Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Måndagens solnedgång

Av Lambergsfrua - 22 mars 2011 16:24

Måndagen

Jodå, kära Barnbarnet kom igår och visst blev det en solnedgång trots gråväder mer eller mindre hela dagen.


Upp på vinden, klättra, klättra och ut med huvud och kamera genom takluckan.


 

Ja, det var ju förstås inte jag som klättrade, men jag assisterade i alla fall med att låsa upp dörren till vinden.  


Nu visade det sig, att solnedgången blev en av de mer spektakulära. När vi väl kommit ner i lägenheten igen, monterade Kära Barnbarnet  kameran på stativ och studsade sen mellan datorn och kameran - för sceneriet blev ju bara vackrare och vackrare allt eftersom solen sjönk.


Här syns hela panoramat från Yttre Hamn i söder till Herrhagens gamla vattentorn i väster och området bortom Herrhagen i nordväst.


Innan solen försvann helt sprakade himlen av färg.


Naturligtvis tog Kära Barmbarnet många fler foton, men de här tre tyckte han var helt OK för mig att visa på bloggen.   Och det tackar jag för!


Tisdagen -  ny matta

Idag har vi äntligen kommit till skott och köpt en ny matta till vardagsrummet. Den gamla hade hängt med ett tag och råkat ut för lite av varje. Den var helt enkelt ofräsch.   


Nu fick vi tag i en som dessutom var lite större, så alla fötterna på våra fyra fåtöljer får plats på den. Med den andra mattan kändes vår sittgrupp lite - hm - ja, urvuxen. Så icke längre!  


Att byta matta låter så enkelt, men jag kände mig utsatt för en kedjereaktion. Först skulle fåtöljerna och bordet flyttas undan - pust. Bordet har hjul, så det var enkelt. MiML:s och min fåtölj är uppkopplade till hörslingan, så de går inte att flytta hur som helst. Först måste vi montera bort kuddarna med hörslingan - sitter under sitsen.HYfsta enkelt.


Ner på golvet och rulla ihop den gamla mattan - stön, stånk. Oj, här måste dammsugas! Upp igen och kryssa mellan alla möbler för att komma fram till städskåpet och dra fram snabeldraken. Torkade golvlisterna också, när jag i alla fall var i farten.


Sen rulla ut med nya mattan - mera pust och stånk. Den var inte lätt, men vi lyckades få den dit vi ville i alla fall. Sen skulle fåtöljerna tillbaks. Torkade rent all fossingarna på dem, när fultiga trasan ändå fanns till hands. Sen skulle de där "hörselkuddarna" monteras tillbaks under våra två fåtöljer.  Inte lika lätt, som att ta bort dem. Mutter, morr och en och annan ed. Det senare stor MiML för...   


När allt sen var på plats kände vi oss väldigt nöjda - men det är inget jag skulle vilja göra ensam.


Vårtecken

Idag har vi haft sol och +12! Vid vår "stavning" idag såg vi både snödroppar och en hel mängd med olikfärgade krokus! Visserligen alldeles intill en värmande husvägg, men ändå!   


Tätad förrådsdörr på balkongen

Som ni vet vid det här laget har vi en inglasad balkong, som är till stor glädje för oss. Där finns också ett litet förråd, där våra myggfönster står tillsammans med lite andra "bra-att-ha-grejer". Dörren dit har varit otät och nordanvinden har gärna letat sig in den vägen.


Vår vän Malte har fixat och donat på sin inglasade balkong, så att det inte drar genom den där förrådsdörren. Förra veckan erbjöd han sig att fixa och dona hos oss också - och det har han gjort idag.


 

Dagens ros till Malte!

Nu det är helt dragfritt vid dörren. Det var trälist och metallist, popnitar och tätningsremsor - och så lite spackel. Det blev hur bra som helst!   


Önskar alla en skön kväll!

Soliga kramar!

Lambergsfrua   

 
 
yvonne

yvonne

22 mars 2011 17:42

Å, så tjusigt! Det var det jag misstänkte att det skulle spraka om nedgången ;) Kanske blir det snyggt i kväll med...jag ser ju inte riktigt bra åt det hållet, så jag får nöja mig med spektakulära uppgångar istället!
Fixande och donande kompisar kan vara bra att ha, man kan ju byta tjänster med varandra!
Jag har någon slags panoramagrej på kameran, men har inte testat så mycket med det...

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

22 mars 2011 20:57

Ja men visst blev det fantastiskt vackert. Kära Barnbarnet var nöjd. Det här är alltså en arbetsuppgift till skolarbetet. Tänk om man hade fått gå i ett sånt gymnasium =)
Soluppgångarna ser vi tyvärr inte mycket av häriftån - inte ens om vi hade varit vakna då ;)
Vi är jätteglada och tacksamma för hjälpen från vår vän. Allra helst som det var helt oväntat.

Jag har också panoramafunktion, men aldrig brytt mig om att lära mig eller använda den. Slött? Ja, antagligen ;)
Varm kram!

 
Ruth

Ruth

22 mars 2011 22:01

Det var sikligt med ord och foton i dag. Så fina panoramafoton som ditt barnbarn har lyckat ta, ni har fantastiska solnedgångar i Karlstad, så kan det se ut även i Norra Värmland och stugan. Grattis till ny matta, tänk vad det piggar upp med lite nytt i huset. Ha finfina och soliga dagar framöver.
Kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

22 mars 2011 23:08

Tack kära vän för alla positiva ord =)
JO visst är det vackra solnedgångar vi kan njuta av här. Kanske är det den värmländska luften som gör skillnad - fniss.-
Det behövs så lite för att ett helt rum ska kannas annorlunda, nytt och fräscht. Mattan gjorde alla skillnad i världen för oss.
Varmaste kramar!

 
irja

irja" title="http://bloggplatsen.se]irja" target="_blank">bloggplatsen.se]irja

23 mars 2011 01:57

Kära Vännen ,,,,
Det är nog mer solnedgång än uppgång...Ler men mycket ,mycket vackert är det ,att fånga himmlens olika skiftningar, och färger är helt underbara tycker jag också , det är helt fantastiskt, ingenting blir den andra likt....
SÅ snygg matta och färgen är fin, harmonerar fin ,in med fåtöljerna ... Lyckat val.....
Solen har visat sig från sin strålande sida flera dagar här hos oss också, igår hade vi+10 grader i skuggan, men inga vårblommor än, inte en mot husväggen, men snart... Våren är nog på G här hos oss också, fast inte motsvarande långt framskriden som hos er.....
Ha det bäst vännen....
KRAM IA,,,( är helt OK nu från VINTERKRÄKSJUKAN)

http://40- talisten, bloggplatsen.se

Lambergsfrua

23 mars 2011 16:35

Go'a Irja!
Jag är helt fascinerad av solnedgångar och för all del även soluppgångar, men vid den tiden brukar jag sussa på söta örat ;)

Tack för din positiva kommentar om vår nya matta :) Vi är verkligen mycket nöjda med det köpet.

Våren kommer till er också - det gäller bara att ha tålamod, mycket tålamod ;) Vi har ännu en dag med vårsol och det är +8. Tyvärr blåser det riktigt ordentligt, så sand och grus virvlar omkring i luften.

Vad skönt att du nu mår bra igen. Vinterkräksjukan har hittills aldrig drabbat oss, men man kan ju aldrig vara säker.

Önskar dig en riktigt fin fortsättning på den här dagen.
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sussie K

23 mars 2011 11:43

Åh vilka foton!!!
Ny matta... Jo det är det lilla som gör´t. Jag ska ju få lite nya tapeter i början på april och det ska bli så kul,det svåra är bara att bestämma vilka man ska ha...får bli ole,dole,doff...

Lambergsfrua

23 mars 2011 16:30

Tack!
Visst är det uppiggande med små förändringar och som sagt, de behöver inte alls vara stora. Nya tapeter kommer att bli ett lyft, men att välja är svårt. Utbudet är alldeles för stort.
Jag tror det blir bra, vad du än väljer =)
Kramar!

 
kristina

kristina

23 mars 2011 15:36

Å, dessa underbara solnedgångar det är lika vackert och magiskt var gång jag ser dom.
De här bilderna var särskilt vackra, med så duktig fotograf bakom kameran.
Jag skulle behöva låna Malte för att täta här med, det drar rejält på en del ställen i huset.
Härligt med goda vänner som är hjälpsamma, men det är ju du med och då får man tillbaka.
Kramar och ha en fortsatt bra dag!!!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

23 mars 2011 16:27

Ja du, det finns så mycket vackert att njuta av - naturen är slösande frikostig med att ge oss skönhetsupplevelser.
Tack för berömmet till Kära Barnbarnet =)
Visst är det guld värt att ha vänner som ställer upp och hjälper till vid behov. Vi skulle nog alla behöva ha en eller flera Maltar, som kunde hjälpa till med olika saker.
Tack, tack go'a Kristinakicki. Jag försöker vara hjälpsam och vänlig. Livet blir så mycket trevligare då.
Varma kramar!

 
Calma

Calma

24 mars 2011 08:47

Hej på dej!
VILKA vackra bilder,bra med barnbarn som kan *L*,,man njuter av dessa vackra
Visst är det kul med lite nytt,vi behöver oxå förnya mattförrådet,men får ta det liite lugnt nu,,mkt utgifter ibland,
Ha det så bra,,kramen från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

24 mars 2011 13:24

Hej Calma!
Tusen tack för berömmet! Jag har också berömt kära Barnbarnet för de vackra bilderna - även om Naturen stod för det mesta av jobbat ;)
Ja du min vän, det är så mycket man skulle vilja ha, men ibland får man avvakta lite, så att utgifterna stämmer överens med inkomsterna.
Ha det gott!
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sonen

25 mars 2011 10:46

Vilka kanonfina panoramabilder av solnedgången, jag förstår att du gillar dem ;) Kul också med nya mattan, men visst blir det kedjereaktioner på alla smågrejor man vill göra i lägenheten. Och då menar jag inte bara att snubbla på Sandras stövlar mitt i natten så att man far in i prylar som välter i en Peter Sellersliknande villervalla (och med mig underst). Det blev ju bra när det var klart iaf, det är tydligt :)

/ Kram

Lambergsfrua

25 mars 2011 11:34

Solnedgångsfotona blev verkligen fina tycker jag också och det är din systersone, som ska ha credit för dem - helt och håller hans jobb.

Snubbla på Sandras stövlar med dominoeffekt - he he he =) Men visst är det så. Man börjar med en småsak, som att rensa bland presentpapper och dito snören och band. För det första hittar man alltid något helt oväntat, som i mitt fall en konstgjord jordgubbe :o Kan vara bra att limma fast på ett presentpaket - eller inte. Små noggrant hoprullade band i glada färger, men egentligen alldeles för små för att använda - men man måste ju rulla upp vartenda ett för att kolla...
Samma sak med de bättre begagnade presentpapper, som sparats i rullar. Vid närmare påseende visar sig ungefär hälften av dem vara mindre bättre begagnade, alltså bort. Det ena leder till det andra, askar och små kartonger att lägga presenter i kollas noga och bedöms dugliga eller odugliga. Och till slut är tre byrålådor städade :o
Undrar vad jag kommer att ge mig på härnäst ;)
Varma kramar och trevlig helg!
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards