Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Vinter här, men...

Av Lambergsfrua - 22 januari 2010 19:29

... för ca ett år sen var vi i Egypten på en spännande och mycket intressant resa. Vi reste "all inclusive" med Solresor till ett superfint hotell i Hurghada Förutom mat och dryck ingick alla utflykter - och de var många och innehållsrika. Många foton blev det.


Kan kanske verka fånigt att betala för all inclusive, man bör ju stödja de lokala restaurangerna, men med tanke på att vi längre är helt unga och inte alls är vana vid den bakteriekulturen, var det nog klokt. Vi blev aldrig magsjuka och bara ett fåtal av våra medresenärer kände sig lite dåliga en eller ett par dagar - det visade sig, att de  hade varit ute och ätit på lokala restauranger.   


På hotellresturangen serverades fantastiska lunch- och middagsbufféer med god mat och många olika sorters färska grönsaker. DEt ska man ju akta sig för vet varje resenär - men allt var faktiskt sköljt i mineralvatten! Det hade ju varit dålig reklam för hotellet, om gästerna blivit sjuka av den mat som serverades, eller hur?


I Luxor gjorde vi en båttur på Nilen med en s.k felucca i solnedgången. Magiskt vackert.   


På en utflykt till ett beduinläger i öknen skojade vår guide till det lite och gjorde en trickfotografering, så jag ser ut som en något åldrad Pippi Långstump - men hon lär väl å andra sidan också ha kommit upp i pensionsåldern vid det här laget, om man tänker efter. Och det gör man ju ibland   


Hur guiden gjorde? Jo, han höll en sten liten sten framför sin kamera, bad mig lyfta upp armarna och så tog han fotot. Kul idé tycker jag  


Nu är det snart dags för Let's Dance.

Önskar er alla en trevlig helg!

Många varma kramar till er alla!   

 
 
stinalill

stinalill

22 januari 2010 20:21

Ja det var väl det jag kunde tänka mig!! Du är lika stark som Pippi! Det visste säkert guiden oxå....;)

Det är många härliga resor ni har gjort du och din man!! Spännande och intressant att se andra kulturer. Och lärorikt att möta människor, som lever lite olikt oss!

Jag älskar oxå att resa och har gjort en del "utflykter". Men nu har jag fått lov att acceptera, att det inte blir fler resor för mig. Men det är roligt, att se på foton och minnas. Och roligt att ta del av dina resor! Tack för det vännen!

Varm kram till dig!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
katsura

katsura

22 januari 2010 21:10

Såg precis ett intressant program om Egypten och Ramses II på Kunskapskanalen... och så har du skrivit om Luxor och Hurghada. Kul sammanträffande! Trevlig helg!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Lars

Lars

22 januari 2010 21:45

Det var hiskeligt vad starkt du var!!!!
Bäst jag är extrasnäll emot dig på nästa HSB-träff ;)

Ni får ha en trevlig helg!!

http://www.garaget.org/Skoghallskille

 
Ingen bild

Maria

22 januari 2010 22:13

Vilken tjusig bild. Slår ju photohop med längder ;-)

 
Kram Ruth

Kram Ruth

22 januari 2010 22:29

Ni har så många fina minnen att blicka tillbaka på när det gäller resor och det är så roligt att läsa om det för oss som inte är så beresta utrikes och bortom.

Nu börjar Let's Dans efter långpausen, skall bli intressant att se vem som åker ut i kväll, tycker alla är så duktiga, även snickaren Willy, han kämpar på och gör så gott han kan, en cirkusclown :-)
Ha en fin helg vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

23 januari 2010 01:46

Hej i Natten !!!
Kan inte sova, så jag tittar in hos dig.
Trevligt att du vill dela med dig av den varma och härliga resan,det behövs nu så här i den kalla vintertid just nu -17 grader,här om kvällen hade vi 23-.Har inte varit och skrivit på blogget nu på ett bra tag, en liten bloggpaus.Har umgåtts med A nu när han har kommit hem,Måste ta igen tiden han varit borta.Men vi hörs snart igen.Kram IA....

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ragnvi

Ragnvi

23 januari 2010 07:23

Morning o tack för varma kramen! Du får ett gäng tillbaka du också!
Jisses vilka häftiga istappar du visar oss! Och dina foton från era resor är underbara!
Igår kom Prins Solsken till lilla huset...men jag var inte hemma!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
wiper

wiper

23 januari 2010 09:56

Jag känner igen mig i din kommentar i går. Har också fått lite äppelkinder, jag som annars har ett långsmalt ansikte. Du frågade om jag har nån metod för viktminskningen.

Jag har dragit ner lite på kolhydrater så det blir mindre av potatis, ris och pasta. På morgonen äter jag bara en smörgås och sen ägg och bacon som har lågt GI. Då håller jag mig mätt fram till lunch.

Vi försöker ungssteka maten och äter mycket av kokta rotsaker i buljong och ibland även broccolli. När vi gör soppor så reder vi inte med mjöl utan har bara grädde och buljong. Sen äter vi frukt och en näve cashewnötter varje dag plus avokado.

Jag har testat massor av metoder men det bästa är att äta lagomt, små portioner men ofta istället. Jag har aldrig varit överviktig förrens jag blev sjuk. Om jag får godissug så tar jag en ruta med mörk choklad av en fin sort som är både nyttig och god.

Vilken upplevelse att få besöka Egypten och vad förståndigt av er att äta säkert.

Vilken vacker bild på båten och vilken upplevelse. Du ser ju hur tuff ut som helst på bilden och jättefin. Du får inte trycka ner dig själv för du ser jättebra ut.

Ha en riktigt bra lördag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

23 januari 2010 11:49

Roligt när du berättar o visar bilder från era resor.
I Egypten har jag aldrig vart men jag har inte rest klart ännu...=))

Ha en fin helg!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

23 januari 2010 12:24

Världens starkaste Lambergsfrua ;))
Vilken festlig bild =))

Ha en fortsatt trevlig helg , kram =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

23 januari 2010 14:46

Tack för go kommentar hos mig.

Kan tänka mig ni hade en spännande och intressant resa till Egypten.
Skönt att ni aldrig blev magsjuka där.
och ja, man måste vara försiktig när man är ute och reser då vi inte är vana vid bakteriekulturen i många länder.
Tyvärr blev jag alltid med eller minder dålig på de flesta resorna, trots att jag var försiktig.
Men antagligen har jag en mycket känslig mage.

Underbart foto i solnedgången, och kul bild du gjort med dig i öknen med en stor snöboll du håller i.
Läckert !!

ha det så gott och önskar dig också en trevlig helg.
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
soffie

soffie

23 januari 2010 14:58

va härligt det är att resa vi sticker om en å en halv vecka till Gran Canaria blir gött att komma iväg en vecka,
Va häftig bild på dej,
Må så gott i solen idag

http://www.soffie69.blogg.se

 
Yvonne R

Yvonne R

23 januari 2010 15:21

Jag hade hellre varit där nu än i kalla Sverige.
Gillar trick-bilden :o)
Ha det gott och tack för dina inlägg!!!!

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Peter

25 januari 2010 17:02

I detta läge skulle jag utan tvekan föredra Egypten före Göteborg. Lite solsken i ansiktet vore sannerligen inte alls fel. Gillar för övrigt bilden av segelbåten på Nilen.

Kram Peter

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards