Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Evighetsfrukt

Av Lambergsfrua - 3 juli 2012 11:31

Ja nu handlar det inte precis om Paradisets alla saftiga goda frukter (för det måste väl ha funnit en uppsjö av alla tänkbara läckerheter där?), men väl ett äpple.


På tåget från Stockholm den 23 maj lockades Mannen i Mitt Liv av ett grönt fint äpple, som han av olika anledningar sen inte åt upp på resan. När vi närmade oss Karlstad, packade jag ner det i handbagaget - en väska med diverse fack för nödvändigheter... Väl hemma igen packade vi upp vårt bagage och ställde undan väskorna.


Den 29 juni behövde vi använda den där handbagageväskan för transport av en laptop till Barnbarnet för översyn. Döm om min förvåning, när jag då hittade MiML:s gröna äpple i botten av väskan!   Och han hade inte ens saknat det...



Man skulle kunna tro att äpplet var i mos-tillstånd efter så lång tid, men icke!
Här ser vi ett fast och fint grönt äpple, som är cirka fem veckor gammalt - och det var väl inte direkt nyplockat, när det hamnade på SJ:s fruktfat. 


Enda skavanken är den lilla gula fläcken till vänster, men det är ju försumbart. Vi skar itu äpplet och det fanns inget fel på det alls. MiML tog en tugga och det smakade precis som äpplen brukar smaka.


Min stilla undran är förstås - vilken hållbarhetsbehandling får frukten, som vi gladeligen stoppar i oss? Kanske något för skönhets- och läkemeldelsindustrin att forska i, så vi människor fick leva länge - och rynkfria.


Önskar er alla en fin dag!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   - som gillar färsk frukt...



 
 
Ingrid

Ingrid

3 juli 2012 18:20

Det är onekligen lite skrämmande att de här äpplena håller så länge. Så grönt och friskt det ser ut efter en månad i väskan!

Man kan undra över vad det är vi får i oss när vi äter dem? Kan det vara nyttigt? Man får nog skala dem i alla fall.

Varm kram och trevlig tisdagskväll!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

3 juli 2012 22:07

Jag är tveksam till om det är nyttigt med den här typen av (behandlad) frukt. Lite skrämmande är det allt.

En härligt solig sommardag här idag och en fin kväll. Nu är det dags för Loppelådan.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

4 juli 2012 07:53

Ja, man kan undra vad det kan vara...eller är det helt enkelt en sån sort som håller sig länge, det är ju olika. Frukter ja...jag köpte ju en fruktsallad på färjan och fick en allergireaktion from hell! Det var mangon som var boven tror jag, jag har ju ätit mango förut, fast bara tillagad och då kanske det händer något som gör att jag tål den. Några enzymer som försvinner eller så...

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

4 juli 2012 12:07

Jo visst finns det olika hållbarhetsgrad på frukt (och annat) men nog känns fem veckor som lite i mesta laget.
Jag såg att du blev dålig av en sallad som du trodde var riktigt nyttig. Synd att mangon var boven i dramat - mango som är så gott. Skönt att guiden hade medicin som hjälpte, men man blir rädd, när något sådant händer. Slutsats av detta: ingen mer mango för dig!
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

4 juli 2012 08:39

Skrämmande egentligen. Men det är förstås ett faktum att lik som inte kremeras förgås rejält mycket långsammare i dag än för trettio år sedan, så vi får garanterat i oss en hel del saker som ingen berättar för oss om. Å andra sidan, vem är förvånad?

Lambergsfrua

4 juli 2012 12:04

Läskigt! Men förvånad? Nä.
Kram,
Ma

 
Ruth

Ruth

4 juli 2012 23:58

Tänk vad vi får i oss av alla frukter som är prepparerade för att få en lång hållbarhet. Jag äter aldrig något utan att tvätta det noggrant. Åtminstone skulle ditt äpple varit skrynkligt när det plockades fram ur väskan. Detta som sprutas på frukten skulle man spruta på ansiktet och kroppen för att behålla sig ung och fast i skinnet.
En varm och fin dag med ringa sol, helt underbar.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

5 juli 2012 12:25

Jag håller helt med dig, Ruth. Jag läste nånstans att äpplen bprde även skalas innan man äter dem... Banan är kanske säkrare;)
Här har vi både sol och värme - sommaren har kommit! Och då håller jag mig gärna i skuggan förstås.
Ha det gott!
Kram,
Lambergsfrua

 
liz på Irland

liz på Irland

6 juli 2012 02:09

'irradiation' kanske? annars skulle äpplet ha varit skrynkligt som Ruth säger...
tänk att sånt äter vi varje dag utan att veta om det oftast...
njut av sommaren och sonen!

http://barazile.blogspot.com

Lambergsfrua

6 juli 2012 12:39

Jag tror att du har helt rätt, Liz. Vid besök i fruktdistriktet Yakima Valley (Washington, USA) såg vi stora byggnader för fruktförvaring under behandling av "irradiation". Jag hittar tyvärr ingen bra översättning på ordet. Jag trodde inte att den behandlingen var tillten inom EU - men det finns säkert en hel del undantag...
Tack och njut av din ledighet du också - så ledig man nu kan vara som mamma;)
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards