Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Några smakprov från fotoalbumet

Av Lambergsfrua - 22 september 2010 20:27

Goder afton alla go'a bloggvänner!

Efter middagen i kväll kom Dottern med familj hit en sväng för att prata lite. Vi har ju inte träffats på mer än en vecka  . De hade med sig några patéskivor, smakrik korv och heminlagd saltgurka från Svärsonens föräldrar. Satt på balkongen, tände ljus och hade det trivsamt.


Nu har jag kommmit en bit på väg i jobbet med fotona från "Koresan" och delar med mig av ett smakprov.


 

Inmarschen i byn är mycket välorganiserad. Grupperna med djur från de olika Almen (tyska fäbodar) kommer ner till byn med ca 15 minuters mellnrum. Framför varje hjord går den blomstersmyckade ledarkossan Hon har den största skällan - de andra har också häftigt stora skällor. Det hörs på lång väg när djuren närmar sig.


Framför varje hjord går en liten grupp med namnskylt på den Alm där djuren har vistats hela sommaren.   


Tre tuffa killar med rakborstar i hattarna   


Mannen i Mitt Liv är mäkta belåten med att ha hamnat på första parkett   


Plötsligt kändes mina blommor utanför vår port väldigt - hm, ja - ENKLA   


 

Glad herde med sin vackert smyckade ledarko.


Lite tut i luren hör till - och vilka lurar!   De är ca tre fyra meter långa och faktiskt riktigt svåra att få något ljud ur.


Glada gubbs i det stotra öltältet där en härlig umpa-bumpa-orkester underhöll.


 

En glad herdinna återvänder till civilisationen med sin ledarkossa.


 

Jodå, djuren har öppet framför ögonen. även om det inte syns så bra på den här bilden.



Detta får räcka som en liten försmak.

Mina soligaste kramar till alla som tittar in här!   

 
 
Ingrid

Ingrid

22 september 2010 22:20

Jag var ju tvungen att ta en titt på dina foton innan jag går till kojs. Jättefina kort och så vackert dekorerade kossorna är och människorna också för den delen. Det måste verkligen varit en upplevelse.
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

22 september 2010 22:23

Oj! har du redan hunnit titta :o
Ja du Ingrid, det var en verkligt fin, rolig och annorlunda upplevelse.
Soliga kramar!

 
Ruth

Ruth

23 september 2010 13:35

Vilken upplevelse, inte många som har denna plats som semestermål, men du hittar då det udda som är avvikande från dom traditionella turistresorna. Säkert en minnesrik resa när man får se denna utsmyckning och fina tradition. Härliga foton på vackra kossor med ledsagare. Tack för titten.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

23 september 2010 15:27

Det var faktiskt min kusin och hennes man nere i Skåne, som tipsade oss om den här traditionen, sedan de själva varit nere i Österrike och upplevt Viehscheid på plats. Vad jag förstår förekommer detta i både Österrike, Schweiz och Sydtyskland - alltså där det finns Alper.
Jag återkommer med lite fler bilder senare ;)
Soliga kramar!

 
Cina

Cina

23 september 2010 13:37

Otroligt va vackar kossorna är. Och mycket vackra blommor de hade. Säger som föregående talare detta måste vara en upplevelse.
Tack för att du delar med dig av dina foton!
Ha en fin dag!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

23 september 2010 15:25

Ja du Cina, detta var en upplevelse utöver det vanliga. Jag är bara glad, att någon vill se på bilderna och har glädje av det.
Soliga kramar!

 
Ingen bild

Sonen

23 september 2010 15:50

Jättefina bilder, allihop skulle platsa i en turistbroschyr ;)

Lambergsfrua

23 september 2010 22:38

Kära barn, Du är allt en riktig smickrare du - och jag slickar begärligt i mig berömmet med lätt rodnande kinder av glädje ;)
Stor kram!
Ma

 
Ingen bild

Anita

23 september 2010 16:31

Man tackar och bockar för att få ta del av eran fina resa. Jag har alltid trivts nere i alpområdena för luften är perfekt för mig där. Det här verkar vara ett jätteroligt jippo. Hoppas korna tycker det också, men de har väl vanan inne. Ölet går inte av för hackor heller fast jag i vanliga fall ingen ölvän är. Kan även det vara klimatet tro??
Hoppas på flera bilder för det här var riktigt, riktigt roligt.
Stora kram från mej, vännen

Lambergsfrua

23 september 2010 22:36

Jag tror också att alpluften är välgörande. Det är väl inte för inte, som det vimlar av kurorter där ;) Kor är ju snälla djur och det verkade som om de i alla fall inte vantrivdes. Kanske de rentav kände feststämningen också. Däremot såg man att en del av dem inte var så vana vid mycket folk efter sina tre månader uppe i lugnet på alpängarna. De ville gärna avvika från den tänkta rutten, men herdar och herdinnor hanterade sådant med van hand. Inget djur blev slaget eller plågat och det var skönt att se.
Jodå, Anita det kommer fler bilder :)
Ha en fin helg min go'a bloggvän!
Soliga kramar!

 
katsura

katsura

23 september 2010 20:48

Vilka härliga traditioner det finns överallt egentligen. Underbara bilder
på blomsterprydda kor. jag gissar att det var en riktig upplevelse!
Trevlig helg!

http://katsura.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

23 september 2010 22:31

Tack Katsura! Det var en riktig höjdare att få uppleva alla dessa "kossor" (kor och ungdjur), deras vårdare och inte minst den härliga feststämningen.
Önskar dig också en fin helg!

 
Berith

Berith

24 september 2010 07:38

Godmorgon vännen :))
Vilken upplevelse och vilka underbara bilder ! :)
Tack för att du delar med dig !! :))
Man kan riktigt känna feststämningen !!
Önskar dig en bra dag och en trevlig helg , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

24 september 2010 18:54

Tack, tack!
Det är en ren glädje att få dela med sig av bilderna, det gör jag så gärna :)
Visst var det festligt och klart annorlunda. Vad jag hare förstått är detta en tradition som går långt tillbaka i tiden.
Önskar dig och de dina en riktigt skön och avkopplande helg.
Soliga kramar till dig min go'a bloggvän

 
Ingen bild

Margit

24 september 2010 08:15

Fina bilder du vosar oss..på korna..och allt de övriga!! Vilken STOR koskälla hon hade. Förstår att den HÖRDES...
Önskar dej vännen en mycket trevlig helg!!
Kramiz vännen!!/Margit

Lambergsfrua

24 september 2010 18:52

Hej kära Margit!
Tack för berömmet! Koskällorna var imponerande stora, men de tyngde nog inte djuren så mycket för de hängde i mycket breda band. Gissa om det hördes, när djuren närmade sig. Ibland tror jag att de skrämde sig själva lite grann ;)

Önskar dig en riktigt skön helg!
Mina varmaste kramar till dig min go'a bloggvän :)

 
wiper

wiper

24 september 2010 12:33

Vilka bilder! det var inga dåliga grejer ni varit med om. Huset med blomsterprakten var verkligen praktfullt ;)

Det är väl en återkommande tradition vad jag kan förstå. Detta måste ha varit lite utöver det vanliga.

Ha det så trevligt med dottern och hennes familj

Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

24 september 2010 18:49

Tack go'a Wiper:)
Ja vet du, deras blomlådor var helt fantastiska! Fattar inte hur de bär sig åt för att hålla blommorna så fräscha - och så rikligt blommande.
Att ta ner korna från sommarvistet på alpängarna är en årligt återkommande tradition sen lång tid tillbaka. Jag förstår bara inte, varför inte detta lockar svenska bussarrangörer.
Tack vi hade en mysig kväll med Dottern, Svärsonen och kära Barnbarnet :)
Önskar dig en riktigt trevlig helg!
Mina soligaste kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards