Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

Skräp och lite annat

Av Lambergsfrua - 3 mars 2012 16:00

Igår kom Dottern för att hämta den stora murgrönan i entrén och hjälpa mig plantera om den mindre murgrönan.


 

Hon är duktig på sånt och har begåvats med gröna fingrar. Den stora lastades in i hennes bil och sen hämtade vi åtskilliga säckar trädgårdsavfall hemma hos henne.


På väg mot återvinningscentralen Heden berättade hon i telefon till Svärsonen: "Jag är på väg till Heden för att slänga skräp och har mamma med mig".


Väl framme var noga med att hålla mig på lite avstånd från henne för att inte åka med bland skräpet...   


  
Vi brukar åka långt ut i skogen för att hämta påskris. Onödigt tyckte Dottern och stegade med bestämda kliv fram till avdelningen för ris.  Man får inte ta något från återvinningen, men ris är tydligen OK, för vakten sa inget.


På vårt stavtrav efter lunch fick vi syn på några små krokus alldeles vid en av våra husväggar!


Visst blir man glad!


:
Och här har vi ett exemplar som har klämt sig upp i gruset vid asfaltkanten - det är alltså ingen rabatt här.


 
Isen har gått upp på södra delen av Tjärnen och lockar mängder av måsar...


...men längre in ligger den kvar. Där satt två fiskare med hund hela eftermiddagen och prövade fiskelyckan. De hade borrat flera hål och anglade. Jag hade aldrig vågat!   


På vårt dagliga stavtrav går vi förbi en kulturskatt - Lusten 13.


Den har gått på Klarälven med timmer, men är nu i privat ägo. Den ser inte ut att må särskilt bra efter vintern, så jag hoppas ägaren kan fixa till den lite till sommaren.


Önskar alla en riktigt trevlig helg!

Soliga kramar,

Lambergsfrua    

 
 
Ingrid

Ingrid

3 mars 2012 16:24

Så klok du var som höll dig ur vägen för dotterns slänglusta ;)

Visst är det härligt nu när vårblommorna börjar visa sig. Jag hittade också små krokusar i går.

Ha en fin helg!
Kram

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

3 mars 2012 22:38

Ja man vet aldrig vad som kan hända med en effektiv ung dam i närheten;) Jag gläds så att varje litet vårtecken och den där husgaveln besöker jag varje dag nu för att se framstegen. Det är så underbart, tycker jag.
Önskar dig allt gott och en skön helg.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

3 mars 2012 22:18

Nu har du fotat riktig för oss. Många fina kort på krokusar, tänk dom kommer upp på dom mest finurliga ställen precis som maskrosorna.
Dekorativt med påskliljor och murgröna, så påsklikt.
Tur att du höll dig på avstånd när ni var på tippen, dotera är nog inte alltid att lita på, skenet kan bedra hehe.
Skulle inte våga mig ut på den isen, ryser av bara tanken av vad som kan ske.
Hoppas ni får en solig och fin söndag.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

3 mars 2012 22:46

Krokusarna och snödroppar är vårfavoriter, men än har jag bara sett krokus. Tåliga blommor tydligen till vår glädje.
Murgrönan härstamma från en liten julgrupp vi fick för flera år sedan och den bara växer och växer. Jag har beskurit den, tagit skott från den och inte varit snäll varken med omplantering eller vattning - och den tål det mesta. Hela sommaren står den ute och på vintern står den alldeles innanför entréporten, som öppnas ideligen och släpper in kyla.
Ja, jag blev ju lite orolig, när Dottern uttryckte sig så där - men det gick ju bra;)
Jag blev alldeles kall, när jag fick se de där två fiskarna på isen igår. Fattar inte hur de vågade. Idag var de inte där i alla fall - ren självbevarelsedrift kanske.
Sov så gott!
Soliga kramar,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

3 mars 2012 22:23

Jag har gröna fingrar (har ärvt dem efter min mor ;) Jag cyklade mellan Herrhagen och Sandgrundsudden idag, och såg lite öppet vatten i älven, men inte några änder, kanske de var hos er på Lamberget allihopa ;)

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

3 mars 2012 22:41

Lyckost dig som har fått gröna fingrar! Jag har det definitivt inte, men gillar blommor och växter av alla de slag.
Nä vi var ute och stavtravade idag via Örsholmen längs älven - inte en and. Men hos oss här på Lamberget finns de=D
Solig kram,
Lambergsfrua

 
Margit

Margit

3 mars 2012 23:10

Så underbart vackert planterat i den stora kruka. Påskliljorna och murgrönan..jättefint tillsammans!
Ja jag hoppas att du nu inte kastats på soptippen... Får väl titta o kolla på fecebook..om du skriver..så man ser att du finsn kvar...
Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

4 mars 2012 12:34

Tack för berömmet!Jag är också jättenöjd med arrangemanget. Den där murgrönan är helt fantastisk. Vi fick den i en liten julgrupp för flera år sedan, jag planterade om den och sedan har den bara vuxit och vuxit. Jag har klippt den, jag har tagit skott från och sommartid står den ute.
He he, nä jag höll mig på min kant därute på tippen, så jag klarade mig;)
Ha en riktigt fin dag!
Soliga kramar,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

5 mars 2012 14:00

He he ... och jag har mamma med mig. Precis sådant man vill höra när man åker iväg med sina barn till tippen :) För övrigt borde de döpa om båten till Olusten 13, det ser ut att passa bättre. Den skulle nog må bra av att tas upp lite. Märkligt nog syns inget vatten i durken, det måste ha trängt in mellan skrovet och ett skott för att få den att sjunka så där. Borde gå att fica, den ser ju ut som en kul liten båt egentligen. / Kram

Lambergsfrua

5 mars 2012 14:45

Mmm, men jag klarade mig;)
Båten kan nog bli en riktig fining, om den fixas till lite. Anledningen till att den låg så djupt med aktern, måste berott på att den står med fören på botten och det var lågvatten. Idag såg det betydligt bättre ut - lite mer vatten i Kanalen med andra or. Under isen alltså...
Dags att gå till jobbet.
Varma och soliga kramar från oss båda!
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards