Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Dagmar-dagen

Av Lambergsfrua - 27 september 2011 12:18

Idag gratulerar jag alla som heter Dagmar - inklusive mig själv.   

Som många barn i min generation begåvades jag med tre namn i dopet, varav Dagmar var först i raden - men jag kallades inte så.


I stället för en blomma - lysande röda rönnbär! 


Jag fick det efter både en moster och en faster. Moster i Stockholm kallades mest för Dagge och faster i Skåne kallades Daaagmar med betoning på första stavelsen. Jag ville inte kallas för nånting av detta. Inte med stockholmsuttalet Daggmar heller. Jag tycker väl inte att Dagmar är världens vackraste namn precis *förlåt mig alla ni som heter Dagmar*


Höstfoto från Norge taget för nästan på dagen ett år sedan 


Naturligtvis blev det ofta så, att första namnet antogs vara mitt tilltalsnamn, något jag inte alls uppskattade då det begav sig. idag bryr jag mig inte, även om det ibland dimper ner ett brev i lådan adresserat till Dagmar. Nu skrattar jag mest åt det.


Och nej vi ska inte fira inte på något särskilt sätt. Eller jo, det blir nog med ett glas vitt på balkongen i kväll    Då har jag ju i alla fall någon glädje av namnet - he he.


Önskar er alla oavsett namn en fin fortsättning på dagen!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Ingrid

Ingrid

27 september 2011 13:50

Grattis, grattis!

Hoppas att du får en riktigt fin namnsdag. Jag kände bara en Dagmar förut, nu är det två stycken i alla fall ;)

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

27 september 2011 23:10

Tusen tack, Ingrid! JO, det blev en fin dag. Jag känner ingen anna som heter Dagmar nu mer än jag själv. Inget vanligt namn numera =D
Varm kram!

 
Anita Fridén

Anita Fridén

27 september 2011 15:16

GRATTIS DAGGE !!!
Jag föredrar nog slanguttrycket det är ju jättekäckt. Det är som klippt och skuret för dig !!! Själv har jag också 3 namn. Inget av dem är jag stolt över precis.
Nu hoppas jag att du får en trevlig namnsdag med ett glas vin på balkongen med MiML ...
Stor grattiskram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

27 september 2011 23:09

Jag tackas mjukast min vän för gratulationer. I och för sig tycker ju jag att Dagmar i alla versioner låter - tja, allt annat än käckt. Förmodligen för att jag förknippar namnet med de personer i min släkt som bar det...
Det blev en fin dag. Vi gjorde en lite tur i den vackert höstliga naturen och sen kom kära Dottern och Svärsonen för en stund på balkongen. Det blev faktiskt två glas vitt därute =D - fast ingen nämnde ett ord om Dagmar...
Varma kramar!

 
Gunnel

Gunnel

27 september 2011 16:22

Jag har också tre namn och även om jag inte gillar alla så är det klart att de måste firas. Vilka fina foton! Det där rönnbärsträdet skulle jag vilja ha här, för jag letar febrilt efter bär. Har tydligen hänt något med rönnarna här runtikring för de är inte alls fina i år. Ha det bra.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

27 september 2011 23:05

Det verkar som rönnarna bär rikligt med bär ena året och sen är det glest med dem ett annat år. Många rönnbär = lång och kall vinter, sägs det Men det vill jag inte tro på=D
Varm kram!

 
Ingen bild

margareta wårenius

27 september 2011 19:05

små guldkorn var dag! Med ett sådant fint sep.väder då man kan sitta på balkongen, självklart!!
margareta

Lambergsfrua

27 september 2011 23:03

Tack snälla! Vi har inglasat så vi behöver inte frysa och huttra därute på balkongen. Riktigt mysigt nu med tända ljus, när mörkret faller så snabbt.
Varm kram,

 
Ruth

Ruth

27 september 2011 22:49

GRATTIS på namnsdagen min vän. Dagmar finns inte med på topp 100 i dag, men snart blir det nog åter poppis, alla dessa äldre namnen kommer starkt. Det finns i dag 7472 kvinnor med namnet Dagmar, även 2 män..
Ett otroligt vackert foto från det vackra Norge, jo'då dom övriga är fina också !
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

27 september 2011 23:01

Tack go'a du! Nä, Dagmar finns varken på min topp 100 eller ens topp 1000-lista, men blir säkert poppis igen om några år. Tänk att två män heter så också. Det hade jag inte kunnat tänka mig. DEt är ungefär som att kalla en tös för Börje.
Tack för fotoberömmet. Har flera på lager efter dagens lilla utflykt i Värmland.
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sonen

28 september 2011 07:53

Nämen fy skäms på mig som missade din namnsdag ;) Å andra sidan vet jag att du inte är lagd åt att fira namnet Dagmar och dessutom saknas namnsdagsnamnen i min tjusiga almanacka. Jag undrar just var seden med namnsdagar kommer från egentligen, det får jag nog ta och kolla upp.

Roligt att höra att ni hade det skönt och trevligt på balkisen iaf. / Kramis

Lambergsfrua

28 september 2011 12:07

Kära Sonen!
Du är förlåten =D Eftersom det blev sol i får efter lunch tog vi en sväng upp till Forshaga och Mölnbacka för att kolla höstfärgerna - och det var sååa vackert! Det ska bli fint i morgon också så då får det bli Idre Fjäll igen.
Soliga kramar från oss båda,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards