Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 29 maj 2014

TILOS del 3 - och lite Rhodos

Av Lambergsfrua - 29 maj 2014 18:00

Dagarna på Tilos förflöt i ett behagligt tempo. Sista dagen var det några i sällskapet som hyrde vespor och gjorde en tur på ön.

 
Det finns knappt 16 km väg att köra på av hyfsad standard utom den smala bergsväg, som går längs branta stup upp till klostret Moni Agiou Panteleimona. Det är stora sprickor i vägen och då och då rasar delar av den ner i havet...


Klostret byggdes på 1470-talet vid en källa med friskt klart vatten och är tillägnat öns skyddshelgon.

Det har renoverats två gånger sen dess.

 
Bougainvilla i motljus - den växten trivs gott i det här klimatet. Precis som vi   

Tillbaka i Livadia var det bara att sätta igång och packa ihop och sedan vinka av två i vårt sällskap, som föredrog eftermiddagsbåten till Rhodos framför nästa dags tidiga morgonbåt. Lite vemodigt var det allt, att sedan säga adjö till vännerna på Tilos. Efter en god måltid på Omonia satt vi en stund på balkongen - men det blev en ganska tidig kväll. Väckarklockan ställdes på 5.



Det var fortfarande mörkt, när vi klev upp på morgonen, men det ljusnade när vi klev ombord på färjan som kom från Athen - och snart såg vi Tilos försvinna i fjärran.

 
Vi landade i Rhodos efter ca 3 timmar och tog oss med taxi direkt till det lilla familjeägda hotellet "Kristinas Rooms."


Eftersom det hotellet ligger innanför stadsmuren i Gamla Stan, släppte taxin av oss vid den närmaste stadsporten, så vi gå till fots sista biten.

 
Vid den här lilla gatan/gränden ligger Kristinas Rooms. Det var inte alls långt, men gatorna och gränderna är stensatta med kullersten. Det var lite knaggligt att gå på och väskorna med hjul hoppade och skuttade lite okontrollerat.


Trivsamma Kristinas Rooms har indviduellt utformade rum vid en mysig innergård med trädgårdsmöbler och en stor generös soffa. Hotellet ägs av svenska Kristina och drivs av ena sonen, medan hon och hennes man jobbar i Norge och bröderna i Sverige.


Ett av de tre rummen på bottenvåningen ser ut så här - så rent och frässcht. Alla rum har dusch/toa och ett litet pentry med bord och stolar till. Sängarna måste vara de bästa i hela Rhodos - inköpta på IKEA.     

På övervåningen finns tre rum och en härlig terass  med vidsträckt utsikt över hustak och hav. 
Sedan vi installerat oss och tagit det lugnt ett par timmar, gav vi oss ut för att utforska stan lite närmare.


Man fick akta sig för alla vespor och motorcyklar som smattrade fram längs de trånga gatorna. Dessutom är det tillåtet med biltrafik, vilket kan ställa till rent praktiska problem, som här. Föraren i den vita bilen vägrade att backa, klev ur och tog ett snack med den andra föraren - och avgick med segern.  


Det finns hur många restauranger som helst i Gamla Stans centrumoch alla har de energiska "inkastare" - ibland lite för energiska för min smak. Men gott var det.   


  

Värden Johan pysslade om alla blommorna framåt kvällen, då temperaturen sjönk lite.

 
Då plockade Svärsonen fram sin födelsedagsflaska bubbel och delade med sig till oss alla. Även Johan fick ett glas.


 
Vi skålade och tackade för en riktigt trevlig födelsedagsresa - och nästa dag väntade flyget på att ta oss hem till Sverige igen.

Önskar er alla en riktigt fin fortsättning på denna dag.

Varm kram,

Lambergsfrua   



 

   

 
 
Ingrid

Ingrid

29 maj 2014 22:44

Så mysigt att få bo i Gamla Stan och det där Kristinas Rooms så verkligen härligt ut. Jag förstår att ni sov gott i sängarna från Ikea. Min erfarenhet av sängar från många hotell är annars att de är stenhårda. Har man lite ont i rygg och höfter är det en ren plåga och jag brukar ta till extra kuddar och filtar för att få lite avlastning. Vi bodde på ett jättetjusigt hotell när vi var i Prag och där stod folk nästan och grät nere i receptionen och bad om att få byta sängar, men fick bara till svar att sängarna var precis som de skulle.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

29 maj 2014 22:51

Jag kan bara hålla med dig om det där med stenhårda sängar. Förra gången vi var på Tilos hade vi ett helt underbart boende, högt upp med en enormt stor terass - men sängarna var som kyrkbänkar - stenhårda. Därför valde vi bort det till förmån för Blue Sky som hade riktigt bra sängar för att vara i Grekland. Och så är det ofta nere i Europa, sängarna är pest och pina för oss nordbor, som är vana vid behaglig sängkomfort.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

30 maj 2014 18:32

Fina bilder och jättebra berättat - som vanligt!
Kram!

Lambergsfrua

30 maj 2014 23:10

Tack för rosorna Vännen!
Kramen,
Ma

 
Suss

Suss

1 juni 2014 21:16

Här hoppar jag in för att läsa ikapp, pga att skolan fyller nästan hela mitt vakna liv så här i slutet av terminen. Nu har jag läst, njutit av att få vara med er på Tilos och så underbart det har varit, trots att jag bara sitter framför datorn. Underbara bilder och vilken otroligt härlig ö. Undrar vad kärestan skulle säga om en resa dit? Åkte ni med något resebolag, eller bokade själva? Dyrt? Bästa tid på året att resa? Oj, nu fick du plötsligt bli resebyrå åt mig.... det var inte meningen. Tack i alla fall för ett underbart reseinlägg. Nu vill jag resa känner jag! KRAM! (Ska snart till London dock).

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

5 juni 2014 13:06

Vad roligt att du blev inspirerad av mina inlägg om Tilos. Vi bokade själva, eller snarare Svärsonen. Han har varit där många gånger med sin familj och känner till ur man ska fixa allt.
Morgonflyg med Ryanair från Skavsta till Rhodos (900 kr tor),taxi till hamnen för att hämta förbeställda båtbiljetter, hade tid att strosa i Rhodos innan båten gick på kvällen.
Bästa tid att resa dit är maj och september, kanske någon vecka senare än vi var där. Flera ställen öppnade i helgen när vi åkte hem.
Och det är mycket prisvärt. Vi betalade 30 Euro/natt på BLue Sky men det var försäsongspris.
Skulle du och Kärestan vara intresserade berättar jag och Svärsonen) gärna mer. Du kanske finns på Facebook?
Önskar dg en riktigt trevlig helg - och skönt sommarlov! Varm kram!

 
marina

marina

5 juni 2014 04:40

Jättefina bilder! Men det där med att "ibland rasar delar av vägen ner i havet" låter ju inte sådär väldigt betryggande...;)

http://www.marinasbay.blogspot.com

Lambergsfrua

5 juni 2014 13:09

Tack Marina! Nej, inte alls betryggande. Den dåliga vägen fick oss att avstå från att hyra bil och ta oss dit upp den här gången. Dotter, Son och Barnbarn däremot hyrde vespor och tog sig dit.
Ha det gott. Kram!

 
Anita

Anita

7 juni 2014 23:03

Oj, oj, vad jag har kollat bilder och läst om eran resa och det luktade Grekland ända hit. Jag gillar det landet. Det är något visst med det - vad vet jag inte men det ÄR.
Förstår att det var trevligt att vara ett helt sällskap av både familj och vänner både hemifrån och bland befolkningen.
Kulturen i det landet tilltalar mig också ... (oj, nu kan jag nästan känna dofter igen).
Som vanligt så har du visat oss otroligt fina bilder och det gr hela berättelsen än mera levande.
Ja, jag säger väl Tack och skål då och låtsas att jag har lite ouzo i mitt glas. (det är bland det godaste jag vet.)
Stor kram till dig !!

http://tillbakablick.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

8 juni 2014 11:51

Tack för alla rosor som du strör över mig :) Visst är Grekland ett fantastiskt land att turista i. Under våra besök på olika ställen i det landet har vi bara mött trevliga och vänliga människor. Visst kan jag tycka att "inkastarna" vid restuarangerna i Rhodos stad var lite väl intensiva - men det gäller ju att få gäster = inkomster.
Hoppas du sov gott i natt efter den där drömda ouzon ;)
Varma kramen,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards