Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 8 maj 2012

Sopkörning och bävergnag

Av Lambergsfrua - 8 maj 2012 22:00

Idag har vi tillsammans med ett annat par hjälpt en äldre granne att köra bort ett stort lass skräp till återvinningscentralen Heden. Hon har samlat på sig kassvis med "bra-att-ha-saker", som hon nu inser aldrig kommer att bli några bra -att-ha-saker. Det har varit tufft för henne att göra den här utrensningen, men det var absolut nödvändigt. Hon bad om hjälp och hon fick det. Förråden i källare och på vind svämmde över - och gör å fortfarande...


Väl framme på Heden tog det en bra stund för oss fyra att tömma kassarna och sortera innehållet, så att det hamnade i rätt återvinningscontainrar. Glassen efteråt kändes mycket välförtjänt   


På vårt stavtrav såg vi något som vi tror är bävergnag.



Visst  är det väl en bäver som har gjort ett testgnag här - eller?



Någon har ställt sin grill vid strandkanten och jag bara hoppas att den får stå kvar. Visst der det mysigt ut! 



I parken vid vårt hus blommar påskliljorna i gräsmattan, som är klippt idag för första gången den här säsongen. VÅR!


Önskar er alla en god natts sömn.

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Ruth

Ruth

8 maj 2012 23:41

Så snällt av er att ge damen hjälp med att köra bort sakerna till tippen. Jag saknar containern som kommunen ställde ut här höst och vår, jisses vad man slängde, nu är det genast besvärligare.
Jo detta måste vara en bäver som har gjort gnagsåret på trädet, vilken tur att den inte fullföljde sitt jobb, kanske kommer han tillbaka vad det lider, eller så smakade trädet illa i munnen.
Så idylliskt med grillen vid vattnet, hoppas den får stå i fred för dummissarna.
Fina foton du tar med din kamera, så skarpa och fina bilder.
Ha en fortsatt fin vecka.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 maj 2012 17:22

Det är en så genomsnäll granne, som gärna ställer upp och hjälper till med blomvattning och post, när någon är bortrest. Nu började hon bli förtvivlad på allt som hopat sig i förråden och hon förmådde inte ta tag i rensningen själv. Tyvärr känns det som att vi bara kört bort en tiondel av allt som borde rensas...
Du tror som jag, att det är en bäver. Vi misstänker att den kommer tillbaka för som jag skrev till Sonen, finns det en bäver i trakten och i Klarälvens många grenar här i deltalandskapet tycks de trivas bra.
Jag håller helt med dig om grillen och än så länge står den kvar. Hoppas den får vara ifred.
Tack för berömmet, Ruth!
Ha det gott du också!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

9 maj 2012 09:24

Osäker på om det där är bäver. Det ser mer "nafsat" ut än "bävertuggat". Är det inte också en smula högt ovanför marken? De kan visserligen stå på bakbenen och gnaga om det är en speciell bit de vill ha, så man vet ju inte. Själv hade jag nog tippat på ett rådjur. / Kramis

Lambergsfrua

9 maj 2012 17:16

Rådjur tror jag inte att det är. Har aldrig sett något här, däremot harar - och en bäver. Ja, det var inte jag som såg den utan en granne. Bara för några veckor sedan. Nog kan väl bävrar stå på bakbenen om de hittar något smaskigt;)
Kramar,
Ma

 
yvonne

yvonne

9 maj 2012 18:00

Tror också på bäver, det finns ju ett antal i den här stan, och bortåt Heden finns en del bon. Älgar och andra djur kan ju tugga på bark, men knappast vid den här tiden på året. Bra-att-ha-saker tenderar ibland att bli alldeles för många...att rensa ut var en bra ide! Hm...nån gång...i framtiden... ;)

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

9 maj 2012 21:43

Ja, jag vet inte vd jahg ska tro längre, men att det finns bäver i våt område är ju helt klart. Älg är det definitivt inte - inte här i alla fall;)

Bra-att-ha-saker har vi rensat bort vid varje flytt - och de har blivit en hel del under MiML:s och mitt liv tillsammans. Nu har vi bott här i 10 år, så antalet bra-att-ha-saker borde decimeras;)
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Anita Friden

9 maj 2012 18:48

Fina bilder du bjuder på igen. Jag håller nog med din son att det nog är lite för nafsat och lite för högt. Vi har bävrar här som verkligen visat vad tänderna duger till. De håller till i Svartån vid Tunarps marker och avverkar längs strandkanten. Vi brukar gå dit på vårarna och kika. De är inte dåliga att gnaga i allafall. Min Livskamrat är ju utbildad skogsman så jag skall fråga honom när han kommer hem från fotbollsmatchen.

Fint med grillplats och fint läge. Trivsamt ... men kanske utsatt men det kanske får vara ifred också ...
Ha det gott mina goa vänner !!!
Stor kram från mej !!

Lambergsfrua

9 maj 2012 21:40

Ja ni har kanske rätt du och Sonen. Gnaget sitter nog för högt upp - om det inte är en ovanligt långbent bäver;)Ska bli intressant att höra Livskamratens åsikt.

Jo men visst ser det fint ut med grillen där. Jag håller tummrna för att inga långfingrade typer är framme och plockar den med sig till ett ställe närmare deras eget hem...
Stor och varm kram till er båda,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

10 maj 2012 11:47

Vad snällt av er att hjälpa henne. Det är verkligen inte lätt om man har sparat på sig så mycket att göra av med en sån stor del. Vi håller själv på att rensa ut men vi har flyttat många gånger och då får man rensat automatiskt. Vilka lyriska bilder.

Ha en jättefin dag
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 maj 2012 12:31

Nej det är precis så, det är svårt att börja rensa, när man sparat på sig i åratal. Nu ser hon dåligt också och vet inte längre vad hon har - det är i alla fall inget hon saknat eller behöver;)
Tack för berömmet.
Ha en trevlig helg!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Anita Fridén

10 maj 2012 11:59

Nää, någon bäver tror han inte att det är. De äter inte barken utan gnager riktigt ordentligt i trät. Det kan vara en skada av annat än djur svårt att se om själva trädet är skadat eller bara barken som är borta. Du fr ta riktig närbild på skadan.
Kramen härifrån !!!

Lambergsfrua

10 maj 2012 12:29

Tack för utlåtandet från en expert! Jag ska ta en ny bild av trädet senare, så får vi se vad Livskamraten säger.
Jag återkommer i frågan.
Ha en bra dag oavsett väder och vind!
Kram till er båda!
Lambergsfrua

 
Kristina

Kristina

10 maj 2012 13:52

Trevligt med snälla grannar och när man kan hjälpa varann.
Jag är inte bra på att rensa här är det fullt av grejer, jag har så svårt att lämna ifrån mig sådant som ger minnen. Men skräp och trasigt det åker direkt.
Ha en bra dag och go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 maj 2012 20:31

Jag tycker också att man ska ställa upp och hjälpa varandra så mycket som möjligt. Vi ar faktistvarit ute på tippen idag igen med 11 av hennes kassar...
Hon ärnöjd och vi känner oss mer nöjda över att kunnat hjälpa henne.
Ha en trevlig helg!
Kram,
Lambergsfrua

 
Inger Rozén

Inger Rozén

26 maj 2012 19:45

Hej!Tänk så snälla grannar!Underbart.
Jag har också så där överfullt,och nu skulle man ju behöva det där solparasollet som är instuvat längst in!Kommer inte åt det tyvärr.Kram,Inger i Örebro

http://chintohs.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards