Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Grekiska aftonen

Av Lambergsfrua - 31 januari 2010 12:34

Som ni redan vet var vi bjudna till Dottern och hennes familj igår kväll. Eftersom det skulle serveras grekisk mat hade jag dagen till ära dragit på mig en blå och vit tröja   . MiML hade sina nya mörkblå jeans, som sitter superbra på honom. Inte tillstymmelse till Gällivarehäng där inte   


Under dagen hade Dottern och Barnbarnet frusit ljuslyktor och tre av dem lyste välkomnande vid ytterdörren.


i den här hade de frusit in tallbarr - dekorativt   


Värmande och stämningafullt i kylan. Ja, värmande inombords alltså.


Efter ett glas bubbel med pistagenötter till satte vi oss till bords - dukat i blått och vitt förstås.


 

Vi bjöds på en välsmakande pastitio - en slags grekisk variant av lasagne gjord på rörpasta, köttfärs och bechamelsås kryddad med bl.a kanel under ett täcke av riven ost.


Till det en fräsch grekisk sallad och i glasen guldgul retsina med sin lite kärva smak av kåda. Om vi blundade hårt och tänkte bort snön kunde vi nästan tro att vi var i Grekland - och helst då på favoritön Tilos förstås  

I fönstret blommade orkidéer. För ca ett halvår sen överlämnade jag med varm hand ett par utblommade orkidéer till Barnbarnet. Jag hade tänkt slänga dem, men det ville inte han. Nu blommar båda plantorna igen!    


Medan ljuslyktan på altanen glimmade och gnistrade på den tjocka duken av snö, njöt vi av värmen och gemenskapen inomhus - och såg sen finalen på Robinson.


Vandrade sen hemåt medan fullmånen lyste vänligt över trädtopparna - men aj, vad kylan nöp i kinderna.   


Det är fortfarande kallt. solen tränger igenom lätta kölddimmor och vi har -15.


Önskar er alla en fortsatt bra söndag

Varmaste kramar!   







 
 
Siv

Siv

31 januari 2010 13:10

Vilka kontrast; Vit snö o grekisk mat. Tänker nog hellre på ett varmt grekland just nu. Annars vet jag att den stora i mitt hus älskar grekisk mat!!!! Ibland stinker hon vitlök så man backar! /Siv

http://knatten.bloggplatsen.se

 
Lars

Lars

31 januari 2010 14:06

Låter som en mycket trevlig afton!!
Själv ska jag i em sitta och förbereda kursmaterial inför HSB Webb kursen på onsdag.
Stort tack för det omtänksamma mailsvaret jag fick, det värmer verkligen!!
Hoppas ni får en trevlig söndag!
//Lars

http://www.garaget.org/Skoghallskille

 
Ingen bild

Erik

31 januari 2010 15:05

Fina bilder på lyktorna!

 
wiper

wiper

31 januari 2010 16:06

Vad häftigt med en snölykta i is. Maten ser verkligen läcker ut förstår att ni njöt. Ja ni måtte verkligen ha blivit förflyttad till Grekland. Jag har aldrig varit där så jag har verkligen missat nåt. Orkideén har verkligen tagit sig.

Vilken härlig kväll ni hade.

Ha en fin söndag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

31 januari 2010 16:27

Siv: Vad trevligt att du tassade in här välkommen! Visst luktar man apa, om man äter vitlök. Men det är gott! Kanske du skulle pröva nån gång;)
Krrr, krrr och en försiktig kram till dig!

Lars: Som vanligt kommer det att bli en informativ och trevlig kurskväll under din ledning. Du är bra på sånt!
Det gläder mig/oss om mailet gjorde någon nytta.
Lycka till på onsdag!
Varma kramar från både MiML och mig!

Erik: Mmm, tack!
Stor kram,

Wiper:Det finns så mycket fint att se och uppleva här i världen - men ibland kan man resa i fantasin. Då får man ju precis som man vill;)
Varma kramar!

http://lambergsfrua.blogglatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

31 januari 2010 16:41

En så mysig kväll ni hade!! Vackert med islycktorna!
Beskrivningen av maten fick det att vattnas i munnen..mmm.
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

31 januari 2010 16:48

Får nog söka mig nya recept på nätet, man kör oftast i sina gamla hjulspår, dags att sätta piggar på hjulen och utforska nya rätter. Maten ser ut att vara väldigt smarrig, den hade jag inte tackat nej till.
Ha en fin söndagskväll !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
soffie

soffie

31 januari 2010 19:54

va fin den lyktan blev med infryst tallbarr,
Å mums med Grekisk mat.
Vi åker på onsdag till Gran Canaria,

http://www.soffie69.blogg.se

 
Cina

Cina

1 februari 2010 15:51

Den maten hade inte jag heller tackat nej till ser verkligen smarrig ut.
Och visst är det tjusigt när man gör dessa isljuslyktor de lyser så vackert!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Peter

2 februari 2010 10:23

När man får vackert upplagd mat blir man nästan lite missnöjd när man ätit upp den, eller hur? Synen är verkligen en jätteviktig del av njutning vad gäller mat.

Kram Peter

 
margit

margit

2 februari 2010 16:07

DE VA MÅNGA fina ISLYKTOR..ni gjort!! Jättefina!!
Minns att man gjorde nån sån som barn...
Kram!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards