilden på Barnbarnets stackars kanin (det var det närmaste hare jag hade i mina fotomappar), som råkade illa ut på ett Halloweenparty för flera år sedan.

Jag tror inte att det är så vanligt med julgransplundringar numera, men här i stan anordnar kommunen en julgransskakning på Torget varje år med dans kring granen, tomte med nissar och godispåsar.
Ha det gott!
Soliga hälsningar,
Lambergsfrua

 
Suss

Suss

10 januari 2014 18:37

Vilken nostalgikick jag fick av ditt inlägg, om man bortser från haren - huu! Det är lätt att höra fel när man är barn och inte har så stort ordförråd.
Jag minns också julgransplundringarna på allmän lokal, vi hade våra i Folkets hus och det var finkläder, massor med barn, godis, dans kring granen och JÄTTEROLIGT! Vad är julgransskakning? Det ordet har jag aldrig hört förr. KRAM

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

11 januari 2014 12:12

Visst är det roligt att minnas tillbaka och det fina är ju att man oftast bara minns det roliga ; Missförståndet med den skurna haren ligger på ungefär samma nivå som Trygga räkan, för vad hade en räka att göra i Guds lilla barnaskara...

Julgransskakning är detsamma som julgransplundring. Så säger man här i Värmland, men jag hade aldrig hört uttrycket förrän jag flyttade hit. Idag skakas granen på Torget här - och det snöar.

Önskar dig en trevlig helg!
Varn kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid" title="http://bloggplatsen.se]Ingrid[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]Ingrid[/url]

11 januari 2014 14:48

Hej,vilken fin bloggsida du har.Jag har denna blogg som reserv,då min första bloggspace.se har strulat från o till.Visst kommer jag ihåg
julgransplundring från bardomen.
Mvh:Ingrid från Hallandskusten

http://http:/M-i-r-a-b-e-l-l bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 januari 2014 11:28

Hej Ingrid och välkommen till mig!
Roligt att du tittade in och gillar vad du ser (och läser).
Jag var inne på din blogg en sväng. Så vackert det är vid kusten, där du bor. Hoppas du blir kvar här på bloggplatsen.
Varma hälsningar,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

11 januari 2014 16:34

Jag håller med Maria! Du har en härlig känsla för språk och bild och det är alltid lika roligt att ta del av dina betraktelser :)

Stor kram!

Lambergsfrua

12 januari 2014 11:30

Oj, vad ni smickrar mig ni två :) Självklart blir jag glad för berömmet, men du tror inte att ni har på er liiiite färgade glasögon i er bedömning ;)
Jag har i alla fall sparat texterna från "Ett foto berättar", så får vi se vad det kan bli av det hela.
Varma kramen,
Ma

 
wiper

wiper

12 januari 2014 13:38

Jag känner verkligen igen dessa hattar som man alltid hade på sig på både barnkalas och ibland till julen ;) Vilka härliga minnen man får ta del av här och många känner man igen.

Tack för ett härligt nostalgiskt inlägg som förflyttade mig tillbaka många år

Ha en skön söndag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 januari 2014 14:53

Nostalgi är väldigt trevligt tycker jag, allra mest när igenkänningsfaktorn är stor.

Ja men visst var det så. Man fick små lustiga hattar, som inte alls var särskilt klädsamma, men roliga. Gummisnodden under hakan spände ofta lite för hårt under hakan. Man kunde eventuellt sätta snodden bakom nacken, men då måste hatten placeras långt fram i pannan för att inte ramla av.
Kul att du gillade min berättelse :)

Önskar dig också en fortsatt skön dag.
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards