Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 20 december 2015

Av Lambergsfrua - 20 december 2015 14:00

Idag har vi över +10 hos oss och det är faktiskt varmare än på midsommarafton och framför allt något bättre väder.


Häromdagen gick vi förbi en trädgård, där rosentryn börjat blomma. Den blommar normalt sett mycket tidigt på våren och har nog blivit lite vimsig i den biologiska klockan, eller hur man ska förklara saken. Hoppas att den kan blomma till våren igen.

I går testade jag att göra stark, skånsk senap att ha till jul. Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men den blev helt misslyckad. Stark ja, men besk. Min pappa sitter nog i sin himmel och gråter över det nu.

 
I min barndoms jular
stod alltid en mörkbrun glasburk med pappas egentillverkade skånska senap på bordet. Den gjordes efter farmors recept, som jag hade behövt nu. Jag vet intem vad som var hemligheten, men resultatet blev en senap som var stark! Ja den var så STARK, att man nästan storknade, ånga pös ut ur öronen och håret i nacken krullade sig vällustig.

Apotekets skånska senap på bilden är ett bra försök och helt OK. Ändå är den som en västanfläkt och nästan ett skänt i jämförelse med pappas- men, men, det är vad jag får nöja mig med i fortsättning också. 

Varm kram,
Lambergsfrua  
  


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards