Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Lambergsfrua - 2 januari 2012 17:00

Som i de flesta andra städer i västvärlden hade man gjort  lite extra fint på bland annat gator och torg inför julen. Mycket av belysningen i Bergamo gick i blått - ungefär som i Göteborg.


 

Jag börjar inomhus i vårt hotell. Nere i lobbyn lyste det här ljuset dygnet runt. Ingen fara, receptionen var bemannad 24 timar om dygnet.


Samma sak med tomten och hans renar - fast nog borde väl åtminstone Rudof ha fått en röd mule  



Hotellets stora gran i entrén var fullbehängd med rödpolerade äpplen, mängder av ljus och väldoftande kanelstänger. Det gav en mysig julkänsla så for man kom innanför dörrarna.



Framför Centralstationen stod en bollgran.



Träden på gatan därifrån upp mot vårt hotell  lyste i blått.



Vy från en gata nära oss i Citta Bassa. 



Ängeln Gabriel (eller vilken av änglarna det nu kan vara) hängde med sin trumpet utanför kyrkan mitt emot vårt hotell. 


På kyrkokupolen lyste den här figuren upp tillvaron - men jag vet inte vem det ska föreställa. Antagligen är det inte bara en juldekoration.



Man tager vad man haver och har man ingen gran går det väl lika bra att hänga silverglittrande kulor i ett avlövat träd.



Tomten hade det lite kämpigt att komma in i lägenheten. Undrar vad det var för fel på skorstenen det fungerade...



Murgrönan växer i krukan året om, men till jul pyntades den med några grankvistar, mossa, röda bär  och gyllene band.  



Trumpetblåsande ängel är tydligen en populär juldekoration utanför kyrkor - men i fullt dagsljus ser den lite - hm, ja - genomskinlig ut... 



Det stora varuhuset Coin helt bestrött med snöstjärnor nu i juletid. Det låg i närheten av vårt hotell. Vi var där och kikade runt lite, men handlade inget.



På huvudgatan uppe i Citta Alta hade det inte behövts några gatlampor.



Gågatan i Citta Bassa låg inte långt efter i julbelysning. Man hade tydligen ett bolltema i år - eller har man det kanske varje år?  Lite lustigt med det knallgröna apotekskorset mitt i allt det blåa.



Utanför vårt hotell. Kyrkan syns till höger.   



Från hotellet kunde vi se upp mot gamla stadsdelen Citta Alta och den gamla stadsporten där, som lyste i de italienska färgerna.



Jag avslutar med ett foto på de dekorationer vi hade med oss för att få lite julstämning på rummet.  Dottern bidrog med det röda ljuset. I säkerhetskontrollen blev hon stoppad och fick
fick sin väska kontrollerad för man kunde inte avgöra, vad det var för konstigt föremål.


Önskar er alla en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua  


PS Vi hade med oss fem kameror på resan och Barnbarnet har sammanställt alla fotona. De foton jag visar från resan är alltså tagna av antingen Barnbarnet, Sonen, Dottern, Mannen i Mitt Liv eller mig själv. Alla har gett sitt tillstånd att visa fotna här. DS

   



     

Av Lambergsfrua - 2 januari 2012 10:26

Jag hade tänkt hinna gå in och läsa lite på bloggen, men jag hann inte så myclet som jag trodde. Jag får återkomma i kväll. Nu är det dags för veckans jobb.


+4,7 här och regn i luften - snön smälter!  


Önskar er alla en bra dag!

Varma kramar,

Lambergsfrua   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards