Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 27 september 2014

Kanadagäss och möss

Av Lambergsfrua - 27 september 2014 17:00

KANADAGÄSS
När jag tittade ut
genom fönstret vid lunchtid idag blev jag helt paff. Det vimlade av kanadagäss, som tydligen mellanlandat för att äta sig mätta på sin väg söderut. Visst brukar vi ha ett och annat besök av dessa "shit birds ", men aldrig så här många. 


 
Det här visar bara en del av alla dem, som var där. Vi försökte räkna dem vi såg och kom till över 40. Troligen är de upp emot 50 fåglar i hela Tjärnen just nu. Visserligen är de vackra att se på, men ack, ack ack, vad de smutsar ner. 

MÖSS
I går morse
hade en tredje mus fastnat i fällan och det kändes inte alls kul. Innan den gnagt sitt sista gnag, hade den (eller en kompis kanske?) festat på resterna av ett värmeljus, som fanns kvar i en ljuslykta. Själva metallhöljet låg på golvet. 

 

Våra balkonger har en liten förrådsdel. Där har vi bara ett par myggfönster och ett smalt högskåp med ett gäng ytterkrukor av olika storlek, färg och fason - och några vackra snäckor. Under årens lopp har jag varje höst jobbat som en liten bäver för att försöka täta till alla springor i förrådet, för att det inte ska dra in på den inglasade delen, där vi så gärna sitter. Jag har bland annat använt tjocka tätningslister och frigolitskivor. 


När jag kollade in där igår, fick jag se ett runt litet hål högst upp i en sån skiva, på den del som gränsar till takfoten/vinden. Efterom jag inte når dit upp ens med hjälp av en stege, svingade sig (nåja) Mannen I Mitt Liv dit upp på stegen och täppte noggrant igen hålet - med tvålull. Jag skulle vilja se den mus, som forcerar den hårdkramade metalbollen utan att skada lilla nosen. Risken fanns förstås, att någon liten rackare blivit instängd på "vår" sida av bollen...    

MiML laddade fällan igen, men vi satt därute på kvällen utan att se något misstänkt. Stängde sedan dörren och gjorde oss ordning för natten. Det sista MiML gjorde var att kolla musfällan - och där satt en utestängd/instängd krake. 

I morse var fällan tom och nu håller vi tummarna för, att den får så förbli. Det räcker så bra med de fyra vi har fångat på bara ett par dagar...

   



Nu önskar jag er en riktigt skön kväll - utan några möss
Varm kram,

Lambergsfrua   



Res 

 
 
Sonen

Sonen

29 september 2014 16:48

Sanningen är ju att det finns betydligt fler möss och råttor i våra hus än vi anar. Men de får gärna hålla sig utanför lägenheten, tack.

http://www.durietz.n.nu

Lambergsfrua

29 september 2014 23:08

Jo, vi har ju insett det, men det är faktiskt första gången på de tretton år vi har bott här, som vi varit i närkontakt med dem.Vet att de kan ta sig in genom hål smala som en blyertspenna, så nu går jag och kollar, var vi har blyertspennsstora öppningar och springor...
Stora kramen,
Ma :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards