Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Sockerborg igen

Av Lambergsfrua - 10 januari 2010 22:28

Flera av er blev intresserade av den sockerborg eller snöborg som Dottern och hennes familj har gjort till jul i flera år. Visserligen är ju julen utdansad, men kanske kan "receptet" vara något att spara till nästa jul.


Det är inte hennes egen idé. Jag tror, att hon hittade beskrivningen i en tidning. Hon har inte den kvar men här kommer hennes egen version av "familjereceptet":


Och med detta och några olika upplagor av Sockerborgen/Snöborgen önskar jag alla en riktitg god natt!

Varmaste kramar!


Hur man gör en Sockerborg/Snöborg

Vi räknar med att det går åt 3-5 paket bitsocker och 2-3 paket florsocker 

Klä en bricka el dylikt med aluminiumfolie (borgen ska gå att flytta) 

Markera borgens konturer på folien, tänk på att göra tornen tillräckligt breda för att få ner värmeljus - bara batteridrivna sådana.


Bland ett par skålar med vanlig kristyr, inkl ättika 

Sedan är det bara att sätta igång o bygga med kristyr som murbruk 

Dekorera tinnar o torn genom att droppa kristyr på dem 

Placera härligheten på lämpligt ställe och gör ett vintrigt landskap runt med hjälp av bomull.


OBS! Tänk på att använda batteridrivna ljus inne i borgen, även socker kan börja brinna (vi vet…).

 

Folieklädd bricka - här syns grunden till2006 års bygge från ovan

2004 års bygge


2006 års bygge


2007 års bygge


2008 års bygge


2009 års bygge med diodlampor som lyser upp inne i borgen 

 
 
margit

margit

11 januari 2010 03:09

Hej på dej! Nu är det "mitt i natten"...jobbar..men just nu rätt lugnt.
Vilken fin "sockerborg" Tänk att komma på att gör nåt dylikt! Duktigt!
Önskar dig en fin vecka!!Må så gott min vän!
Kram!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Peter

11 januari 2010 09:39

Där kan man verkligen snacka om julpyssel =D Snygg variant med ljusdioderna tycker jag.

Kram ~ Peter

 
Daniel

Daniel

11 januari 2010 10:42

WOW, så mysigt! Kreativt!

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

11 januari 2010 12:07

Men herre gud vilket arbete och vad snyggt. Kanske något att tänka på till nästa jul. Det är inte långt dit. Veckor och månader blixtrar förbi som hade de eld i baken. man hinner inte med faktiskt.
Ha det gott min vän !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

11 januari 2010 13:08

Så kul att se de olika årgångarna av sockerborgen. Det syns tydligt att den blir mer och mer avancerad. Det är en riktigt rolig idé för den som inte har lust att baka pepparkakshus.

Vilken vacker header du har!

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
wiper

wiper

11 januari 2010 15:15

Vad din dotter är. Har aldrig sett nåt liknande så det var intressant att få kolla på dessa bilder. Vad häftigt det blev med belysning i. Jag skulle aldrig klara sånt småpyssel tyvärr. Jag börjar darra när jag håller på med finmotoriska grejer. Försökte tillverka smycken men det gick inte. Har du också gjort en sån borg?. Hälsa henne att den är jättefin och att hon är skicklig.

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
stinalill

stinalill

11 januari 2010 20:06

Jättehäftigt!! Till nästa jul kommer det absolut att bli ett sån´t sockerbygge hemma hos mig!! Ståendes i mitt tomteland! En jättekul idé! Tack för att du delar med dig av byggnadskonsten!

Varma kramar till dig!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

11 januari 2010 21:00

Vi brukar ha väldigt kul i slutet av januari när borgen hamnar under belägring med hjälp av de sista smårakterna från Nyår. Roar såväl oss som grannbarn :-D

 
katsura

katsura

11 januari 2010 21:29

Tack för "receptet"!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

11 januari 2010 23:34

Margit: Det är Dottern som nosar rätt på såna där finesser som Sockerborgar och liknande. Ha det gott du också!

Peter: Håller verkligen med dig och lysdioderna tar inte eld heller, som värmeljusen lätt gör.

Daniel: Tack! Det är Dottern och hennes familj som får ta åt sig äran. Min kontakt med sockerbitar är möjligtvis i en kopp te;)

Skomakar-Lisa: Kära du, tack för berömmet, som jag skickar vidare till Dottern. Men nähä du, det är allt en bra stund till nästa jul. Den står i alla fall inte och knackar på dörren här ännu - även om tiden rusar allt snabbare med åren :)

Ingrid: Ja, man ser att idén har utvecklats allt eftersom åren gått. Själv är jag väldigt förtjust i årets upplaga med lysdioderna.

Wiper: Tråkigt att du har problem med dina händer och finmotoriken. Nej kära du, jag har aldrig gjort en sån där borg. Det har jag helt överlåtit till Dottern och hennes familj. Jag nöjer mig med att sen komma och beundra underverket och fotografera det ;)

Stinalill: Tänk jag tror, att en sockerborg/snöborg skulle passa riktigt fint i ditt härliga tomteland nästa år. Bra mycket roligare än ett pepparkakshus i alla fall, tycker jag;)

Maria: Men kära barn då! Inte hade jag en ANING om, att du har såna tendenser. Jag utgår från att du håller mitt Barnbarn borta från dessa destruktiva gärningar *garv*

Katsura: Varsågod!

Allra varmaste kramar till er allihop!




http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

12 januari 2010 21:14

Så roligt att få se hur dom olika borgarna har förändrats genom åren, alla lika fina. Vilket jobb som ligger bakom, har dom sparat dom alla ?? synd om dom förstörs..

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Trollmamman lowa

Trollmamman lowa

12 januari 2010 23:15

wow va skojigt.. hur skall jag nu lyckas härma dig i denna finurliga uppfinning. Barnen blir överlyckliga om jag lyckas få för mig att testa det här. :)

http://www.lova.bloggagratis.se

 
Madde

Madde

15 januari 2010 18:44

Wow! Jag är jätteimponerad. Borgarna är ju hur läckra och tjusiga som helst. Vilket arbete. Nu har jag ju fått ett jätteroligt pysseltips till nästa jul. De ser ju så mycket roligare ut att göra än de vanliga traditionella pepparkakshusen. Tack för att du delade med dig av dessa fantastiska byggnadsverken. ;-)

http://www.mads.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Erik

20 januari 2010 18:28

Barnbarnet/det senaste årets designer här,
Kul att så många gillade idén! Det gäller att ha lite fantasi när man hittar på formen på borgen. Ett tips som jag använder mig av är att kolla på internet efter borgar (årets borg är löst baserad på Torre de Belém) och ta idéer därifrån. Sedan är det bara att låta fantasin spira för att skapa sin egen design!

~ Erik

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

20 januari 2010 23:00

Ruth: Nej, borgarna finns bara kvar på foton. TYdligen kul att "spränga" dem med med de sista småraketerna från nyårsfirandet...

Lowa: Kan bli ett kul projekt till nästa jul!

Madde: Ja, pepparkakshus känns lite förlegat nu. Jag har sparat "receptet" för att kunna puffa för det igen till julen.

Erik: Tack för tipset att kolla efter borgar på nätet. Dessutom besökte vi faktiskt Torre de Bélim på vår Portugalresa i november. Visste du det?

Varmaste kramar till er alla fyra!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Erik

24 januari 2010 13:04

Gigi: Jajamen, det var därifrån jag fick idén (så tack får att ni åkte dit) d(^.^)b

 
Suss

Suss

21 november 2010 20:31

Jag säger bara WOW!!!! Vad häftigt, jag har aldrig förr sett något liknande. Jätteroligt alternativ till pepparkakshuset. Kram!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

21 november 2010 22:22

Ja, i Dotterns familj kan de numera inte tänka sig en jul utan sockerborg och bygget engagerar hela familjen. Jag är spänd på årets upplaga, som snart ska byggas.
Varma kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards