Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 5 mars 2010

Lite om gårdagen

Av Lambergsfrua - 5 mars 2010 17:40

Våra "ungdomar" hade en strålande dag i Sunnebacken. Ja, ungdomar och ungdomar - åldersspannet är från snart 16 till 46 och i alla fall en av kalufserna har fått gråa stänk, men för oss är de ju i alla fall ungdomar. 

Barnbarnet Erik förevigade Morbror Peter och Mamma Maria i Sunnebacken och det var inte alls så knökafullt, som man skulle kunna ha befarat.


Hepp, go' vänner!


På hemvägen handlade de det, som skulle bli vår middagsmat. När de sen  fräschat till sig och vilat en stund, kom de travande till oss. Maria med en stor ryggsäck på+ ryggen. Jag och MiML hade nog misstänkt, att de skulle beställa hem pizza eller något liknande, men icke, sa Nicke!


De hade varit på ICA och köpt Rib Worlds Fläskfilé - "det allra möraste köttet, perfekt tillagat med exotiska kryddor. Färdigt att äta, bara att värma" Förpackningarna såg ut som förvuxna Tobleroneaskar - trekantiga.

   

En var med Barbequesås & Glaze, den andra var med Piri Piri-sås & Glaze. Till det ett par påsar potatisgratäng, som bara behövde ca en kvart i ugnen. Två flaskor färdig vinsås bara att värma och till det en stor påse sallad med tillhörande dressing och krutonger.


 

Pelle satte en personlig touch på potatisgratängen med extra kryddor.


  Syster och Bror ser till att allt går rätt till medan de avsmakar vinet.


  Under tiden satt Erik vid datorn och plockade över dagens fotoskörd från sin mobil. Här har han tagit ett smickrande *he he* foto av sin morbror i skidbacken  


Så var det dags för middag   

Var och en fick ta för sig, ta sin bricka och sen förflytta sig till vardagsdummet eller balkongen. Och det smakade helt utsökt gott   


Mamma, Bror och Syster satt på balkongen, sen kom även Svärsonen dit - då tog Mamma/Svärmor ett foto   




  Dotter Maria, Svärsonen Pelle och Sonen Peter - MiML kollade lite på Sporten och Barnbarnet Erik satt vid datorn   

Jag måste säga att det var en synnerligen lyckad middag tillsammans med våra allra kärste.


Idag har Pelle och Maria jobbat, Peter och Erik har bara tagit det lugnt fram till eftermiddagen då Syster, Bror och Svärson gick på en föreläsning med efterförljande mingel. Alla parter var helt nöjda - även Erik, som slapp delta   


I morgon blir det gemensam middag här efter diverse aktiviteter. Det ser vi fram mot.


Önskar er alla en fortsatt trevlig fredagskväll och när det är så dags, en en god natts sömn i Loppelådan   

Mina varmaste kramar till er alla från ett soligt Karlstad   


 
 
soffie

soffie

5 mars 2010 21:58

massor av varma kramar från mej guu va roligt å härligt ni haft det,
må gott

http://www.soffie69.blogg.se

 
Knatten

Knatten

6 mars 2010 08:59

Å vad himla fin mat!!! Fantastiskt att man kan köpa sånt färdigt numera o säga att det är hemlagat. Nog ser det kallt ut i backen. Jag hade ju hellre legat på en strand nånstans men tur vi alla är olika.
Ha det fortsatt trevligt. /Knatten

http://mintradgardpaklippan.blogspot.com

 
Berith

Berith

6 mars 2010 09:10

Vilken trevlig dag de ser ut att ha haft i backen =))
God mat som intas tillsammans med nära och kära
blir godare =))
Önskar er en fortsatt trevlig helg =))
Varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

6 mars 2010 12:19

Det ser helt underbart ut och jag förstår att dom hade en toppendag i backen. Jag älskar fläskfilé och denna såg hur fin ut som helst. Bra att ha en riktig kryddmästare som får köttet att smaka ännu godare ;)

Ni har jättefina barn och verkar ha så roligt ihop. Härligt att ha lite barnbarn också. Maten ser så god ut att tandvattnet rinner =)) Du verkar ha en toppenhelg som inte är slut än.

Ha en jättefin lördag med de dina
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
margit

margit

6 mars 2010 15:15

Tack för ALLA de fina bilderna DU bjuder oss på!
Underbart att se dem alla...och den goda maten..som ni sedan fick dela med varandra.
Förstår att ni även idag får dela den gemenskapen MED varandra och ätal även GOD MAT...idag också..
Så ni kan "sitta ute" redan...var i landet är det du bor...eller har ni "inglasat"???
Ja, solen värmer fantastiskt nu på dagarna när den kommit fram! Så det känns hoppfullt om att våren "är här"...och snön smälter ner... mer o mer..
Kramen vännen och NJUT av dagen med HELA FAMILJEN!!

http://margitholm.blogg.semargitholm.blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

6 mars 2010 15:16

Soffie, Knatten, Berith och Wiper - varmt tack för era kommentarer! Ni vet att de alltid är uppskattade.
Ha det gott och var rädda om er!
Soliga kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

6 mars 2010 15:21

Jag hade precis lagt ut min kommentar här, då Margits kommentar dök upp. Tack Margit! Jo, vi har en inglasad balkong här i Karlstad. Det gör att vi kan förlänga utesäsongen rejält. Men värmefläkten på kan vi faktiskt sitta där hela vintern också, men när det var som kallast nu i vinter, kändes inte lockande.
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Biggan

Biggan

6 mars 2010 17:17

Hej! Förlåt att jag är så introvert och mest sitter och surar framför VK-bloggen och samtidigt missar att kommentera dina trevliga intressanta inlägg!
trevligt att läsa om Lambergsfrua bl a fast jag håller med någon av dina läsare som skrev att det räcker så bra med en - DU!
Ha det fint som sagt...!

http://blogg.vk.se/destinationumea

 
Yvonne R

Yvonne R

6 mars 2010 17:52

Häärlig bild från fjället!!
Vilken go mat..känner nästan doften hit ;=)
Jag hoppas att ni har haft en fin dag idag också
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
soffie

soffie

6 mars 2010 18:08

ha en toppenlördagskväll!
Kram

http://www.soffie69.blogg.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

6 mars 2010 18:31

Jaha, nu är jag här och hälsar på ... Ser att ni ätit gott, haft kärt besök och det gläder mig. Förstår att ni haft lika fin sol på himlen som vi haft. Det är så skönt att få sitta i solen och få lite färg ... Livet blir lättare och det beror säkerligen inte på själva färgen utan de vitaminer solen ger. Man känner att man får lust till så mycket mera helt plötsligt.
Ha en fortsatt skön helg !!!
Stora kramen från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Margitit

Margitit

6 mars 2010 19:23

Ja, den lilla lägenheten..rymmer MYCKET trots att den ÄR liten...bra planering! Jag ritade och ritade och planerde för att få det så bra som möjligt när jag flyttade från min 3a till den lilla...OCH jag är mycket nöjd...Lasse har ju ett 2 våningshus..och där är jag när jag inte jobbar. Åker "fram o tillbaka" mellan Kolsav -Eskilstuna..
OCH det funkar mycket bra...
kramen!!

http://margitholm.blogg.se

 
Mirjamita

Mirjamita

6 mars 2010 20:54

Vilken härlig middag ni fick, och i gott sällskap. Att sitta på inglasad balkong låter lika trevligt som vi har i lusthuset de flesta fredagmiddagar. Det är något speciellt med såna nöjen.
Just nu har vi tänt i kakelugnen och lyssnar på Melodifestivalens andra chans. mer om våra göromål idag kan du läsa på min blogg.
Hoppas ni haft en bra dag i dag också.
Kramar!

http://mirjamitas-ordbild.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

7 mars 2010 10:57

Fina foton och en trevlig dag på alla vis, åka skidor för mig näää, det var länge sedan, men det var roligt när det begav sig. Roligt att få ta del av en mysig dag !
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

7 mars 2010 11:25

Biggan, Yvonne R, Soffie, Skomakar-Lisa, Margit, Mirjamita och Ruth - stort och varmt tack för uppskattade kommentarer! Jag blir alltid lika barnsligt glad när ni hör av er :)
Soliga kramar till er alla!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

7 mars 2010 14:19

God dag i solskenet, för de har väl ni oxå hoppas jag. Den håller sig kvar, jag har sett den många goa dagar i följd nu. Så gott så.
Fina bilder du visar med glädje o harmoni. Så blev jag hungrig oxå...mummma. Vi ska ha middagsgäster i afton så jag får vara hungrig några timmar till innan de e dax.
Idag är jag mest bara glad att jag är hemma, hel o lycklig. Om du läser min blogg, förstår du varför.
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards