Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 13 april 2010

Några foton från Memmingen

Av Lambergsfrua - 13 april 2010 13:10

BYGGNADER

Jag tänkte börja med att visa några stadsmiljöer från Memmingen..


Utsikten från vårt hotellrum. Vi bodde vid en tvärgata till Marktplatz


Marktplatz med sitt skönt bemålade Rådhus. Uteserveringarna var fulla av soltörstande gäster.   


Här på gågatan satt vi en stund i eftermiddagssolen med ett glas kall öl/vitt vin. Att titta på folk är ett roliigt nöje - som dessutom är helt gratis.   


 

Många hus härstammar från 1600-talet - själva bageriet är väl något yngre


Genom stan rinner Der Bach - Bäcken, men det ser mer ut som en kanal. Far och dotter betraktar knoppande träd


Attraktivt boende vid Det Bach - och ginsten blommade   


  Stadsmuren började byggas på 1100-talet. Inte konstigt att delar av den har förstörts. Det kostar att underhålla och renovera.


  Tänk så vackert man kan göra ett fönstergaller - och blommorna gör ju inte saken sämre. Observera det lilla avvattningsröret på blomlådan - fiffigt.   


Önskar er alla en fortsatt fin vårdag.

Mina soligaste kramar!   



 
 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

13 april 2010 14:40

Kan tänka mig det var en trevlig resa till Memmingen,
och många fina foton du visar oss.
Ser ut att vara en mycket vacker stad och med vackra hus.
Det ser så otroligt mysigt ut.
Önskar dig också en fin fortsatt vårdag.
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Ingen bild

Peter

13 april 2010 15:33

Vilka härliga miljöer. Nästan som en dockstad eller något. Inte konstigt att Disney gör sitt bästa för att kopiera den typen av byggnation i allt de gör. Fast detta är ju äkta vara förstås ;)

Kram Peter

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

13 april 2010 17:53

Inger Maryissa: Du har helt rätt, mysigt är rätta ordet. Och tänk den lilla charmiga stan hade vi aldrig hört talas om förut.

Peter: Ja du miljön är mycket trivsam där. Vad vi förstod hade stan blivit ganska hårt bombad under kriget, men man har försökt bygga upp i samma stil och det hedrar dem.
Mina soligaste kramar till er båda!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

13 april 2010 18:49

Åh vilka fin foton du låter oss ta del av idag.
Ja kan känna doften av våren.
Och det ser verkligen mysigt ut!

Men nu har ju våren även kommit hit till oss.

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se/heavenla

 
Ailas

Ailas

13 april 2010 19:43

Ska säga det direkt; jag är mycket svar för tyska småstäder. Särskilt svag för dem med gamla korsvirkeshus... I städer som Celle eller Goslar kan jag gå länge, länge. Goslar sägs vara den stad som har flest korsvirkeshus i hela Tyskland, närmare bestämt ca 1 800 st!

Tack för dina underbara bilder, trevliga att titta på... för tror inte att jag har varit i Memmingen själv.

Kram

http://ailas.svenskablogg.se

 
Ruth

Ruth

13 april 2010 21:59

Många vackra och fina hus i denna pittoreska stad med anor. Många fina foton från eran trevliga resa som jag tackar dig för att vi fick ta del av..
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

13 april 2010 22:46

Cina: ja, jag hann bara vända ryggen till så kom våren till våra breddgrader också, snön har försvunnit och isen har nästan smält undan här;)

Ailas: Jag håller med dig, de gamla tyska stadskärnorna med sina korsvirkeshus slår det mesta i arkitektur. Celle och Goslar är nog i särklass vackrast, men Rothenburg ob der Tauber går inte heller av för hackor. Nej du, jag tror inte att Memmingen är en stad man normalt sett besöker som turist. Vi visste ju inte ens om att staden fanns...

Ruth: Pittoreskt och charmigt är det verkligen. Och det kommer fler foton så småningom. Jag är bara så glad att någon vill titta:)

Mina allra soligaste kramar till er alla tre!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

14 april 2010 08:12

Godmorgon =))
Vilka underbara hus !!
Ni verkar ha haft en mycket trevlig och lyckad resa =)
Tack för att du delar med dig av dina underbara bilder =))
Önskar dig en bra dag ,varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Ingmarie

Ingmarie

14 april 2010 12:38

härliga bilder vännen

http://mimmiros.blogg.se

 
Ingen bild

Pelle

14 april 2010 15:03

Ja jösses. För exakt en vecka sedan satt vi och tog ett glas mörkt öl i Memmingen. Tiden, liksom tanden, ilar. Prost.

 
Yvonne R

Yvonne R

14 april 2010 15:07

Ni har haft en härlig resa förstår jag från alla fina bilder. Kul att du visar oss.
Mysig onsdag

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

14 april 2010 15:17

Who du är hemma igen. Har saknat dig lite!!
Se så, ute o rest o gottat sig o då kan man ju undra...kom min lilla adress med i packningen?? *ler*. Kanonhärliga bilder!!
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Lena "Roshultskan"

Lena "Roshultskan"

14 april 2010 17:21

Inrättar mig i ledet och öser beröm över både staden och över dig som visar dina foto...de är mycket vackra. Jag som inte alls är särskilt berest njuter i fulla drag av att se och läsa om alla underbara platser som finns =D
Varma vårkramar till dig från mig !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

14 april 2010 17:56

Berith: Tack snälla för hälsningen - och ja, det var en fantastiskt lyckad resa, tycker vi.

Ingmarie: Tusen tack! Jag är bara så glad att någon vill titta och gillar det man ser;)

Pelle: Prost själv! Och TACK för en välorganiserad Tysklandsresa - hoppas det blir fler oväntade resmål;)

Yvonne R: Ja, vi hade några fina dagar söderöver. Nu får vi uppleva våren två gånger, inte helt fel;)

Herr Nilssons Fru: Kära go'a - inga adresser alls kom med i packningen. Hoppas du kan förlåta mig om jag lovar bättring...

Lena "Roshultskan": Tack för berömmet! Jag är glad om bilderna kan förmedla något av allt det trevliga vi haft och det vackra vi fått se.

Mina allra soligaste kramar och tack till alla er som kommenterat!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

14 april 2010 19:17

Tack för att du bjuder på så fina bilder från resan. Vilken fin guidad tur man fick gå på. Jättefina byggnader. Den med fönstergallret är ju helt underbar.

Dit måste man försöka åka nån gång.

Ha det toppen
Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards