Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

Ny kamera!

Av Lambergsfrua - 15 juni 2011 16:59

Jag har småsurrat lite löst om att eventuellt köpa en ny kamera, men inte kommit riktigt till skott. Jag har ju faktiskt två helt fungerande kameror, dels en Sony Cypershot DSC-W120 med 4x optisk zoom, dels en Nikon Coolpix med 10x optisk zoom. men det är ju det där med zoomen - vill ju så gärna ha lite mer...


Så fick jag då se att Elgiganten sålde en Samsung WB650 med 15x optisk zoom till nedsatt pris. Nu gillar jag i och för sig inte de här stormarknaderna, men priset, priset - och zoomen...


 

 Vi åkte alltså till Elgiganten, där en ung manlig försäljare tog sig an mig. MiML är totalt ointresserad av kameror, så han var mest med som bärhjälp *flabb*. Man riktigt såg hur killen stönade inom sig, när jag ställde frågor om typen av minneskort (snabbt mummel:"SD"), batteri ("ingår") och laddare, ("ingår"). Ibland måste man ju köpa till det. Men det fanns nog inte i killens värld. Inte just då i alla fall.


Något demoexemplar fanns inte förutom det, som satt fastkedjat i hyllan. Jag ville gärna testa zoomen.    "Inget batteri i den", sa föräljaren lite trött. "Nähä, men det kanske finns något, som du kan sätta i tillfälligt"? undrade jag "Nä, vi har inget som är laddat", svarade han med ungefär samma tonläge, som när man försöker prata förstånd med ett litet barn.


Man kan nog lugnt säga, att den här försäljarens specialitet INTE var service och inte heller kameror. Eller så trodde han väl, att vithåriga stenålderstanter inte har en susning om något annat än dragspel och gammeldans. Jag tror man ska akta sig för att ha förutfattade meningar om bland annat oss silverpantrar. Vitt hår betyder inte per automatik att man är mindre vetande.


"Du har 30 dagars ångerrätt" sa killen till slut och det avgjorde saken - kamerna fick följa med mig hem. Och jag har laddat batteriet   Nästa steg är att läsa bruksanvisningen och sen göra testfotograferingar.


Jag lägger in några foton, som är tagna med lilla Sonyn, innan jag hade köpt Samsungen.


Jag trodde inte, att den lilla fjärlien skulle komma med på fotot, för den var ju inte stilla många sekunder.


Sommarlediga grabbar svalkar sig i Lambergskanalen. 


Önskar er alla en skön kväll!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Ingrid

Ingrid

15 juni 2011 19:01

Drömmen vore ju att få en systemkamera med ett ordentligt objektiv, så att man kan fota på långt håll, men jag misstänker att det bara blir en dröm. Med en sådan kamera blir man väl tvungen att gå på kurs för att lära sig hantera den.

Lycka till med ditt nya underverk!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

15 juni 2011 20:31

Där håller jag helt med dig Ingrid. Först och främst kostar en sådan kamera en hel del, dessutom måste man nog få utbildning på den. Därför håller jag mig till digitalen - än så länge ;D
Tusen tack för lyckönskningarna!
Soliga kramar,

 
yvonne

yvonne

15 juni 2011 19:19

Å, kameror, mitt specialintresse ;) Jag har ju också en Coolpix fast den är det ju 24X zoom på. Och det räcker verkligen. Sofie har en likadan kamera som du nu! Jag förstår inte riktigt heller hur de kan vara så billiga...men det kanske är för att de inte är så jättesmå och platta? Och visst är det irriterand med försäljare som helst önskar sig (och en annan) dit pepparn växer ;)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.comco

Lambergsfrua

15 juni 2011 20:29

Mmm - 24X zoom - drömmen =D Men smakar det så kostar det förstås och jag var inte riktigt redo för det steget prismässigt än. Näpp, lite och smidig är ju inte min nya kamera precis och självklart sänker det attraktionsvärdet - och priset. Men jag har starka armar =D
Soliga kramar!

 
Ruth

Ruth

15 juni 2011 19:19

Hahaha, du är för härlig, "gråa pantertanter" nix det hänger inte på håret hur man är inuti huvudet. Hoppas du blir nöjd med din nya kamera, vad den kan göra för skillnad får vi nog se här framöver, så ut och fota med dig, ta med dig båda den nya och Nikon, ta på samma föremål från samma avstånd och max Zoom för att se skillnaden. Fotar man mycket så kommer kraven också. Lycka till med din nya kamera !
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

15 juni 2011 20:26

Tusen tack go'a Ruth!
Jag har gjort några småtester från balkongen på olika bilar med reklamtext - det märks skillnad och det är jätteroligt. Jag återkommer med resultat senare =D
Ha en fortsatt bra kväll!
Soliga kramar - fast det spöregnar här ;)

 
Ingen bild

Lasse

15 juni 2011 20:19

Grattis till nya leksaken!! ;)

Lambergsfrua

15 juni 2011 20:23

He he! Tusen tack min vän =D

 
Ingen bild

Sonen

16 juni 2011 07:27

Nä du, service är inget som faller sig naturligt för den yngre generationen. Sådant måste man numer gå på kurs för att lära sig. Egentligen behöver man inte veta exakt vad man pratar om, man kommer väldigt långt med altruism och lite engagemang. Fast det kanske är för jobbigt.

Vad heter de orangea blommorna på den första bilden? De är riktigt fina, men jag känner inte alls igen dem. Och du, har du för många kameror kan jag ge dig namnet på en nära släkting som inte har någon sådan och gärna hjälper till så ni inte får för många elektronikprylar i lådorna. Om man nu kan få för många elektronikprylar förstås, jag är ärligt talat inte alls säker på det ;)

~ Kram

Lambergsfrua

16 juni 2011 11:28

Jag håller med dig! Det handlar mer om attityd än ämneskunskap. Kul att se dig skriva "den yngre generationen" - för mig tillhör ju du den, men så är det ju förstås inte längre. Lustig insikt =D
Vad gäller blommorna satte du mig ordentligt på pottan där. Jag har hela tiden trott att det är kejsarkrona, men jag kollade för säkerhets skull på nätet - och det stämmer inte. Så jag vet faktiskt inte. Vacker är den i alla fall och växer i en trädgård här på Lamberget.
He he, en mig nära släkting =DD
FÖR många elektronikprylar? Kan man få det??? Hur som helst ska jag fundera lite på saken. Den nya är inte att tänka på och inte den lilla behändiga Sonyn heller;) Kanske Nikon då...
Soliga kramar från oss båda,
Ma

 
Anita

Anita

16 juni 2011 07:45

Kul att du köpte kameran. Nu har du en leksak i sommar att sysselsätta dig med. Ju mera man fotar ju mera lär man sig. Fast jag tror du kan det mesta redan.
Det skall bli spännande att få se skillnaden om det nu blir det. Spännande vännen !!!
Ha en bra fotodag min vän !!! Väntar se resultat *skrattar*
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

16 juni 2011 11:17

Tusen varma tack, Anita!
Jag vet ju att det egentligen var onödigt - men roligt att få lite mer "kraft i paketet". Jag tog några testbilder igår med alla tre kamerorna för att jämföra zoom och skärpa. Jag återkommer med smakprov, när jag fotat något vettig motiv. Inte så kul att visa sidan på en skåpbil med firmamärke =DD.
Soliga kramar tillbaka min vän!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards