Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 14 augusti 2012

Av Lambergsfrua - 14 augusti 2012 22:45

I slutet av förra veckan tog vi en liten tur söderöver på några dagar. Det gäller att passa på när MiML inte har tid för omläggning av sin krånglande tå.



När vi skulle fika hade vi sån tur och hittade en mysig plats med stenbord och blommor . Se bara så nöjd mannen i Mitt Liv ser ut. Jag slog mig ner på bänken bredvid - och for upp igensnabbt som en panter (nåja). 



Jga hade inkräktat på myrornas territorium! Det myllrade av dem och de BET. De bodde nånstans under den här stenen och i gräset kunde man se en uppnött myrstig fram till en träddunge, där de troligen "mjölkade" sina små bladlöss - eller va de nu mjölkar.


Men varför bet de de bara mig, inte MiML? Se där ett av livets många mysterier.


 
Till slut valde jag att kliva upp på ena bänken och STÅ där medan jag åt - till stor förnöjelse får MiML kan jag tillägga.



En  natt bodde vi i Trollhättan på ett centralt hotell bara ett kvarter från Kanalen. På serveringen till höger avnjöt vi varsin  öl, medan solen sakta sjönk bakom träden och ett par segelbåtar tog sig in i gästhamnen till vänster.



Måsarna hade sitt after work på andra sidan kanalen. 


 
SAAB Car Museum  ligger nära Slussområdet i f.d NOHAB:s verklstadslokaler. 1920 fick man en order på 1000 lok till Ryssland, något som senare reducerades till 500 lok. En enormt stor order, som krävde ombyggnad av verkstaden för bättre ljusinsläpp.


Men vad gjorde det. De 230 miljonerna betalades med 56 ton  rent guld!


 
Sista meningen imponerar - Den är inte renoverad! Här snackar vi kvalité.


 

Många SAAB:ar fanns det att titta på, bland annat rallybilar körda av Stig Blomqvist, Erik Carlsson "På Taket" och Värmlands stolthet Per Eklund - alla fullsmetade med reklam förstås. Ja bilarna alltså.


   
Den här bilen är nog museets absolut läckraste. Linjerna är så eleganta tycker jag. Bakrutan glider samman med takfönstret. Lite flygplanskänsla, kah jag tänka mig. Den finns bara i ett enda ex och vad det skulle ha kostat kan man bara gissa... Bränsleförbrukningen och -kostnaden är väl enorm och i bagageutrymmet kan man kanske klämma in två tandborstar.


 
En gnutta humor och en glimt i ögat kändes riktigt bra bland all teknik.


 
Bland alla bilar fanns också ett exemplar av den SAAB-byggda husvagnen SAABO som tillverkades 1964 - 1968. Den gjordes väldigt lätt för att kunna dras av inte alltför motorstarka bilar. MiML:s morbror var stolt ägare till en sådan.



Trots de små måtten var den avsedd för fyra personer. Ljus och fräsch - men det var nog fullt tillräckligt med två fullvuxna personer i den.



Nä men titta! Där på en hylla låg den pepitarutiga bilhjälmen!



På hemvägen gjorde vi en avstickare till Håverud med Dalslands Kanal och akvedukten. Inte en endaste båt där men ganska mycket folk. 


 
Akvedukten är helt enkelt en 33,5 meter lång stadig plåtränna för båttrafiken ovanför forsen. De stora låtarna är sammangfogade med 33000 nitar och ingen enda av dem har behövt bytas ut sen bygget 1868. Där kan vi också tala om kvalité!


Nu får vi se vad vi hittar på härnäst. Till dess önskar jag er en god natts sömn.

Varm kram,

Lambergsfrua









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards