Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 3 maj 2013

Doftreklam

Av Lambergsfrua - 3 maj 2013 22:00

Mannen i Mitt Liv och jag ska snart ut på vift i stora vida världen och nu sitter jag här med en produktbroschyr med varor, som jag kan handla taxfree, levererade direkt till min flygstol på ut- eller hemresan. Det är faktiskt inte så mycket som lockar, men MiML har beställt lite flytande vara att ha på balkongen första kvällen, när vi kommit fram.


Jag är mest fascinerad av det språk, som används för att locka mig till inköp av parfym eller eau de toilette. Jag funderar lite på vad det är för människor, som sitter där och knåpar ihop texterna. Jo jag vet, det är skickliga copy writers på någon reklambyrå, men vem är deras tänkta kund? Troligen inte en silvergrå panter i alla fall, även om även de nog också gärna vill vara sexiga och lockande för sina silvriga gubbs – men helst utan diverse dofter, som bara för dem att nysa ;)


 

Här kommer några exempel:

”En avantgardeparfym för självständiga och oförutsägbara kvinnor”

Hm. självständig - då är man oförutsägbar och tydligen lockande.


”En ultrafeminin doft för den självsäkra kvinnan som lever ut sina drömmar”

Här kommer vi till en självsäker kvinna igen, men nu lever hon ut sina drömmar. Borde inte det vara lite skrämmande - vem vet vilka drömmar hon har...?


 

”…En frigörande doft för kvinnor som inte är rädda för att visa sina känslor – bär den med passion”
Kan en doft frigöra en kvinna. Frigöra från vad då? Förtryck eller kanske ett dåligt förhållande?


”Säker, sensuell med stark kvinnlig karaktär”

Ack ja, vad är en kvinnlig karaktär?


 

”En juiceaktig, smakrik och blommande doft som värmer till sexig mysk. Tuff, sexig och impulsiv”

Sexig mystik- jo jag tackar jag! Och vi får inte glömma impulsiv.


”Doften av lekfull fräckhet. En ny sensuell och fruktig eau de tiolette”.

Lekfull fräckhet. Jo men det kan jag köpa. Låter lite spännande och kul, men att fruktig doft skulle vara sensuell har jag svårare att ta till mig.



 

En kvinnlig och livfull doft som är en hyllning till festliga tillfällen, kärleken och glada stunder. XXX- doften tillsammans med de trendiga solglasögonen blir en hyllning till livet”

Ja men hallå, skärpning reklamkillar! Vad är en livfull doft och hur kan den doften tillsammans med solglajjor bli en hyllning till livet?



 

Behöver jag påpeka att väldofter för män har en helt annan framfoning. Här är det maskulin och sofistikerad elegans som gäller...


Hur som helst med detta, jag har i alla fall inte beställt någon av alla dessa väldofter. Inte för att jag inte gillar dem. Språket får mig att skratta - och jag snorar och nyser bara jag kommer i närheten av dem.


Önskar er alla en trevlig helg.

Varm kram,

Lambergsfrua   



 
 
Yvonne

Yvonne

4 maj 2013 13:00

Hahaha, jag är ingen parfymmänniska, fast jag älskar dofter av diverse slag. Jag fick nyss en sån där katalog också, men jag kollade mest in likörerna...fast vi brukar inte köpa nåt från dem. Ha det gott och dofta på rosor och annat ljuvligt!! Kram!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

4 maj 2013 20:48

Nä, parfymer är inte min grej. Jag blir alldeles för nysig av dem - men falskorna ser läckra ut.
Likörer är inte heller min grej. Alldeles för sött i min smak, men visst ett eller annat litet glas kan vara gott.
Jag hoppas få dofta på rhododendron...;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

5 maj 2013 13:17

Hahaha, mkt bra skrivet, underhållande läsning när jag sitter o får fötterna fixade :)
Kram

Lambergsfrua

5 maj 2013 13:28

Tack! Men visst är det stolligt, om man börjar titta närmare på vad som svamlas ihop i sådana reklamtexter.
Då är du fotfräsch och fin när vi ses om en stund.
Kram,
Ma

 
Ingen bild

wiper

7 maj 2013 16:11

Så härligt att ni skall ut på äventyr igen och man undrar verkligen hur reklammakarna funkar ibland. Vilka vackra blombilder. Bilden på dig är jättefin och den passar till reklam för både tänder, hår och solglasögon, så tjusigt. Bilden på din man är tagen i rätt sekund och jättekul.

Då får jag säga: Ha en skön tisdagskväll
kramar

Lambergsfrua

15 maj 2013 18:57

Tack för allt beröm du öser över mig Wiper :)
Vi har precis kommit hem igen från vår resa, så bloggen får vänta några dagar till. Jag måste samla intrycken och rensa hårt bland mina bilder först.
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Loka

Loka

9 maj 2013 12:51

Ja jag säger då det! Kvinnan ska framhävas i parfymdoftande sfärer med passion och förförisk elegans, mannens attraktion duger inom jordnära elegans ;) Det är så stor skillnad på hur män och kvinnor framförs i reklam å ena sidan mode och andra sidan doft, men de går ut på samma sak - kvinnlig fägring på ett eller annat sätt.

Tack för att Du lockade mig att le under läsningen
Ha det gott
Kramar!

http://norrglimtar.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

15 maj 2013 19:02

Jo,men visst är det för märkligt detta med hur olika reklamen görs för män och kvinnor. Jag tycker att det märks så otroligt tydligt just i parfym- och kosmetikareklamen (fast parfym ingår väl i den gruppen, förstås. I mina ögon blir det mest bara larvigt - men det tror jag inte är reklammakarnas avsikt;)

Leenden sprider jag så gärna och de smittar ju av sig :)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

16 maj 2013 09:31

Jag har haft fullt upp och har inte tagit mig tid att kommentera dina fina inlägg, men jag har naturligtvis läst dem ;) Den här om parfymreklam är ju klockren, den borde du nästan skicka in till någon tidning som ett kåseri. / Kramis!

Lambergsfrua

18 maj 2013 16:12

Tack snälla, det här vara bara en bråkdel av alla floskler som serveras i en sådan reklamtidning, men jag tvivlar på att någon skulle vilja ta in mina tankar kring detta fenomen. Intressant tanke i och för sig ;)
Stor kram,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards