Direktlänk till inlägg 5 augusti 2012
Så var det dags för Motormuseet! Det känns lite fel att begränsa namnet till motorer, för det finns så enormt mycket annat också, allt med stor nostalgifaktor. Tonvikten ligger på 1950 och -60-talen, men det finns både äldre och yngre föremål. Hela familjen kan finna nöje i ett besök, ja det finns något för alla tycker jag.
Den här läckert röda cabben är en amfibiebil och går alltså lika bra på land som på vatten.
Det finns en fast utställning, men många föremål finns under en begränsad tid och en del byts ut allt eftersom. Just nu har man fått låna en samling äldre polisbilar från Stockholm.
En fullt fungerande cykelverkstad från 50-talet.
När det är tvättdag flyr man gärna fältet på sin tuffa motorcykel med sidovagn
Den här telefonväxeln fanns på Linköpings Stadshotell fram till 1982 då den byttes ut mot den moderna skapelsen till höger.
Husvagnen "Rullebo" byggdes av pappa Norén i Boxholm 1959, då han ansåg att den tilltänkta SMW-vagenen hade för små fönster. Dragbilen var en Ford Zephyr och första resan gick till Öland.
1967 när högertrafiken kom ställdes ekipaget i garage. Nu är den utlånad till Motormuseet och all utrustning är original.
I dörrens övre del finns handfat, handdukar och allt för den personliga hygienen. I nedre delen av dörren finns nattkärl (större potta med andra ord), toapapper m.m
Dottern var väl utrustad med leksaker för resan och jag tror inte alls att hon var så sur, som dockan ser ut, men det finns en begränsad tillgång på skyltdockor från den tiden - och de som finns är väldigt sköra.
Minns ni Steve med Loyden? Den som flög fram över de norrländska vägarna som en oljad blixt med Steve vid ratten. Verklighetens Loyd var en betydligt slöare variant, som aldrig blev riktigt populär här.
PÅ 1960-talets Esso bensinstation tankades både en SAAB och en Novelett moped - med en blå "bag" på styret. På den tiden fanns det personal som pysslade om fordonen, tankade, putsade rutorna och kollade oljan.
På bilsemester med bagaget fastsurrat på takräcket och ett par souvenirvimplar glatt fladdrande för vinden. Jag tror nog att det var ett tält i den där tygsäcken.
En praktisk transportväska från sent 1950-tal för den lilla bebisen. Våra barn har åkt i en sådan fast mörkblå. Vi ställde väskan i baksätet med barnet sovande gott - vadå säkerhetsbälten???
En mobiltelefon för polisbil från 1980-talet!! Ficklampan var väl till för att stoppa eventuella fartsyndare.
Verner von Heidenstam vid sin Chrysler Imperial från 1931. Han bodde på Övralid inte alltför långt norr om Motala.
En replika av världens ädsta bil som skapades av Carl Benz 1886.
Kar de Mummas högt älskade Rolls Royce från 1951 finns att beskåda här...
...liksom Karl Gerhards Daimler från 1961.
En resegrammofon var ett måste om man skulle ut på picnic. I ett särskilt fack låg favoritskivorna ofta av märket Husbondens röst. Skivnålen fick bytas ganska ofta för att inte repa sönder skivan. Jodå, mina föräldrar hade en sådan på sommarstället - fast svart.
En fotoaffär från 50-talet med en intressant kamerautställning.
I och med TV:ns intåg i folkhemmet förändrades vardagsrummen. Man möblerade efter TV:ns placering och den fyllda TV-kannan och askkoppen fanns inom bekvämt räckhåll.
Det hände ju att TV:n gick sönder och då fick man hjälp av TV_reparatören som hade en för 50-talet välutrustad verkstad. Ofta var det ett rör som behövde bytas.
En replica av den exklusiva bilen Koenigsegg med superdyrt och superlätt kolfiberchassi får avsluta dagens inlägg.
Det här är bara ett litet axplock av allt spännande och intressant som finns att se på museet.
Önskar er alla en fin söndag!
Solig kram,
Lambergsfrua
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 | |||||
6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 |
16 | 17 |
18 |
19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 |
26 | |||
27 |
28 |
29 |
30 | 31 |
|||||
|