Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

”En enkel väg till vården”!

Av Lambergsfrua - 7 december 2011 22:01

Förra veckan behövde jag förnya några recept. Det har jag hittills gjort på datorn sedan den möjligheten gavs. Lätt som en plätt. Nu har man ändrat systemet – av säkerhetsskäl sägs det. Men inte blev det enkelt inte.


Först loggade jag in på 1177.se och till Mina vårdkontakter. Där kunde jag sedan välja e-legitimation eller engångskod. För att få e-legitimation krävs antingen BankID, konto hos Nordea eller SEB/Telia/Posten/SignGuard.


Vi har ICA-banken, men det alternativet finns inte. Återstod då att välja engångskod.

Jag loggade in med mitt personnummer och mitt mobilnummer. Det senare skulle skrivas in två gånger - för säkerhets skull kan tänka.


Lösenordet skickades sedan till mig med post! Det kom efter ett par dagar

När jag väl fått brevet med lösenordet kunde jag logga in och fick då koden via min mobil. Först när jag fyllt i koden kunde jag klicka fram till ”förnya recept”.


Där kunde jag
sedan välja att betala med kontokort, gå till min vårdcentral eller få en faktura hemskickad. Jag valde att betala direkt med kontokortet. Ändå kom det en faktura med inbetalningskort efter ett par dagar! Jag kunde bortse från fakturan ”om jag redan hade betalat”. Bussigt!


Men som sagt
detta var en engångskod, så nästa gång jag behöver förnya recept ska hela proceduren upprepas. Icke sa Nicke! Jag kommer att skicka ett vanligt brev till min läkare eller helt enkelt vara brevbärare själv och gå upp till vårdcentralen med det.


Inte undra på
att Landstinget går med svindlande förlust - fast det här förfaringssättet gynnar ju Posten förstås...


Varma kramar och en önskan om en god natts sömn.

Lambergsfrua   


 Bildern har jag lånat från nätet


 
 
Ingen bild

Sonen

8 december 2011 06:05

Man blir ta mig sjutton helt matt emellanåt. Och varför inte ICA Banken kan erbjuda e-legitimation bland sina tjänster begriper jag inte. Måste själv fixa en sådan för att kunna få mina sjukjournaler från Sahlgrenska, något jag redan ser fram emot ... inte!

/ Kramis

Lambergsfrua

11 december 2011 22:17

Jag håller helt med dig. ICA-Banken är ju en stor bank och borde kunna få vara med i leken vad gäller e-legitimation. Det känns lite diskriminerande, faktiskt. Lycka till med din e-leg! Roligare sysselsättning kan man ha...
Stor kram från oss bäda två!
Ma

 
Gunnel

Gunnel

8 december 2011 09:17

Datorn kan ju underlätta i vardagen många gånger, men tyvärr konstras det till lite väl mycket många gånger. Ibland undrar jag om inte en del myndigheter hade behövt undervisning i hur man kan underlätta användandet. Det är så stelbent. Ha en bra dag.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

11 december 2011 22:12

Datorn är ett fantastiskt redskap om den används på rätt sått. Här känns det o alla fall som att man har överarbetat hela proceduren med att förnya ett recept. Suck.
Varm kram!

 
Ruth

Ruth

8 december 2011 11:37

Inte alltid den nya tekniken är av godo, oftast så skall det krånglas till, pajar deras datorer så får man varken läkarbesök eller mediciner, alla instanser styrs datoriserat, fy vad sårbart vårat samhälle har blivit. Krångel, krångel, och åter krångel.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 december 2011 17:48

Ja du min vän, vårt samhälle är minsta sagt sårbart. Det räcker med att se, vad som hände vid ett strömavbrott. Allt i samhället påverkas. Du kan inte ens köpa en liter mjölk då.
Ha en skön kväll!
Varma kramar,

 
yvonne

yvonne

8 december 2011 14:43

Jag har också använt mig av den metoden,jag tyckte det var smidigt! Att få en ny kod via mobilen går ju fort...

Men alla har ju inte mobiler...eller, det kanske de flesta har (inte sambon dock) Ha det gott!!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

11 december 2011 17:46

Jo men att få koden i mobilen var väl inga problem, det som irriterar mig är att det måste föregås av ett brev med snigelposten. Det tycker jag är onödigt krångligt. Det borde räcka med kommunikation via datorn - men det är tydligen för mycket begärt. Suck.
Varm kram,

 
liz på Irland

liz på Irland

9 december 2011 00:22

oj, det lät allt krångligt det där med att förnya era recept online, jag håller med dig, det vore smidigast att gå direkt till läkaren...
i övrigt, så har jag hunnit läsa lite tilbaks i bloggen, och tycker att det bara är roligt att läsa om ert liv i Karlstad och att se dina bilder därifrån, fint med Glögg och korv utomhus,
hoppas ni har det bra!
hälsningar
liz

http://barazile.blogspot.com

Lambergsfrua

11 december 2011 17:44

Ja, men visst låter det krångligt och det är krånglig också. Jag förstår inte riktig varför man behöver göra det så krångligt av säkerhetsskäl. vem vill ha mina skruttiga tabletter. Ingen tror jag.
jag blir väldigt glad att du tittar in lite då och då, när du har tid. Du är alltid välkommen ska du veta.
Mina varmaste kramar!

 
Anita

Anita

9 december 2011 14:06

Ja men visst är det så att när man tycker att något fungerar så bra så ändras det och sällan till det bättre. Jag har förtståelse för att det måste vara säkra lösen för allt brottsligt som sker på Internet men det som retar mig är att andra skall bestämma vilka ID-kort som godtas. Jag förstår om du känner dig frustrerad. Det kan man bli för mindre.
Ha det gott där ni finns ... synd med vädret bara men är umgänget gott så värmer det er trots kölden ute. Ser fram emot bilder !!!
Stor kram till er
//Anita

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 december 2011 17:42

Visst kan man bli frustrerad för mindre. Det blir säkert bra, när vi väl har vant oss - men jag har mina tvivel... ;)
Vädret har varit helt OK och vi har haft trevligt. Jag återkommer med lite mer rapport senare i veckan.
Varma kramar, vännen!

 
Lena

Lena

11 december 2011 14:50

Ibland var det bättre förr:)

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 december 2011 17:40

Jaaa Lena!
Kram,

 
Suss

Suss

11 december 2011 20:21

Tack för den informationen, för jag har också skaffat mig ett login och när jag väl skulle använda det fungerade det inte. Nu gör jag som du tänker göra i fortsättningen, jag ringer när jag får behov av ett recept. Inte har man varken lust eller tid att lägga ner så mycket energi och kraft som det verkar vara. Kram!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

11 december 2011 22:15

Ja men det är ju bara för tokigt! Jag köper att man behöver ett login, men då ska det fungera och inte leda till ytterligare krångel.
Varm kram!

 
Kristina

Kristina

11 december 2011 20:53

Usch vad jobbigt, det skulle jag aldrig klarat av. Jag tycker att de krånglar till allting.
En go kram till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 december 2011 22:14

Ja men visst har man krånglat till det mer än nödvändigt. Jag förstår säkerhetsaspekten, men inte till vilket pris som helst.
Varma kramar!

 
wiper

wiper

12 december 2011 10:49

Allt man skall göra nu är mycket krångligare och tar sån tid. Det var enklare att leva och mindre stress förut och nu slutar inte arbetet efter arbetstid utan kassorna börjar försvinna så man får även sköta betalningen själv på butikerna och detta är nog bara början. Bra inlägg som beskriver galenskaperna ;))

Ha en fin måndag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 december 2011 19:43

Tack Wiper! Ja ibland känns det som att vårt datoriserad samhälle blir onödigt krångligt. Datoriseringen borde ju vara till förenkling och hjälp - vilket det oftast är också.

Självscanning gillar vi skarpt, för då har vi stenkoll på kostnaden och behöver vi inte vänta i kassorna. Men man borde egentligen får rabatt på köpet, när man sköter scanningen själv.
varma kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards