Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Usch ja!

Av Lambergsfrua - 8 september 2010 11:53

Men VAD har ni GJORT?!? utbrast kära Dottern, knep ihop ansiktet i en grimas av avsky och tittade anklagande på oss, när hon klev in genom dörren hos oss igår.   


Hon och go'a Svärsonen kom på ett litet välkommet kvällsbesök för att bland annat lämna några tidningar. Och visst fanns det en omisskännlig doft av - hm, ja.... sk-t i lägenheten, mest påtaglig i köket. MiML hade öppnat kylskåpsdörren ett ögonblick och därifrån kom en doftstöt, lindrigt uttryckt.


Det vi hade GJORT var att tillaga en helt enkelt en underbart god kålpudding tidigare på dagen - på säsongens mjälla vitkål.   

Vi som var mitt inne i dofterna, märkte inte så mycket av dem, men vi drog oss ändå snabbt ut på balkongen, så långt från den för gästerna så besvärande doften som bara möjligt.   


Därute satt vi sen och spånade kring ett slagkraftigt namn åt ett företag. Det är ett uppdrag, som gått till reklamfirman där Svärsonen jobbar. Det är inte klokt vad mycket knasiga och roliga namn, som dyker upp i hjärnvindlingen, när man spånar fritt.   


Jag tror ändå inte att våra förslag är av den klassen, att de kan anses som seriösa alernativ för det aktuella företaget.   


Växlande molnighet, kav lugnt och +15 här idag. Riktigt skönt, så ännu behövs ingen jacka.


Önskar er alla en fin sensommardag!

Soliga kramar!


 
 
Ingrid

Ingrid

8 september 2010 13:41

Hejsan!
Kåldolmar och kålpudding är jättegott, men visst luktar det pyton. Ännu är det fint här också och man kan lugnt sitta ute och fika och njuta i solskenet.
Ha en fin "piglördag"!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
yvonne

yvonne

8 september 2010 13:49

Att brainstorma är ju jättekul...det kan skena iväg hur som helst! :)))

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

 
Ruth

Ruth

8 september 2010 23:17

Hahaha, den var bra. Hur luktar det då inte här tro, jag som mixtrar med kål på spisen 2 gånger varje dag, tror jag har blivit imun för jag känner då inga dofter. Jag får nog vädra rejält efter varje gång i fall jag får oväntat besök.
Kram och god natt

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 september 2010 21:03

Nu gjorde du mig allt lite nyfiken, Ruth. Varför mixtrar du med kål flera gånger varje dag? Det är väl inget som ingår i LCHF - eller är det något till vovvarna?
Hur som helst, osar gör det något så ini i bomben - men gott är det :)
Varma kramar!

 
Agneta

Agneta

9 september 2010 02:33

Hej!
Men visst stinker det rejält av kål..usch! Det är som när man kokar lutfisk till julen...stinker!
Att hitta på företagsnamn låter hur kul som helst men problemet är att det kanske är upptaget redan, icke att förglömma.
Dottern har just startat eget, för en vecka sedan. Hon har nu ytterligare en utbildning...suck! Denna gången blev det som diplomerad massör. Hon hittade på namnet "Muskelmys" och det låter riktigt trevligt, trots att kunderna har ONT i musklerna av datorarbete samt sjukdomar.
Jag hade naturligtvis en mängd förslag, men alla ratades till min besvikelse ;-)
Ack ja, så det kan bli.
Här i min bostad är det kallt som attan och dragigt, som vanligt. Från mina tvåglas fr. 50-talet kan jag förstå, dom rasar väl snart ner, men inte från 3-glasen...! Uselt arbetet. Usch!
Nattiskram, Agneta

http://www.agnetas.name

Lambergsfrua

9 september 2010 20:56

Ja. lutfisk luktar också apa. Mamma la i blöt i ett kar, som fick stå inne i badrummet hela december. Hemskt :(
Ja du, vilket namn som valdes till företaget vet jag inte. Jag tror inte det är helt klart ännu. Risken med namn som redan är upptagna, tror jag de är mycket medvetna om på företaget, som tur är.
Vad spännande med din dotters nystartade företag:) Jag hoppas verkligen att den kommer att gå bra. I dagens samhälle behövs både massage, avslappning och meditation, tror jag - och "Muskelmys" tycker jag är ett bra namn. Musklerna har det mysigt vid massagen - eller i alla fall efteråt ;)
Vad trist att din lägenhet är kall. Har du mätt upp temperaturen under t.ex en vecka, så du kan visa värden klara fakta. Kanske är din lägenhet kallare än avd´vad man behöver acceptera. Vi har skön temperatur hos oss, men jag har ändå en filt om benen, när jag sitter vid TV:n. Det är riktigt muskelmys, det :)
Varma kramar!

 
Berith

Berith

9 september 2010 07:28

Godmorgon vännen :))
Kål luktar inget vidare , men smakar desto godare :) Nu blev jag sugen både på kålpuddig och koldolmar ...hahah...fast i vegovariant då ;))
Kan tänka mig att ni kom på en hel del namna på företaget ...det är kul att sitta så där och spåna och brainstorma =)
Önskar dig en bra dag ! Varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 september 2010 20:21

Vegokålpudding blir säkert jättegott - det är ju kålen som ger den goda smaken. Jag gillar kålsoppa också och det är ju helt vegetariskt ;)
Vad gäller företagsnamnet har jag ännu inte hört vad man beslutade. Ska bli spännande
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sonen

9 september 2010 11:59

Nä, det luktar inget vidare av kål, men faderns variant är toppen och i en klass för sig. S är trots allt utbildad kock men har aldrig varit i närheten ;p

/ Kram

Lambergsfrua

9 september 2010 20:29

Tack du Sonen, jag håller med dej till 110% - Faderns kålpudding är absolut bäst:)
Krya på dej, vännen!
Soliga kramar,
Ma

 
Ingen bild

Anita

9 september 2010 12:47

Nää du, Kålpudding luktar inte gott men smakar dessto bättre. Favorit hos mig. Nu skall jag ut i lingonskogen med kaffekorg och gubbe. Måste hämta hem bären till nästa gång jag gör kåldolmar eller pudding.
Stor kram från mej !!!

Lambergsfrua

9 september 2010 20:18

Mycket klokt, Anita! Kålpudding smakar allra bäst med lingon till - och med gubbe och kaffekorg i skogen blir dagen helt perfekt ;)
Varma kramar!

 
katsura

katsura

10 september 2010 11:09

Sååååå hungrig jag blev. Kålpudding som är så gott! Min mamma kommer ner hit nästa vecka, så då står nog kålpudding på önskelistan!!!
Trevlig helg!

http://katsura.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 september 2010 18:06

Jamen visst är kålpudding GOTT! Det är tydligen ganska många som gillar den husmanskosten.
Kul att du får besök av din mamma. Är det du som önskar att hon lagar kålpudding, eller är det hon som önskar att du fixar det?
Hur som helst önskar jag dej och de dina en skön helg!
Soliga kramar,

 
wiper

wiper

10 september 2010 11:50

Nu blev jag också sugen på kålpudding som jag inte ätit på jättelänge. Kul att ni fått reklamuppdrag från ett företag. Du och mannen är kreativa.

Ha en jättefin fredag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 september 2010 18:04

Wiper: VIss är kålpudding gott! Vå omgång är slut nu, men det kan nog bli en ny ganska snart ;)
Det var egentligen företaget där Svärsonen jobbar, som fått uppdraget, men han drog in oss också i "tankesmedjan". Riktigt roligt :D
Önskar dej är jätteskön fredag också :)
Soliga kramar,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards