Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

Kli och nys och besök

Av Lambergsfrua - 6 augusti 2011 12:38

Så har den då drabbat mig igen - allergin. Det är nu tredje året i rad som jag får rinnande och kliande ögon och plötsliga nysattacker vid den här tiden på året utan att vara förkyld. Tabletter och ögondroppar lindrar lite.


 

Gråbo är en av bovarna.


Jag är säker på att även vass är en bidragande orsak - och där vi bor finns det mycket av den varan. Ja gråbo också förresten... 


Svullna och ljuskänsliga ögon döljs bäst bakom solglasögon (glajjor som de numera kallas). Just den här bilden tycker jag är lite roligt, för den fotograferande Dottrens ben och armar speglar speglar dig i glaset.


Jag har förstås laddad ordentligt med pappersnäsdukar för både nysningarna och de rinnande ögonen. Jag har pappersnäsdukar i varenda fick tror jag.


Idag är fasadflaggan hissad i Öhrnboet. Käre Svärsonens föräldrar är på dagsbesök från Åmål. I eftermiddag är vi bjudna till dem för att träffas. (Ja till Öhrnboet inte till Åmål - det blev lite syftningsfel där). 

Det ska bli riktigt trevligt. Nu håller jag bara tummarna för att det inte blir regn, så vi kan sitta ute.


Önskar alla en skön och avkopplande lördag.

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
yvonne

yvonne

6 augusti 2011 17:41

Gråbon, ja...aaatcho! Men min allergi har varit lindrig i år..vete katten vad det beror på, det är så olika. Vissa år har jag varit riktigt tät och rinnande och kliiga ögon, men jag har ju ögondroppar och nässprej hemma...Idag har det varit riktigt skönt ute! Kram!!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:25

Prosit på dig!
Jag tror mycket av hur kraftigt man reagerar är väderberoende. Regniga perioder rensar luften från pollen, torra varma perioder är desto jobbigare. Alltså borde jag ha en bra dag idag nu när det regnar - men nähä, där sprack den teorin ;)
Men jag tycker det är skönt med dagens utetemperatur =D
ha det gott!
Varm kram!

 
Ingen bild

Sonen

6 augusti 2011 18:38

Lire regn kanske får gråbo och vasspollen att fall till backen iofs. Räkmackorna såg smarriga ut, gissar att ni får något liknande godis i dag :) / Kram

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:20

Vännen!
Precis så tänkte jag också, när jag såg regnet. Hoppas det blir dagslångt och sköljer bort polleneländet - helst från mina ögon också ;)
Mackorna smakade utmärkt och vi bjöds på mums i Öhrnboet också - rökt sik och rökt lax från Lillämngshamnens Rökeri. Mums!
Många kramar från oss båda två.
Ma

 
Ruth

Ruth

6 augusti 2011 19:29

Nä'fyanemig då, är du allergisk ? det låter inte bra, har du testat dig någon gång? kanske är det receptfria för svagt när det inte hjälper fullt ut. Nu får du käka varje dag så du kan känna dig som en glad pensionär och inte som ett visset löv i skogsgläntan. Jag har varit på loppis i dag, varför tycker jag det är så roligt, precis som jag inte har nog sedan förut:-)
Ha en fin helg, hoppas du kryar på dig vännen.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:17

Tack go'a Ruth för din medkänsla! Jag har också funderat i samma banor som du - kanske jag behöver lite starkare grejer. Nu knaprar jag Kestine och tar ögondroppar, så det borde hjälpa. Har ju hjälpt förut.
He he - jag gillar liknelsen med ett visset löv i skogsgläntanJag brukar säga "ruttet lingon", men ditt var bättre =D
Varma kramar från ett regnigt Karlstad!

 
katsura

katsura

6 augusti 2011 21:35

Allergier är aldrig kul. Jag gissade att det var gråbo... Själv reagerar jag mest på sälg och hassel i februari-april :( Hoppas inte perioden blir för lång...
Hälsningar från Katsura

http://katsura.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:13

Vad roligt att du tittade in Katsura! Jag är dålig på att kommentera i bloggarna numera, men bör bli bättre framåt hösten och vintern.
Gråbo är ju bedrövlig ur allergisynpunkt, man avsett vad som orsakar den är det jobbigt. Jag förstår att du inte kan glädjas åt våren så där till 100 %, även om det är en underbar tid.
Önskar dig en fin dag!
Kram,

 
Ingrid

Ingrid

6 augusti 2011 21:42

Hejsan!
Det är ett elände med allergi. Jag använder Zyrlex när den slår till.

Hoppas att ni haft fint väder och har kunnat sitta ute, här har det varit jättefint idag.

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:09

Åh, tusen tack för tipset go'a du. Om det inte ger med sig ska jag pröva det. Kestine brukar hjälpa, så jag avvaktar lite.
Vi kunde sitta ute igår i Öhrnboet, men idag regnar det. Det känns trots allt ganska skönt med lite drägligare temperaturer.
Önskar dig en bra dag!
Varma kramar,

 
Berith

Berith

7 augusti 2011 08:29

Då är vi två som gömmer oss bakom
solgasögon just nu ...jag har också
laddat upp med pappersnäsdukar och diverse
medikament :D

Önskar dig en skön söndag go´a Gigi , varma kramar :))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:03

Oj då, du också, kära medsyster!
Det känns konstigt nog lite lättare när man är flera som delar eländet ;)
Önskar dig en riktigt trevlig söndag - jag vet att du får kärt besök!
Varmaste kramar!

 
Anita

Anita

7 augusti 2011 11:00

Men stackars Lambergsfrua ... och ögonen också?? Jag ryser och kommer ihåg mitt elände som INTE var allergi. Finns det inget som lindrar besvären ?? Ja du är ju en klok människa så du har väl kollat över vad du kan lindra eller skydda dig med. När mina ögon höll på så höll jag ju fast vid tron på självläkning och därför höll det på i 11 veckor. Nu håller jag alla tummar och tår för att du snabbt är tillbaka till det normala. Använd glajjor om det lindrar. I mitt fall blev det värre och varför vet jag ju inte men så var det.
Här kommer en jättekram och så önskar jag dig snabb bättring och välmående.
Hoppas du ändå kunde känna det trivsamt i Öhrnboet trots besvären !!!
Kram igen !!! och till er båda !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 augusti 2011 12:01

Åh, tack kära du för lindrande ynk =D Jag tycker nog att ögondropparna hjälper, men självklart inte så snabbt som jag skulle önska. Vi hade en verkligt trevlig eftermiddag/kväll i Öhrnboet. Dottern "klädde på mig" en kylande ögonmask - i form av två små röda hjärtan med gummiband att fästa bakom nacken. Gulligt =DD Och jätteskönt. Hennes svärföräldrar såg lite undrande ut, men accepterade att snacka med personen bakom masken - he he.
Regn här idag. å behöver man inte ha dåligt samvete för att sitta inne och uggla.
Ha det riktigt bra min vän, både du och Livskamraten.
Varma kramar!

 
Suss

Suss

8 augusti 2011 00:42

Åh,din stackare. Gråbo är ett elände, min bror blev jätteallergisk när han var runt 40. Det var knappt jag trodde på det, men nu vet jag att det stämmer. Hoppas du får tag på bra allergimediciner. Kram och prosit!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

8 augusti 2011 10:37

Ja vet du jag har inte blivit allergisk förrän för tre år sen - alltså vi ännu mer mogen ålder än din bror. Det är tydligen aldrig för sent ;)
Soliga kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards