Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 16 mars 2010

Gnagt var'e här!

Av Lambergsfrua - 16 mars 2010 12:42

Kommunen planerar en allmän uppsnyggning av området runt Lambergstjärn. Sent i höstas fick vi många nya fina bänkar. I vinter har go'a gubbs också gjort en rensning av både av sly och alltför gamla träd. De har också sågat bort grenar lite här och där.

På ett par av de avsågade grenarna har det nu kommit märken, som förbryllar oss.

  Vi har haft bäver här, men grenen är ju sågad. Kan det ändå vara bävergnag på själva grenen? Några urskiljbara djurspår kan vi inte se. Kanske någon av er kära bloggarvänner har ett svar på gåtan!


Rum med utsikt!

 I dagarna har de go'a gubbsen varit här igen och nu satt upp ca 15 fågelholkar runt Tjärnen.

  Nu hoppas vi bara att fåglarna ska gilla läget och utsikten lika mycket som vi, så vi får njuta av deras sång inom en inte alltför avlägsen framtid.


Önskar er alla en fortsatt fin vårvinterdag.

Varma och soliga kramar!

 
 
wiper

wiper

16 mars 2010 13:56

Vad härligt att ni kommer att få en uppsnyggning av området. Bilden blev lite konstnärlig och det ser ut som en staty ;)

Ha en fin solig dag själv
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

16 mars 2010 18:28

Vet inte vilket djur som har gnagt på grenen, men det är säkert många olika arter som har behövt mat i vinter och ätit av barken.
Härligt att dom gör fint runt tjärnen.
Ha det fint

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Peter

16 mars 2010 21:01

Jag gissar att både rådjur och harar gillar att mumsa i sig lite god bark när andan faller på.

Kramis / Peter

 
Ingrid

Ingrid

16 mars 2010 21:34

Det var väl bra att grenarna kom till lite nytta, men vem som varit där och tagit för sig vet jag inte.
De där fågelholkarna kommer säkert att bli populära. Vi har några på ladugårdsgaveln och där boar starar varje år och i murgrönan på norrsidan är det massor av fågelbon.
Det är en härlig tid som väntar!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

16 mars 2010 22:36

Tyvärr kan jag inget om bävrar...men kanske någon annan vet...
Härliga tider som väntar...och alla fåglar som mer och mer sjunger om den väntande våren...
Ha det så gott
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
 av irja

" title="http://bloggplatsen.se]" target="_blank">bloggplatsen.se] av irja

17 mars 2010 01:10

Kära Lambergsfrua !!!
Det kan vara en annan gnagare tex sorken det gillar sånt därt.... Fint med holkar,nu är det bara att vänta på dom nya hyresgästerna,det är alltid trevligt med småfåglar.....Jag matar mina året om......HA EN BRA ONSDAG.......KRAM IA......

http://40-Talisten bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

17 mars 2010 08:03

Godmorgon =)
Vilka underbara bilder =))
Vem som gnagat på grenen ?? Det vet jag ej , men den kom till nytta för något hungrigt djur denna snörika vinter =)
Det är så mysigt med fågelkvitter och fåglar som bygger bo , vad trevligt att ni fått holkar uppsatta =)
Önskar dig en bra dag ! Varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

17 mars 2010 10:11

Go förmiddag!
Härliga bilder du visar oss igen! Solen och snön, man njuter av titten...
Märkligt dedär på grenarna.Jag har inget förslag eller gissning.
På förra inlägget, va häftigt med tulpanerna bak på cykeln!!! Var det egen tagen bild eller "lånad"?...
Önskar dig en fin dag och koppla av och njut!! FÅNGA DAGEN!!
Kramen vännen!!

http://margitholm.blogg.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

17 mars 2010 11:30

Inte en aning, alltså inga tips. Jag har kört på en bäver en gång...nästan..de glömmer de aldrig på mitt jobb. Jag körde på en grävling o kom till jobbet o så.
-killar ni får kolla min bil under för jag körde på en bäver igårkväll. Ibland blir de fel o de får man äta upp i åratal...fast ja de bjuder jag på.
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

17 mars 2010 17:34

Wiper: Det har jag inte tänkt på, men du har rätt - det ser ut som en staty av någon konsthantverkare:)

Yvonne R: Ja. säkert någon hungrig krake som kunnat mätta värsta hungern här.

Peter: Hare kan jag tänka mig för det har vi sett här omkring. Rådjur finns säkert också, fast vi inte har sett några. Hoppas barken smakade i alla fall!

Ingrid: Irjas förslag om sork, tycker jag låter troligt - men vi vet ju inte säkert. Vad det låter fint när du talar om fågelholkar i murgrönan. Närmast lite tropiskt ;) Murgröna kan möjligtvis klara vintrarna här, om de står väl skyddade i en kruka - men dotterns tog slut i vinter. Det har varit alldeles för kallt.

Inger Maryissa: Ja du våra kunskaper om bävrar är väl inte så där strålande. Jag vet att de gnager av trän och släpar ner dem till vattnet. Jag tycker Irjas teori om sork låter trolig i alla fall.

Irja: Ja men det låter ju riktigt troligt. En hungrig stackare som sett första middagen serverad i lagom äthöjd.

Berith: Ja, någon hungrig stackare fick i alla fall i sig några näverflisor här. Nu väntar vi bara på ljuvlig fågelsång vid holkarna ;)

Margit: Bilden med tulpanerna bakpå cykeln är ett födelsedagskort som jag fått och scannat och sparat i datorn under mappen "Blommor". Brukar göra så med fina vykort som vi får.

Herr Nilssons Fru: Bäver - grävling. Ja men det spelar inte så stor roll, när man kör på dem. Det är stora djur, som ger en rejäl dunk i bilen och seglivade är de också. Jag har varit med om att vi kört på en grävling med buss. Inte kul alls för den levde och måste avlivas :(

Tack snälla ni för att ni tagit er tid att kommentera :)
Mina soligaste kramar till er alla!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Mirjamita

Mirjamita

17 mars 2010 22:43

Tack för din kommentar på min sida! Och nu till din fråga.

En sak vet jag säkert: bäver är det inte. Det finns bävrar här i närheten och jag har sett många fällda trän efter dem. De lämnar tydliga spår efter tänderna ungefär som spår efter bred stämjärn. Och så gnager de in mot mitten tills trädet (även mycket tjocka sådana) får en så smal "midja" att det faller.

Däremot kan jag inte säga vilket djur som lämnat de här spåren. Det finns många som gillar bark och vars spår inte är så utpräglade som bäverns.

Jag har nu lagt ut två foton av bäverns verk på min blogg, kolla där alla ni som undrar.
Kramar!

http://mirjamitas-ordbild.blogglatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards