Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Björken

Av Lambergsfrua - 30 januari 2012 17:32

Jag har en speciell känsla för björkar, som jag tycker är mycket vackra träd och framför allt hängbjörkar.

Till saken hör att jag under tonårstiden kallades "Björken" av mina klasskamrater. Inte så långsökt, då mitt  efternamn var Björklund. Så icke mer, men jag gillar fortfarande björkar  



Från våra fönster ser vi många björkar på andra sidan Tjärnen. Den längst till vänster på bild har inte mått så bra efter att ha blivit skadad av blixten för några år sedan. Nästan all näver skalades bort nertill på stammen.


Vi trodde först att det var någon marodör, som hade tagit nävern för att ha till hantverk, så jag kontaktade en ansvarig på Parkförvaltningen, som tog sig en titt på trädet. Det var han som förklarade vad som hade hänt. Björken skulle få stå kvar så länge den orkade att grönska.


Vi har följt "vår" björks kamp under de här åren och varje vår har den glatt oss med nya löv.



På spegelbilden i vattnet från i somras kan man se, att det var glest med löv uppåt toppen.



Här på höstbilden syns det ännu tydligare. "Vår" björk är den som ser riktigt maläten ut där den står mellan lyktstolpen och bänken.



I morse när vi tittade ut på grävarbetet kändes det som att något var annorlunda. 



Mycket riktigt. "Vår" björk var nedsågad och styckad!   
Vi har varit framme och tittat på stammen och tyvärr var nog det här nödvändigt. Den var rejält skadad och risken var stor, att björken skulle ha brakat omkull snart ändå.

Bättre då att ta bor den, så att ingen kommer till skada. 


Men vi kommer självklart att sakna "vår" björk.


Önskar er alla en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua    

 
 
yvonne

yvonne

30 januari 2012 20:15

Åååå...stackars björken... Nu tänker jag på "Vid Roines strand" :) Den känner du väl till! "Vid dess klara strand, sjöng en björk ibland sina gröna visor..." ;) Jag har ju också "min" björk här utanför och skulle bli väldigt ledsen om den försvann! Ha det så gott i vinterkylan, brrrr.....

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

30 januari 2012 22:49

"Och det var blott ett och han gömde det..." Ja ja men, den visan känner jag mycket väl till - den handlar ju om en björk ;)
Även om vi visste att den här björken var illa skadad, känns det lite vemodigt att den är borta. Det tar årtionden för ett träd att växa till sig - och det tas ner på några minuter, eller ja en kvart till en halvtimme normalt sett.
Vi får väl glädjas åt de andra björkarna p andra sidan Tjärnen, men det känns lite tomt.
Idag var det riktigt uschligt kallt. Vi var ute och stavade efter jobbet, men skönt var det inte. VÅR! Det ser jag fram mot;)
Varm kram,
lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

31 januari 2012 08:02

"Vad, har våren kommit till Karlstad" utbrast Sandra när hon gick förbi datorskärmen. Riktigt så väl var det nu inte, men fina bilder likafullt. / Kram

Lambergsfrua

31 januari 2012 13:37

Nä, våren får vi nog vänta på lite till, men bloggvännen Ingrid på Gotland har i alla fall hittat snödroppar i rabatten redan - så våren är på väg i alla fall;)
Kramar,
Ma

 
wiper

wiper

31 januari 2012 09:06

Dina headers är så fina hela tiden så man blir lyrisk. Ni har en fantastisk utsikt från ert fönster. Vilka underbara och bra tagna bilder. Min mamma kommer från Umeå som är björkarnas stad. Tråkigt med er björk och jag förstår att ni kommer att sakna den när den stått där så länge

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

31 januari 2012 13:35

Tack snälla för rosorna! Som du vet är det inte jag som är mästaren till de vackra toppbilderna utan en god vän, som gör dem med mina foton som grund. Jag är innerligt nöjd med resultatet =D
Umeå är en vacker stad och björkarna där har nog vitare stamma än någon annanstans i Sverige. I alla fall sägs det så.
Vi vänjer oss nog så småningom att "vår" björk är borta - men lite tomt blir det allt.
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

31 januari 2012 10:15

Björkar är fina träd om dom får vara friska och frodiga, men allt har sin tid och din björks levende levde på nåder och fick några extra år innan den föll. Roligt att få följa den på dessa foton. Snart vänjer ni er med att den är borta när allt kommer i grönska.
Ha en fin dag vännen.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

31 januari 2012 13:32

Ja du har så rätt Ruth, björkar är vackra. Men som med all växtlighet måste de ju vara friska och den här stackarn var svårt skadad. Det blir nog bra, när grävarbetena är klara, marken återställd och det börjar grönska.
Önskar dig en fin dag!
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

31 januari 2012 16:57

Stackars björk - eller "bjurk" som vissa i familjen gör narr av oss när vi säger ;)
Vet att det är fel säsong men det vore helt klart läge för kommunen att peta ner ett gäng lökar i dess ställe!

Lambergsfrua

31 januari 2012 22:45

Ja bjurken finns inte längre, men vid mina kontakter med ansvariga lovade en ny bjurk istället - men det tror jag är glömt vid det här laget. Ett gäng lökar skulle vara fint och kosta betydligt mindre än en ny bjurk ;)
Kramar,
ma

 
Lasse

Lasse

31 januari 2012 21:16

Stackars björk - R.I.P. :(

http://facebook.com/Lars.Ohlsson.Skoghall

Lambergsfrua

31 januari 2012 22:43

Tack go'a Lasse för det! Det var synd om kraken de sista åren, för man såg att den inte mådde bra. All näver borta runt stammen och den försökte läka det med konstiga knölar. Klart att det inte skulle gå i längden. Lite trist ändå.
Varma kramar från oss båda,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards